Lignin på grusvägar för dammbindning

Valhalla_

Aktiv medlem
Har märkt av en lite träig och konstig lukt längs de lokala grusvägarna, och ett utseende som kan beskrivas som att det nyss duggregnat, även om det i övrigt är torrt. En irriterande bieffekt av detta, vad de nu gjort, verkar vara att gruset fastnar i däcken och kastas upp i ansiktet, på ramen, i skorna etc. Googlat mig fram till att man troligen kört någon form av dammbindningsbehandling med lignin. Så det är i alla fall inget döds-medel man andas in, utan det ska vara rätt så miljövänligt osv.

Någon som kan något om detta? När kommer lukten och klibbigheten i gruset att avta?

Första gången jag stött på detta. De måste ha gjort något annat tidigare år.
Men så kanske det är. Får hoppas att det löser sig :giggle:

Hade för mig att det var lut man sprutade på. Brukar lukta bastu i alla fall, och vägen blir hård och fin.

Edit: Det verkar som att "sulfitlut" är just lignin, och vatten.

Hittade detta på trafikverkets hemsida:

Dammbindningsmedel​

Det finns flera metoder och produkter för att binda damm. De vanligaste är:

• spridning av salter: kalciumklorid och magnesiumklorid
  • spridning av bitumenemulsion, som resulterar i en hård eller mjuk yta (den mjuka innebär att vägen kan hyvlas)
  • spridning av lignosulfonat, som är en biprodukt från pappersmassetillverkningen
Kalciumklorid eller magnesiumklorid är den vanligaste metoden att dammbinda grusväg med, en normal mängd under ett år är 0,6–1,5 ton/km. Hur mycket som behövs beror på trafikmängden och slitlagrets sammansättning och på om vägen ligger i öppen eller skogsskyddad terräng. Behöver man använda mer än 1,0 ton/km sprider man cirka 2/3 vid den första spridningen. Resten sprider man vid omhyvlingar under sommaren eller när det annars finns behov av dammbindning.

Tillbaka
Topp