Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Förut brukade jag se en gammal Cannondale-ram sakta malas ner precis vid Stureplan, där cykelbuden hänger, strippad på precis allt, fastlåst med ett stabilt lås. Den låg nog där i över ett år, kanske ligger den där än. Den har rätt till ett värdigt slut som lackstrippad singlespeed. Domkraft och fryssprej, anyone?
Där jag bodde förut (Rödabergsgatan/Torsgatan) stod en underbar rosa Miyata i splinade Cr-Mo-rör som sakta strippades på delar. Ramen var när jag flyttade därifrån i fint skick.
Sist jag gick förbi den rosa Miyatan i röda bergen fanns den kvar. Tyvärr har baktriangeln fått sig en törn.
Ett tips kan ju vara att ringa till städmästaren på Norrmalm. Jag vet att stadsdelsförvaltningen har gjort uppstädningsräder ibland och tagit bort dessa vackra konstverk som de anser förfular gatubilden. Kanske kan man med stadens hjälp adoptera skönheterna.
Enligt polisens hittegods på Odinsgatam i gbg får man lämna in strippade cyklar även om de varit/är låsta. Problemet är väl att klippa låset om den är fastlåst, inget jag gärna gör utan att kolla med länsman först.
Kan man inte kontakta polisen, och därefter, om dom godkänner det, klippa/bryta upp låset? Ett bra sätt att skaffa sig grunden till en skabbig pendlar hoj...
Om man gör så här, att man tittar på vilket ramnummer det är, och sen anmäler man en stulen cykel hos polisen med samma ramnummer, och sen ringer man efter några veckor och meddelar att man hittat den och att den står fastlåst där så kommer snälla farbror P eller gatukontoret och sågar upp låset? Nä, kanske lite krångligt. Förutom att det stjäl resurser från polisen. Fast jag är allvarligt frestad.
Kanske om man skaffar sig en orange/grön självlysande jacka som det står gatukontoret på? Så kan man såga lås i fred.
Ny känner jag mig riktigt skum.
När ägaren kommer så säger man med myndig röst: "gör man sig skyldig till nedskräpning på detta sätt utgår ett vitesföreläggande om ettusenfemhundra kronor, utöver kostnad för bortforsling. Är du skyldig till nedskräpningen?" Sen kan man lugnt såga vidare.
Om ni gör det här och det kommer någon från Gatu- och fastighetskontoret -säg att du arbetar enligt ett beslut från stadsdelsförvaltningen. Kommer någon från stadsdelsförvaltningen så är det gatu- och fastighets beslut. Garanterat vattentätt, ingen förstår den kommunala organisationen, i synnerhet inte den kommunala organsiationen själv.
Det där är så sant: Bara man ser ut som att man borde göra det man gör så kan man göra i stort sett vad som helst!
Om jag tex. skulle vilja inreda mitt kök med myranstolar, så är det bara att dra på sig ett blåställ, låna en pirra och bege sig till närmsta bibliotek. Man skulle garanterat kunna glida in och ta med sig 10-15 stolar utan att någn ens frågar vad man håller på med...
Det var ett par gubbar som, iförda blåställ, grävde sig in under ett vapenförråd någonstans. Med traktor, avspärrningar, nyfikna ungar och hela faderullan.
Ja visst, slänger man upp några vägkonor och röd/gula avspärrningsbrädor och ett sån't där grovt Vägverket-tält så har man ett eget garage mitt i stan! Det skulle säkert få stå ett tag innan någon kom på att det var något lurt.
Angående Myranstolar: Jag har flera bekanta som har använt Universitetet i Frescati som möbelförråd.Tydligen fanns det gott om Myranstolar där en gång i tiden...
Lite mer OT:
Höjden av fräck kupp skedde i Svenljunga-trakten för ett tag sedan.
Två kvinnor och två män knackade på hos ett par gamla damer.
Under tiden som kvinnorna sjöng julsånger, så snodde männen ett kassaskåp....