Lim till tubdäck?

garage

Ny medlem
Lim till tubdäck?
Är det någon skillnad på olika limfabrikat?

Är något bättre än det andra?

Läste en svensk beskrivning för att limma tubdäck men hittar den inte. Någon som vet var det kan ha varit?

/ Johan

Lim till tubdäck?
Jag rekomenderar den särskilda sorts tejp som velox och Tufo tillverkar.

Det är möjligt att klister är starkare, men inte släpper du väl av på farten om du kör på reservdäcket?

Lim till tubdäck?
Ett erkännt bra lim som också föredras av proffs är Vittoria Mastik One proffesional. Det är också vanligt i affärerna. (Standard så att säga)

Jag använder det med min mindre erfarenhet själv.

Ett tips är att du ska kolla att du får på tuben på fälgen innan du börjar att limma. Men det står ju också på UFO.
Får du inte på tuben så ställ dig på den med båda fötterna och tag tag och uppåt och åt sidorna med båda händerna med stor kraft.

Lim till tubdäck?
Vittoria Mastik anses nog av de flesta som det "bästa" limmet.
Sen så finns det en massa olika varianter om hur man skall limma tubdäck.
En del säger totalalt 4 lager lim (verkar mycket tycker jag) en del total 3 lager.
Men att försträcka däcken på en fälg är absolut nödvändigt om man inte är en limfetisch förstås.
Man får försöka hitta nån billig tubfälg nånstans som kan använda som försträckare.

Jag ska själv limma mina första tubisar snart, ska bli skoj..... Tror jag...

Lim till tubdäck?
Tack för alla svar. Här ska limmas. Det är ju trots allt lite nervöst innan man börjar kladda lim på kolfiberhjul för över 10 papp...

/ Johan

Lim till tubdäck?
@ garage

Vad har du köpt för hjul?
Jag väntar nu på 6 månaden på mina nya lightweights....
Skall köra med Veloflex black carbon tubdäck, vilka använder du?

Lim till tubdäck?
Corima Aero+ som jag köpt direkt från Corima. Dom kom ganska omgående faktiskt. Ska limma på Vittoria Corsa Evo CX. Det läskiga med Lightweight är ju att allt är gjort i ett stycke. Pajjar en eker är det bara att slänga hjulet. Men grymmt snygga och säkerligen bra är dom då proffsen kör på dom OCH betalar själva...

www.corima.com

/ Johan

Lim till tubdäck?
Scott tokig skrev:
-------------------------------------------------------
> @ garage
>
> Vad har du köpt för hjul?
> Jag väntar nu på 6 månaden på mina nya
> lightweights....
> Skall köra med Veloflex black carbon tubdäck,
> vilka använder du?

Var har du beställt de? Vilken variant? De "vanliga" med 16/20 ekrar brukar finnas att få tag i med leverans omgående. Jag kör med Tufo S3-Lite för tillfället på mina men de ska bytas mot Conti 4000S när de är slut.

Lim till tubdäck?
Jag vet bara att de är en miljon ggr bättre en de conti competition som jag hade tidigare. De var helt jvla omöjliga att montera utan att det blev en "bula" vid ventilen, det höll på att driva mig till vansinne. Prio ett när det var dags att köpa nya däck var alltså att de skulle vara runda vilket Tufo är. Dessutom är de väldigt enkla att montera. Kan hålla med om att känslan inte är den bästa dock, därför blir det inga nya Tufo. De nya Conti 4000 tror jag starkt på. Krängde på dem på en gammal fälg för att de ska gå ut sig lite igår och det gick väldigt smidigt. De lite billigare Tufo-däcken (Hi-CC tex) kommer jag fortsätta använda som träningsdäck dock, de håller i evigheter, är väldigt punkasäkra och är lätta att montera.

Tillbaka
Topp