Limma eller tejpa tubdäck?

Jag är skeptiker till tub. Mest för att jag när jag tävlar gör det i triathlon och inte får ha någon servicebil med nya hjul om jag punkar.
Jag kan naturligtvis ha helt fel, men det tycks ju ta 15min att limma en tub.
Men på en förlimmad reservtub?; Vad snackar man för tid då i jämförelse med att byta slang på ett kanttrådsdäck?
Och kan man cykla precis som vanligt på en "förlimmad" kontra en "verksdadslimmad" tub?
Hur länge kan man ha en tub förlimmad? Om det finns en maxtid; Kan man ta bort limmet från tuben och förlimma om den, eller får man lov att kassera helt oanvända "reservtuber".

eketjall sa:
Jag är skeptiker till tub. Mest för att jag när jag tävlar gör det i triathlon och inte får ha någon servicebil med nya hjul om jag punkar.
Men på en förlimmad reservtub?; Vad snackar man för tid då i jämförelse med att byta slang på ett kanttrådsdäck?
Och kan man cykla precis som vanligt på en "förlimmad" kontra en "verksdadslimmad" tub?
Hur länge kan man ha en tub förlimmad? Om det finns en maxtid; Kan man ta bort limmet från tuben och förlimma om den, eller får man lov att kassera helt oanvända "reservtuber".

Varför vara skeptisk och dissa något du inte provat? ;-)

Jag har provat lite tub och oroar mig inte så mycket för limmets kvalitet. Man kan faktiskt cykla utan att vare sig limma eller tejpa, särskilt om man inte sladdar så mycket vid låga däckstryck (typ CX). Pumpar man hårt och kör rakt fram, (vilket jag antar att man gör på ett triathlon?) så har jag svårt att se hur limmets kvalitet påverkar.

Och nu pratar vi fortfarande reservtuben, som man bara kanske kommer använda.

Efter att bara orkat limma 2 däck igår kväll så vaknade jag upp till ett bakdäck utan luft, hepp inge racer-åka ännu :-/ upp på "hybriden" bara

bellasoda sa:
eketjall sa:

Varför vara skeptisk och dissa något du inte provat? ;-)

Jag har provat lite tub och oroar mig inte så mycket för limmets kvalitet. Man kan faktiskt cykla utan att vare sig limma eller tejpa, särskilt om man inte sladdar så mycket vid låga däckstryck (typ CX). Pumpar man hårt och kör rakt fram, (vilket jag antar att man gör på ett triathlon?) så har jag svårt att se hur limmets kvalitet påverkar.

Och nu pratar vi fortfarande reservtuben, som man bara kanske kommer använda.
För att själva definitionen på att vara skeptisk väl är just att man är tveksam innan man provat?
Det där med att man skulle kunna köra utan att varken limma eller tejpa måste ju då betyda att vissa gör det alltid, eller?
Annars är det ju något man bara gör som en nödlösning pga orsak?
Det är ju här jag ser fördelen med kanttråd. Byt slang, pumpa och allt är 100% igen.
Sen kan man ju fundera på hur orolig man ska vara. Jag har varken punkat räsern eller tempohojen sen jag köpte dom för två år sedan. Men det är ju när det händer som man vill ha gjort rätt val.

Försträck däcket på fälg. Att sträcka däcket med hand/fot är inte att rekommendera. Lätt att sabba framförallt ventilinfästningen. Jag tror till och med Conti numer har med en bild på det med ett stort kryss över i sina instruktions pamfletter.

Jepp;
mounting-instruction-rim-cement-aluminium-preview.jpg

PDF

bompet sa:
Försträck däcket på fälg. Att sträcka däcket med hand/fot är inte att rekommendera. Lätt att sabba framförallt ventilinfästningen. Jag tror till och med Conti numer har med en bild på det med ett stort kryss över i sina instruktions pamfletter.

Jepp;

PDF

Blaha blaha. Har gjort det sedan länge och det har alltid funkat utan problem men contis däck kanske är klena?
IOFS har jag aldrig använt contis tubisar...

Om man punkar och använder en förlimmad tub på sin redan limmade fälg skulle jag inte påstå att man kör vidare med olimmad tub.

Jag kör knattråd på träning.
Tub med en Pitstop i fickan på race.

Är man rädd för att dra sönder tuben vid ventilen så behöver man ju inte sträcka just där.
Bara att placera ventilen vid sidan om foten och sträcka på andra sidan och sen vv.

Jag hade två tuber som i tät följd fallerade vid ventilen. Jag hade fram till dess alltid sträckt tuben med hand/fot. Nån med erfarenhet förslog att kanske skulle testa att låta bli den metoden och sträcka tuberna på fälg istället. Jag gjorde så och har sedan dess (mer än 6 år) inte upplevt det problemet igen.

eketjall sa:

De snabbare inom triathlon brukar köra tub just eftersom det går snabbare att laga en punka. Riv av gamla tuben, lägg på den nya förlimmade, och töm en CO2-patron.
Istället för att trilskas med en slang som man kanske råkar klämma när man monterar tillbaka. Eller att man är så stressad att man missar det vassa som sitter kvar i däcket.

Med det sagt så kör jag själv kanttråd..

Ja, eller också tänker man såhär: Varför väljer en stor tillverkare av tubdäck att lägga in en illustration av hur man inte bör behandla däcket?

Två alternativ:

A. Tillverkaren har följt upp sina reklamationsärenden och upptäckt en överrepresentation av en viss typ av hantering

B. För att reta upp internettroll

Vad känns mest troligt, A eller B?

desmo sa:
eketjall sa:

De snabbare inom triathlon brukar köra tub just eftersom det går snabbare att laga en punka. Riv av gamla tuben, lägg på den nya förlimmade, och töm en CO2-patron.
Istället för att trilskas med en slang som man kanske råkar klämma när man monterar tillbaka. Eller att man är så stressad att man missar det vassa som sitter kvar i däcket.

Sett en karl som byter slang jävligt snabbt. Skall försöka hitta videon.

bompet sa:
Ja, eller också tänker man såhär: Varför väljer en stor tillverkare av tubdäck att lägga in en illustration av hur man inte bör behandla däcket?
Två alternativ:
A. Tillverkaren har följt upp sina reklamationsärenden och upptäckt en överrepresentation av en viss typ av hantering
Du riskerar ju själv att hamna i kategori B med ett så enfaldigt inlägg.
Alldeles oavsett så kostar ju fälgar så lite så en "sträckfälg" (för tub eller gammal 630) kan ju vara en idé även om oddsen att något händer vid "marklyftmetoden" är jäkligt små.

bompet sa:

Två alternativ:

Det finns många klantar som vill ha skadestånd och/eller reklamera. Många bor i västerled.

Konkret sa:
desmo sa:
eketjall sa:

Sett en karl som byter slang jävligt snabbt. Skall försöka hitta videon.

Visserligen framdäcket men låg på 15 sek för bakhjulet så är han ändå under minuten.

Tvivlar att tub går snabbare att byta än det där.

emmer sa:
bompet sa:
Två alternativ:
Alldeles oavsett så kostar ju fälgar så lite så en "sträckfälg" (för tub eller gammal 630) kan ju vara en idé även om oddsen att något händer vid "marklyftmetoden" är jäkligt små.

Öhhh?...Men det är ju precis det jag argumentar _för_: Att man ska sträcka på fälg. Inte med "marklyft". Kanske dags att börja titta mer en post bakåt innan man hoppar in?

bompet sa:
emmer sa:
bompet sa:
Två alternativ:
Öhhh?...Men det är ju precis det jag argumentar _för_: Att man ska sträcka på fälg. Inte med "marklyft". Kanske dags att börja titta mer en post bakåt innan man hoppar in?
Prova att läsa hela meningen... Så slipper du stå och vara brydd och "Öhhh?":a med saliv i mungipan.

Läst hela din mening ett flertal gånger och jag har fortfarande saliv i mungipan. Jag vet inte vad det är du försöker säga?

OT: emmer brukar uttrycka sig på ett sätt som många uppenbarligen inte tycker är tydligt, men som han själv tycker är glasklart, för att sen håna dem som missförstår. Det tycker jag är ett onödigt och tråkigt beteende som sprider dålig stämning och jag förstår inte varför en påläst person som lägger ner mycket tid och energi på att ofta ge väldigt bra svar i trådarna väljer att göra så.

Limmat precis som vanligt

2018-11-1816.06.14.jpg

Men limmet verkar inte ha bitit fast i fälgen, första gången just den här fälgen har tub på sig.
Vittoria-tub och continental lim för kolfiber.

Tips på rengöring / primer för att få det att fästa? Vanligtvis brukar jag inte ens ta bort gamla limmet utan bara köra ett nytt lager på när jag byter.

Nya fälgar brukar jag rugga upp med ett sandpapper, och sedan göra rent ordentligt med aceton innan jag limmar.

Skippa Contis kolfiberlim är mitt tips (Vittoria, Contis vanliga, Specialized m.fl tycker jag är bättre). och rugga upp fälgen med lite sandpapper så biter de bättre. Låt första lagret torka ordentligt innan nästa lager med.

Japp, det sitter kvar släppmedel från formen. Vet av egen erfarenhet att det är ingen bra grund för tublim. :)
+1 på slipa

Tillbaka
Topp