Limma tub

Globalistic

Aktiv medlem
Limma tub
Hur limmar du dina Tubdäck. Vilket klister är bäst å vilka klister passar bra med andra fabrikat.
Dela med dig av dina kunskaper :)

Någon som provat att limma med pingislim?

/B

Limma tub
Vittoria Mastik bäst och Continental 2a vad jag läst. Har limmat mina med Continental men inte haft tid att prova de än. Måste ta tag i de.

Limma tub
Montera däcket på fälgen.
Vräng upp däcket vid ventilen med en mejsel.
Öppna kontaktlimstuben.
Dra runt fälgen med mejseln/tuben.
Torka valfri tidsrymd.
Klart.

Limma tub
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Kolla in:
> http://oijer.blogspot.com/2008/09/limma-tubdck-til
> l-crossen.html

"1. Pumpa i 0.5-1 bar i däcket och sätt det på fälgen utan något lim. Låt det gärna stå så här några timmar, till exempel över natten.
2. Ta av däcket och sandpappra fälgen så ytan inte är blank.
3. Lägg ett tunnt lager lim på fälgen och låt torka ett dygn.
4. Lägg ett lite tjockare lager lim på fälgen och låt torka ytterligare ett dygn.
5. Kontrollera nu så att rundningen på däcket matchar fälgens rundning. Däcket får max ligga 1 mm över fälgens yta i mitten av fälgen.
Är det mer bör du limma ytterligare lager och gärna lägga in ett smalt(6-9 mm brett) fälgband och sedan limma ett lager över fälgbandet och låta torka ett dygn.
6. Lägg ett tunnt lager lim på däckets limyta.
7. Lägg ett lager lim på fälgen.
8. Hjulet skall vara upprätt med ventilhålet uppåt. Börja med ventil-delen av däcket och tryck på däcket nedåt. För att få på sista biten av däcket kan du vända på hjulet, så den del som inte är på fälgen är uppåt, och vrida på däcket.
9. Pumpa upp däcket till ungefär 2 bar.
10. Centrera nu däcket. Sätt gärna hjulet på cykeln så du kan snurra det ordentligt och se om däcket sitter rakt. Rätta till eventuella vridningar, mer luft i däcket kan hjälpa.
11. Ta bort eventuella limrester från fälg och däcksida med en trasa.
12. Låt torka ett dygn...
13. Ut och njut!"

Det låter ju som tubdäck är jättesmidigt!

Synd att det ser så snyggt ut...

Limma tub
MickeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Montera däcket på fälgen.
> Vräng upp däcket vid ventilen med en mejsel. - Aj aj mina kolfiberfälgar.
> Öppna kontaktlimstuben. - Räcker det med att öppna tuben? Skall man inte få limmet på däcket/fälgen också? Använder du verkligen kontaktlim? ;-)
> Dra runt fälgen med mejseln/tuben. -??
> Torka valfri tidsrymd. - Kan man välja hur länge limmet skall torka?
> Klart.

Limma tub
Jag har problem med Vittoria cross tubs + Alufälg. Svårt att få det att sitta rak samt sitta kvar.
Däckmönstret på tub kan det vara lite hit å hit eller sk det vara spikrakt? Kan vara bra å veta. Däcket ser ut att sitta rakt med mönstret e lite si å så.

Sedan verkar det vara en liten ballong vid ventilen. E det en reklamation eller ska det vara så? Däcket sitter bra limmat vid ventilen men ventilen e lite sne.

Annars sitter däcket bra.

Har köpt en tub conti lim samt en Pasali som e lite vit.

hade dock inga problem med lvg tub eller Tufotub på kolfiber. Upplever att alu e lite trixiagare. Har typ 4 lager på fälgen å 7 på däcket. Vittoria suger lim så det sjunger om det. :/ Tufo drar åt sig bättre tycker jag...

Limtejp någon?

hur var det här med pingislim då? Någon som provat? Det luktar likadant å funkar på samma sätt men frågan om det håller för cykling?

Limma tub
Ja hur var det där med öijers limma crosstub-skola? Var hittar man den?

Här kommer lite bilder :/

Bilagor

• DSCF8289.JPG
    DSCF8289.JPG
    73.7 KB · Besök: 40
Senast redigerad av en moderator:
Limma tub
MickeS: Lite skillnad på tempohoj och cross. För inte kör du med under 2 bar och i skarpa kurvor med tempohojen eller? Isåfall vill jag se de på film, kan vara spännande.

Bang: Står här ovanför, som jag länkade till.

Limma tub
cerro: Kan inte hitta nånstans i trådstarten att det enbart gällde cx.
Skulle jag få för mig att köra cx med 2 bar skulle jag inte fullimma, nej.

Limma tub
Jag brukar nöja mig med att förlimma däcket och fälgen en gång innan.

En sak jag gör som inte är nämnt ovan är att jag ruggar textilbandet på tuben. Vräng det ut och in med lite luft i. Dra med eggen till en kniv fram och tillbaka så att det luddar lite. Inbillar mig att limmet tränger ned djupare.

Limtape funkar bra. Dock har jag erfarenhet av att man skall vara lite försiktig om man har kört i mycket väta. Tufos tape har inte hundra bett efter det. Jag har också upptäckt att det verkar vara ännu viktigare att rugga tuben då man kör med tejp för att få en bra vidhäftning.

Om man har tejpat fälgen och sedan vill limma så funkar det också bra. När jag tog bort tejpen från en fälg så är det en film av limrester kvar. Man kan limma ovanpå den. Contis lim var såpass mycket starkare att det löste tejplimmet.

Limma tub
tack henrik. Trodde det var mer invecklat än så. Jag är på rätt spår i allafall å jag snålar inte på limmet heller ;)

Ni har så mycket hemlisar för er där uppe ;)

Limma tub
Att ventilen sitter snett i ventilhålet tyder väl bara på att limmet släppt och däcket förskjutits på fälgen. Inget du kan reklamera däcket för om det var så du tänkte?
Jag kör med Tufotejp. Har hittills testat på Tufo- och Vittoriadäck på 2 olika alufälgar. Inga problem än så länge men jag har inte heller kört i extrem väta.

Limma tub
Jag har en vana att tvätta cykeln med högtryck efter varje pass. Kan det ha något med saken att göra?

Det där med att ventilen sitter knas vet jag beror på det du skrev. Men när allt sitter som det ska å det blir en bubbla i allafall, vad e felet då?

Känns som att man åker över ett litet gupp varje gång ventilen passerar marken...
Framhjulet e det inte så med :/

Limma tub
Tjena!

Professionellt så använder jag Contilim och varsama metoder och privat så kör jag med kontaktlim och MickeSs metoder fast utan mejsel..

Limma tub
Bang: Nä inte om du använde lim. Det skulle förmodligen inte spela någon roll om du använde limtejp heller. Men som jag skrev tidigare så sandpappra ytan på aluminiumfälgen så att du får en ruggad och ej glatt yta.

Limma tub
Punkafest imorse.

Hur gör jag nu?

1, Byter till ett nytt däck. Det känns jävligt motigt att göra det då jag bara kört 2 mil med däcket innan :/ Men en vass sten är en vass sten :( + att det innbär inköp av 4 tuber klister....

2, Försöker laga det med hjälp från Oscar

3, Fulmeckar ihop det med våtrumsspckel & tubklister eller någon annan huskur

4, Insuper tips från Happy och lägger upp resultatet här efteråt....

5, Köper nya hjul med kanttråd :(

6, Skriver insänadre till KP å ber om hjälp

Vad tror ni?

Limma tub
Bang: Välkommen i klubben. Punkade mitt bakdäck igår med en vass sten också. Provat att hälla i lite stans så får vi se. Hoppas det håller.

Limma tub
Så man köper en tub/burk av det å lägger i hålet å hoppas på det bästa?

Ska man fylla det i hela däcket eller e det bara i hålet?

Måste man inte då ha en adapter å lägga sörjan i så den kommer in i däcket....

Bilagor

• STANS004-1.jpg
    STANS004-1.jpg
    9.1 KB · Besök: 32
Limma tub
På mina tufotuber så skruvade jag ur kärnan i ventilen och hällde i med hjälp av pipen som följde med när jag köpte en sådan flaska stans ifrån cyclecomponents. Hällde i en skvätt och snurrade runt hjulet lite så geggan hittade hålet. Sen pumpade jag upp däcket lite och snurrade lite mer och lät hålet vara längst ner så alla stans skulle vara där. Det var i lördags kväll och än så länge har de inte tappat luft men inte provat köra på de än heller. Borde ju gå att limma däcket på utsidan med.

Little Stereo: Till UST-däck och med UST-hjul behöver man ju ingen gegga. Bara till vanliga däck man använder de.

Limma tub
Fixade punkan på mina Tufotubisar med Tufos punkavätska och det funkade perfekt. Vet inte om den funkar lika bra på andra fabrikat. Ring Racerdepån och kolla läget, dom är hjälpsamma. Sen beställer du därifrån förstås.

Limma tub
Kärnan menar du då pinnen som går ner i ventilen där den där lilla muttern sitter på som man skruvar upp för att få ur luft?

Hade du en smal tång då eller vad hade du för verktyg?

Så om jag fattat allt rätt så:

1, Köp den där smörjan
2, Montera av den där pinnen
3, Häll i guckan
4, Rotera hjulet så guckan fördelas jämnt å hittar hålet
5, Pumpa i lite luft (kan man pumpa i luft direkt eller måste man vänta några min)?
6, Snurra hjulet så hålet kommer längst ner så guckan kan gucka in sig där över natten.
7, Låt torka över ett dygn
8, Pumpa till önskat lufttryck å ut å kör?

Har jag fattat det rätt?

/B

Limma tub
Du borde inte behöva vänta på att det ska torka då det fortfarande kommer vara vätska i däcket efteråt men bara bra ifall du får punka igen.

Har du ingen vätska så tror jag på Principia och Crosscar om Tufos vätska. Finns säkert på Cyklig med som säljer Tufo så kan du åka och köpa direkt.

Jag hade ett litet verktyg för att få ur pinnen men den är ju inte helt rund så borde gå utmärkt med en tång med. Med pinnen/kärnan menar jag det som pinnen du pratar om med muttern på sitter fast i.
450px-Presta_valve_in_context.jpg

Näst tjockaste biten på den ventilen precis under muttern.

Limma tub
Provade första gången att cykla på dessa lagade däck. Funkade fin fint mina 3.7 mil till jobbet :) Har dock med mig ett extra däck och ska inhandla en pump på lunchen.

6 Bar har jag pumpat i om någon undrar...

:)

Tillbaka
Topp