Limma tubdäck för första gången...

Tja!
Jag ska äntligen limma mina första tubdäck. Först en snabb fråga, behöver man fälgband till kolfiberfälgar för tubdäck?

I övrigt är jag bara tacksam för olika tips angående hur limmandet bör gå till, i alla fall kommer jag följa instruktionerna på park tools hemsida.

tack på förhand :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag ska limma för första gången.
Har ett par Vittoria-däck som jag ska limma på mina HED-hjul och sitter och ska beställa lim

Någon som vet vilket lim som är bäst?
Är "Rim cement" samma sak som lim? https://www.bike-discount.de/en/buy/continental-carbon-rim-cement-25g-45011/wg_id-4284
Räcker det med en tub (25g) till två däck?

Kollat på filmen och om jag fattar rätt så ska det vara så här:

1. Montera däcket på fälgen utan lim och pumpa upp till 10 Bar. Låt stå 24 timmar.
2. Montera av däcket och applicera lim på däcket. Låt stå 24 timmar.
3. Applicera lim på fälgen och på däcket igen.
4. Limma fälgen IGEN 2 gånger utan att det torkar emellan och vänta 24 timmar.
5. Limma fälgen igen.
Så nu har vi alltså ett torrt lager med lim på däcket och tre lager på fälgen
6. Montera däcket när senaste lagret av lim ff är lite kladdigt
7. Pumpa upp till 1,4 Bar och justera och kolla så att däcket sitter på plats.
8. Tryck till den limmade ytan runt ventilen extra noga.
9. Pumpa upp till 10 Bar och kolla så att däcket sitter jämnt.
10. Låt stå på tork i två dagar.

Det var någon som sa att det är lättare att byta limmade tubdäck än att byta slang. Tveksamt. Tycker snarare att det ser ut som om jag behöver tre dagar ledigt från jobbet för att limma däck ;P Får se till att inte behöva hjulen på några dagar.

Fick tips om att lämna det limfritt på motsatt "sida" ventilen så att man vet var man ska börja att ta av tuben vid punka.

E: HED. Inte Head. :)

Senast ändrad:
Jenny W sa:
Har ett par Vittoria-däck som jag ska limma på mina HEAD-hjul och sitter och ska beställa lim

Är "Rim cement" samma sak som lim? https://www.bike-discount.de/en/buy/continental-carbon-rim-cement-25g-45011/wg_id-4284

1. Montera däcket på fälgen utan lim och pumpa upp till 10 Bar. Låt stå 24 timmar.
5. Limma fälgen igen.

Det var någon som sa att det är lättare att byta limmade tubdäck än att byta slang. Tveksamt. Tycker snarare att det ser ut som om jag behöver tre dagar ledigt från jobbet för att limma däck ;P Får se till att inte behöva hjulen på några dagar.

Fick tips om att lämna det limfritt på motsatt "sida" ventilen så att man vet var man ska börja att ta av tuben vid punka.

Om du följer det där så blir det bra Jenny.
Själv föredrar jag lim på burk och använder en pendel för att stryka på det. Tycker själv ibland att det blir för mycket lim från tuben men köper du tuber så köp två på en gång. Nya däck kan suga åt sig ganska mycket av limmet och ett annat tips om däcken är nya är att göra rent bomullsbandet innan du limmar så att du får bort bomullsrester. Det gör man lämpligtvis med kemiskt ren bensin.
Lycka till och hoppas du slipper punka första rundan :-)

Men jösses... Jag har limmat alldeles för många tuber genom åren, men aldrig limmat så mycket som i din beskrivning.
En strykning på däcket, och en på fälgen, två om det är en olimmad fälg. Låt torka tills det är kladdfritt, kräng på däcket, rikta ev däcket, pumpa till 8 bar- klart! Låt torka i minst 8 timmar, sen är det bara att köra :)

Ren aceton kan vara bra att torka rent med, både på fälg och däck.
Töja däcket är inte fel att göra, men just Vittoria brukar inte behöva töjas så mycket. Ta i ordentligt när du börjar kränga på däcket så blir det bra.
Just Vittoria har ju en "förlimmad" yta på fälgbandet, så den suger inte åt sig så mycket lim.

Vittoria, Schwalbe och Conti har alla bra lim, har mindre bra erfarenhet av Contis carbonlim dock.
Köp iaf två limtuber, du lär behöva det i framtiden :)

Hm... Visste inte att Head gör cykelhjul ;)

Lycka till!

Vad är det som gör att man behöver limma så mycket nuförtiden?
På den tiden jag körde med tub (före 1999) så brukade jag bara lägga ett lager lim på fälgen, sen lade jag på däcket och pumpade upp det till ca 3 bar. Sen fick det torka en natt.

Mats65 sa:
På den tiden jag körde med tub (före 1999) så brukade jag bara lägga ett lager lim på fälgen, sen lade jag på däcket och pumpade upp det till ca 3 bar. Sen fick det torka en natt.

Beror ju på om man skall köra GP eller tempo... På min triathlontid limmade jag också enklare, men skulle nog inte våga köra GP eller liknande på de hjulen.

Jag vill slå ett slag för tejp, sjukt smidigt, snabbt och kladdfritt. Just momentet att kränga på tuben med kladdigt lim på fälgen tycker jag alltid resulterade i en massa kladd på däcksida och fälg. Med tejp kan man göra om hur mycket som helst till däcket sitter perfekt och då drar man bort skyddsplasten. Dessutom är det bara en timmes torktid på Tufo tejpen.

Det är så många som tror att de kan stämma en limfabrikant. Det är sådant som ibland fungerar i USA.
Jag har aldrig limmat med mer än ett lager lim på fälgen. Det har fungerat utmärkt.

Tack för all input.
Hjulen har limmade däck just nu och om jag tar bort de som sitter borde fälgen redan ha ett lager lim? Sandpappra och rengöra, limma en gång, borde räcka då? De begagnade men fullt fungerande däcken sparar jag som reserv. De är ju redan limmade. Bra att ha med som extradäck om man ska långt kanske? Bara att ta med en tub med lim då oxå, eller?

Mats65 sa:

Precis så fick jag också lära mig att göra och har alltid gjort sedan dess.... har funkat bra för mig!

Mvh Ulf S.

Jenny W sa:
Har ett par Vittoria-däck som jag ska limma på mina HED-hjul och sitter och ska beställa lim

5. Limma fälgen igen.

En tub till två däck är ganska snålt, en tub per däck är nog vanligare. För rena däck och fälgar kör jag ett lager på däck och fälg, vänta till nästa dag, ett lager på fälgen, vänta tills kladdfritt, på med däcket, pumpa maxtryck, cykla nästa dag.

Till skillnad från målarfärg så behöver man inte se på när det torkar, det brukar gå bra att gå till jobbet under tiden...

Limmade själv tuber för första gången förra veckan. Körde på Vittoria Mastik One, billigt och ska uppenbarligen rulla bra. Med början från ren fälg avtorkad med aceton så la jag två lager på fälgen, ett på däcket och sist blötte jag upp fälgen med lite till lim innan jag la på däcket. Pumpade till 11 bar efter att jag rätat ut däcket och drog en tårem vid ventilen för att se till att den trycktes ned ordentligt mot fälgbanan.

Räckte med en tub på 30g till båda hjulen och att förlimma halva reservdäcket. Känns inte som att det är överdrivet mycket lim.

Största problemet var väl att få däcken raka och inte rullade på fälgen. Annars var väl processen rätt enkel? Ska provköras på GP i helgen, får väl se om däcken sitter kvar efter det.

Har själv lite fundering på detta med att limma tuber, har nyligen skaffat ett par Yoeleo T50 tubhjul och undrar angånede detta som nämns med att pumpa upp däcket till uppemot 10(!) bar, dessa fälgar är enligt Yoeleo bara klassade till 8,6 Bar.

Brukar man verkligen ha såna sjukt höga tryck i tubdäck? Trodde en anledning till att köra just tub var att man kunde köra lite lägre tryck (0,5-1bar) än med kanttråd just då risken för punktering är mycket mindre vid lägre tryck?

Johanssontranemo sa:
Brukar man verkligen ha såna sjukt höga tryck i tubdäck? Trodde en anledning till att köra just tub var att man kunde köra lite lägre tryck
Det beror väl lite påvar man kör.
För CX och XCO och sådär är det ju den lägre punkarisken vid låga tryck. För track så är det ju möjligheten att blåsa upp i extrema tryck utan att fälgen måste vara sjukt stark. För väg är det väl möjligheten att kunna gå ner lite i tryck eller upp mycket i tryck allt eftersom dagens rutt kräver det ena eller det andra för att man ska prestera optimalt.

emmer sa:
Det beror väl lite påvar man kör.
För CX och XCO och sådär är det ju den lägre punkarisken vid låga tryck. För track så är det ju möjligheten att blåsa upp i extrema tryck utan att fälgen måste vara sjukt stark. För väg är det väl möjligheten att kunna gå ner lite i tryck eller upp mycket i tryck allt eftersom dagens rutt kräver det ena eller det andra för att man ska prestera optimalt.

Med andra ord är det inga problem att köra ungefär samma tryck som jag brukar köra i träningshjulen då som är kanttråd när jag ska cykla samma rundor/på liknande underlag?

(är landsväg frågan gäller)

Det är väl en utmärkt start.
(Sen vad oddsen att två olika däck skulle funka bäst vid samma tryck är är en annan femma.)

Då börjar jag där och känner efter lite efter hand med eventuella justeringar, precis som vanligt när jag bytt till andra däck.

Johanssontranemo sa:
Då börjar jag där och känner efter lite efter hand med eventuella justeringar, precis som vanligt när jag bytt till andra däck.
Helt rätt för det är ju inte alkemi det rör sig om. Glöm dock inte rätt besvärjelse inför andra limningen...

Johanssontranemo sa:
Har själv lite fundering på detta med att limma tuber, har nyligen skaffat ett par Yoeleo T50 tubhjul och undrar angånede detta som nämns med att pumpa upp däcket till uppemot 10(!) bar, dessa fälgar är enligt Yoeleo bara klassade till 8,6 Bar.

Brukar man verkligen ha såna sjukt höga tryck i tubdäck? Trodde en anledning till att köra just tub var att man kunde köra lite lägre tryck (0,5-1bar) än med kanttråd just då risken för punktering är mycket mindre vid lägre tryck?
Vid vilken bredd på däck avser de tryck du pratar om?

Ni blandar ihop olika saker, den första uppumpningen innan limningen är bara till för att stretcha däcken så mycket som möjligt så de blir lättare att sätta på sen. Det trycket har inget att göra med vad man sen cyklar på. Hela steget går bra att skippa, eller köra med ett lägre tryck om man är orolig för sina fälgar.

Aja, drar upp dom lite vad jag anser vara normalt arbetstryck och låter sitta nån dag innan då.

Är förresten ett par 25mm Conti competition-tuber jag kikat lite på.

Jenny W sa:

5. Limma fälgen igen.

använd tejp
man måste vara försiktig när man drar bort plastbandet går lätt av,

Det passar ju aldrig. Hade tänkt mig ett tempopass imorn men jag får ta en annan cykel för nu är det gjort. De gamla däcken är av.

Det sitter mycket limrester i fälgarna.

IMG_4601.JPG

Provade med aceton på ett ställe men det biter inte på limmet. Gör det bara ännu mer segt.
Någon skrev sandpapper och sen rengöra men så hade jag inget sandpapper hemma. Får fixa det imorn.
Kan jag rengöra med aceton? Eller skadar det materialet? Diskmedel och vatten bättre och mildare?

Det sitter små klumpar med torkat lim. Hade känts bra att slipa ner dem och rengöra innan jag limmar.
Har monterat de nya däcken och pumpat upp dem så de sträcks till imorn. Limmar första lagret imorn om jag hinner.
Det är mönster på däcken. Minimalt men dock. Är det någon riktning på dessa däck? Hittar ingen riktningspil.

IMG_4603.JPG

Du använder fel aceton MED olja, den har man för att ta bort nagellack utan att torka ut huden. Du ska ha med röd etikett UTAN olja.

Om den inte står på hyllan ute i butiken får du fråga i kassan, den kan vara undanställd för att kidsen inte ska köpa den och tvätta sitt knark.

Jag läser i flera trådar "pumpar till 10bar och låter torka" efter att jag satt på det nya däcket.
Inte säger jag. Testa att pumpa ett "löst" däck med 10bar, vad händer - däcket vill vända sig ut-o-in. Inte bra.
Jag rekommenderar lägre tryck under "torkperioden" för att förhindra att däcket vill kränga.

GurraG sa:
Jag läser i flera trådar "pumpar till 10bar och låter torka" efter att jag satt på det nya däcket.
Inte säger jag. Testa att pumpa ett "löst" däck med 10bar, vad händer - däcket vill vända sig ut-o-in. Inte bra.
Jag rekommenderar lägre tryck under "torkperioden" för att förhindra att däcket vill kränga.

Va? Nä. Jag uppfattar det som om att man ska limma, montera SEN pumpa. Jag kommer inte pumpa däcket utan att det sitter på fälgen så klart.

Tillbaka
Topp