Limma tubdäck för första gången...

Precis, Gurra menar att man inte ska pumpa till 10bar när man har monterat. Utan något lägre för att behålla centreringen

Det framgick aldrig, mindre än 10bar ivf :)

Jag har alltid pumpat till ca 10bar , men kommer att ändra mig framöver med rekomendationer från proffset

GurraG sa:
Jenny W sa:
Mange. sa:
Precis, Gurra menar att man inte ska pumpa till 10bar när man har monterat. Utan något lägre för att behålla centreringen

Aaaah. Ok. Vilket tryck rekommenderar Gurra för torkperioden då?

Beror vilket däck, olika fabrikat/modeller har olika tendens att vilja vända sig "ut-o-in".

Vittoria Corsa Evo CX. Sitter just nu på HED kolfälg, pumpade till 10 bar, utan lim. Sitter som berget. (Behöver jag lim alls?) ;)

Jenny W sa:
GurraG sa:
Jenny W sa:
Mange. sa:

Aaaah. Ok. Vilket tryck rekommenderar Gurra för torkperioden då?

Beror vilket däck, olika fabrikat/modeller har olika tendens att vilja vända sig "ut-o-in".

Vittoria Corsa Evo CX. Sitter just nu på HED kolfälg, pumpade till 10 bar, utan lim. Sitter som berget. (Behöver jag lim alls?) ;)

Ja. Lägg på ett lager lim på fälgen, på med däcket, i med lite luft, rätta till "rikta" däcket för hand (jag sätter hjulet i riktstället under detta moment men det går lika bra att sätta hjulet på cykeln och vända den upp-ner), pumpa till 2-3bar, "åk enhjuling", kolla igen att däcket sitter rakt, sitter däcket rakt så i med 5bar, låt torka över natten. Klart!

Slår ett slag för tejp också! Tejpat landsväg och cx däck ett 20-tal ggr, hela proceduren tar 10 min, helt okladdigt, lätt som attans att få det centrerat dessutom. Aldrig varit i närheten att kavla ett däck och om uturen är framme och du punkar så drar man av däcket som vanligt, tejpen delar sig då och du har kvar en klibbig tunn yta på fälgen som du lägger på ditt backup-däck på. Jag köper att man missar "känslan" och lukten med att limma med jag har alltid kört Dugast så jag får min "stund" och lukt när jag aquasole'ar däcksidorna :)

Rullmotstånd tape kontra lim? Kan inte säga att jag märkt nån skillnad. Finns säkert nån som hävdar det och som gärna lägger ner massa extra tid på att limma. Jag har begränsat med tid och cyklar hellre :)

Ahhh..nu börjar det likna nått. Äntligen en tråd som liknar valla-trådarna på skidforumen. Här är det lim, däcktryck och rullmotstånd där är det klister, rillning och glid. ;-)
Får nog gå ner i källaren och lukta på en tub Rode Rossa nu.

1000 år senare har jag då äntligen fått på det sista lagret lim och har monterat däcken.
Sandpappra gav jag upp efter ett kort försök. Limmet blev bara till nått kladdigt pulver som säkert inte gjorde saken bättre. Nä, jag limmade på det gamla. Använde inte pensel utan fingret (hade gummihandskar på) och det var lätt att få en jämn yta. Det gick åt 2,5 tub. Tur jag köpte tre tuber lim. Monterade dit däcken och de var mer eller mindre omöjliga att "rätta till" eller rikta. Klistret var för kladdigt för att göra mer än grov justering genom att trycka och dra i däcket. Pumpade upp till 1,4 bar och rullade hjulet med däcket på och tryckte det mot golvet ett par varv. Kollar man noga ser jag däckets ljusare yta på ena sidan på bakhjulet, så jag skulle egentligen vilja ha däcket en mm åt ena sida men då får jag göra om allt från början igen. Hoppas det inte gör nått och att det kanske finjusterar sig vid användning. Nu står de på härdning med 5 bars tryck.

HEDlimmade.jpg

Kan jag cykla på hjulen vilket år som helst nu då?

Snyggt! Blir säkert klockrent!
Beställde precis en uppsättning Dugast Fast Bird ORI + Aquasole + Tufo Tape

Jag kommer tejpa mina tveklöst, så mkt enklare att få en perfekt inpassning.

Googlade en hel del i ämnet förut och hittade en bra video:

Hur som helst, oavsett tillvägagångssätt, mer tub till folket!!! :)

Jag har gått över till att använda vittoria mastic pro. Istället för att klibba fast direkt vid kontakt mellan fälg och däck håller det sig kletigt men flytande, varpå däcket centrerar sig själv när man pumpar upp trycket. Och så behövs bara två lager (ett på däcket, ett på fälgen).

Idag var det äntligen torr asfalt efterjobbet och jag var ute och provade mina nya däck. Funkade få fint så. :)

IMG_4685.JPG

IMG_4689.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp