Limma tubdäck

jansson99

Aktiv medlem
Limma tubdäck
När jag på 80-talet tävlade på racerhoj lärde jag mig att limma tubdäcken genom att limma fast dem på fälgen med tublim. Man hade på lim på fälgen och däcket, väntade till det var klibbfritt och la på däcket.

I går hörde jag att man alltid har s.a.s. torrt lim på både fälg och däck och att det fastnar ändå.

Fattar ni vad jag menar?
Vad är rätt?
Finns det något rätt eller fel sätt?

Limma tubdäck
låter konstigt, jag har för mig att limmet vart rätt hårt när det väl torkade och jag har sett en rejäl vurpa efter att tuben på framhjulet krängts av i en kurva./J :)

Limma tubdäck
Ja, jag har också sett däck krängas av i kurvor med metallskrap och skrik som resultat. Det känns säkrast att limma ordentligt.....

Edit: stavfle

Senast redigerad av en moderator:
Limma tubdäck
Personligen tyckte jag att det var stor skillnad mellan olika tilverkare av tubdäckslim. Använde helst Wolber.
"Limmet ska aldrig torka", fick jag då lära mig. Däremot hörde jag rykten om att man använde helt andra grejer för velodrom cyklar. Ett problem med tubdäck som ibland resulterade i att däcket kunde krängas av, är att det töjer sig mer eller mindre med tiden.

Limma tubdäck
Däcket ska limmas innan man limmar fast det på fälgen. De däcken man har med som reserv ska vara förlimmade också. Tubdäck är för övrigt manligt. :)
/J

Limma tubdäck
Hej
Varit uppe förut
HåkanC skriver i http://happymtb.org/forum/read.php/1/419540/424633#msg-424633 om detta. Här kommer ett utdrag:

"Vad jag menade med normalt limmade tubdäck är att de är limmade med (vanligt) landsvägslim.
Det finns nämligen ett speciellt ban(velodrom)lim för tubdäck.

Detta med två olika typer av tublim är klart intressant.
Om det nu är så att (vanligt) landsvägslim även är det mest optimala map rullmotstånd, varför finns det då överhuvudtaget ett speciellt ban(velodrom)lim för tubdäck?
Ett lim som dessutom är mycket svårare att använda.

Läs mer här:
http://www.sheldonbrown.com
http://yarchive.net

Jag tror att det är så att (vanligt) landsvägslim är som det är för att det snabbt och enkelt skall gå att byta däck när man får punka:
Loss med hjulet.
Börja drag av vid den olimmade (10cm)delen mittemot ventilen, av med hela däcket (ventilen sist förstås)
Fram med (det tidigare använda och limmade) reservdäcket.
Börja med att sätta dit ventilen, håll hjulet med ventilen uppåt och tryck på däcket samtidigt på båda sidor av hjulet.
Pumpa.
Klart, detta tar inte lång tid. Åtminstone går det klart snabbare än med kanttrådsdäck.
Eller tubdäck limmade med hårt/härdande lim."

/Joel

Limma tubdäck
bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Däcket ska limmas innan man limmar fast det på
> fälgen. De däcken man har med som reserv ska
> vara förlimmade också. Tubdäck är för övrigt
> manligt. :)
> /J

Ja, att de ska förlimmas är jag med på, men visst måste man limma fast däcket med nytt lim när man väl kränger på det?

// Jocke, som f.n. inte har några tubdäck men är intresserad i ämnet (och att vara manlig.....)

Limma tubdäck
Om du är ute på en runda, punka och har med ett däck som varit limmat så kan du kränga på det och cykla hem. Sedan kan du limma om det ordentligt.
/Joel

Limma tubdäck
Är man slö och inte kör hårt med cykeln så tycker inte jag det är nödvändigt med perfekt limmade däck. Har en gammal landsvägshoj som jag köpte 1979 och där har jag inte limmat på i alla fall 5 år. Det finns lite gammalt intorkat lim och det får duga - den används inte i några högre hastigheter och jag har alltid rätt däcktryck..

Limma tubdäck
Tjena!

Jag brukar köpa Contis billigaste och det funkar bra för aggro brouwerijpokaaler och alley-cats.. Dom kostar 145:- st på cyclecomponents.com

Jag kör fullimning när jag limmar tubisar, kräng på däcket opumpat, pumpa upp det för att få form, låt det sita en stund, töm ut luften, ta en tub kontaktlim, stick in mellan fälgen och däcket vid ventilen och dra en limrand runt hela fälgen, pumpa upp däcket, stick ut och kör..
Har aldrig bytt ute på vägen men sett Phil byta med färdig limmat och satan vad fort det går..

Kontaktlim är förövrigt exakt samma ska som vanlgit lvg-lim.. Tips jag fick från eker doktorn..

Limma tubdäck
bigmollo skrev:
> Däcket ska limmas innan man limmar fast det på
> fälgen. De däcken man har med som reserv ska
> vara förlimmade också. Tubdäck är för övrigt
> manligt. :)
> /J

På Cykel City sa de till mig att man inte behövde förlimma reservdäcket, det var redan lim på fälgen som ska funka, menade de. Huvudsaken är att få upp rätt tryck så att däcket trycker mot limmen, tyckte de. Inte så lätt att åstadkomma 9 bar med minipump längs vägen, bara..Men de menade också att det var viktigt att sedan ta bort däcket och limma det när man ska använda däcket permanent.

Limma tubdäck
Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Jag brukar köpa Contis billigaste och det funkar
> bra för aggro brouwerijpokaaler och alley-cats..
> Dom kostar 145:- st på cyclecomponents.com

Gott! Låter som de passar väl in i budgeten!

Limma tubdäck
Alltså jag har slitit som ett djur för att få dessa förbaskade begagnade tubfälgar rena från velodromlim. Herrejävlar vad jag är trött på eländet! Nu äntligen så har jag fått av det mesta och tvättat av den oljiga hinnan som uppstår av limborttagningsmedlet. Kvar återstår limningen med Vittoria Mastik One Professionallim. De nya tubdäcken har stått uppumpade på ett annat fälgpar i två dagar nu. Tänkte använda en liten fryspåse och sprida ut limmet på fälgarna. Torka av kladd på fälgen. Vänta tills det slutat klibba. Limma på ett lager på däcken - vänta en liten stund och sen sätta på däcken och pumpa upp de så mycket att de får passform och räta upp de så att de är centrerade och fina. Sen pumpar jag upp däcken till maxtryck och så får det stå så 1 dag eller så.

Låter det som ett bra tillvägagångssätt?

Tubdäck: Schwalbe Milano 19mm
Fälgar: Assos aero

Limma tubdäck
Tjena!

freddiesan, det låter som ett bra sätt, några tips för att förenkla är att använda slipsten eller dyl för att få bort limmet från fälgen..
sen kan du skippa vittoria limmet och köpa kontaktlim i vilken ica-butik som helst, samma sak fast sjukt myckte billigae..

Limma tubdäck
Tack för tipset angående limmet. Tuben är strax slut. När det gäller slipstenen är det lite svårt eftersom jag har svart-anodiserade velodromfälgar utan bromsyta = helsvarta. Skulle skrapa bort färgen då.

Nu har jag iallafall gjort som jag skrev ovan. Plastpåsen fungerade fint, det såg ut som om någon suttit och sniffat lim i plastpåse när jag var klar ;) Lyckades undvika kladda ner hela fälgen också tack vare att limmet hade torkat lite. Däcken gick på utan problem också men det var ett precisionsarbete och jag var helsvettig efteråt.

Limma tubdäck
ingen lyckad kombination med tubtejp och carbon fälgar.

Har sett flertalet zipp fälgar som delar av kolfiber kommit med när man plockat bort tejpen.

Kör du alu fälg kan du tejpa, kör du kolfiber så får du gott limma.

Limma tubdäck
Vad gäller att få bort tublim rekommenderar t.ex Corima att man använder aceton (sannolikt varianten utan olja) för att få det rent. Det kan eventuellt skilja mellan kolfibervarianter hur bra det är med aceton, men på alu-fälgar är det ju bara att blaska på och torka rent gegget

Tillbaka
Topp