"Limmad sadelstolpe"

"Limmad sadelstolpe"
Försiktighet och uthållighet. Har själv råkat ut för det på min Scott Scale. Fick loss lite och sedan lite till och .... Tog nog en timme att vicka loss den. Nu är den monterad med "carbonpasta" - pasta avsedd för montering carbon/carbon och lossas med jämna mellanrum. Pastan gör att lägre åtdragningsmoment behövs och att stolpen faktiskt inte sjunker ihop under färd vilket den gjorde förut.

"Limmad sadelstolpe"
Hur gick det? Vad funkade (om den är loss)

Jag står inför samma problem, alu-stolpe fast i kolfiberram. Funderar på att köpa en rejäl burk kylspray eftersom jag antar att alu krymper mer än plast när det blir kallt.../J :)

"Limmad sadelstolpe"
Helgen som gick fick jag nog och gick "loss" rejält på stolpen.
Lossade fästet, rikligt med smörjmedel, knackade på stolpen så den rörde sig i sidled med gummiklubba för att få ner smörjan längs med ramen utmed stolpen och väntade en timma på att smörjan skulle verka.
Det gjorde inte susen så jag gick på plan B: Lossade sadeln, tog fram hammare modell större och använde ett mellanlägg ovanpå stolpen sedan slog jag med relativt stor kraft ner stolpen en liten bit, hängde cykeln upp och ner för att utan att skona stolpen slå den ur ramen genom upprepade slag på sadelfästet. Det räckte inte med att slå utan jag fick den sista bite använda en rejäl tång för att vrida sönder stolpen.

NU ÄR DEN LOSS men jag väntar på en ny stolpe då jag endast räddat den gamla för att ha så länge.
Nästa stolpe kommer lossas då och då samt monteras med "Carbonfett".

Tillbaka
Topp