Linderödsåsen?

Linderödsåsen?
Hej!
Det finns en del verkliga smultronställen på linderödsåsen. T.ex. Stackedala, tollarp, östrasönarslöv, degeberga, drakamöllan, och brösarp.

//Björn Cederholm

Senast redigerad av en moderator:
Linderödsåsen?
Stackedala...Oh fan, visste inte att man kunde cykla där. Eller jo det visste jag kanske, men visste inte att det var bra cykling. Får kanske köra dit och kolla då! Utgår man från parkeringen då eller?

Linderödsåsen?
Stackedala är ett litet kompakt område med mycket kuperade stigar,
många 50 till 70 meters stigningar. Parkerar gör man bäst vid
Åsenstugan eller vid kyrkan precis vid E22.

Östra Sönnarslövs bäckravin är ett område för den skicklige och
modige mtbaren, långa uppförsbackar, brant nedför, mycket singeltrack.
Parkerar gör man vid Ö Sönnarslövs plantskola och cyklar cykelvägen
mot Huaröd i 100 m .
När cykelvägen tar slut tvärar man över Huarödsvägen rakt ner på
stigen.

Degeberga är det sämst cykling på.

Drakamöllans slinga är markerad 3 km, kuperad, nära till både
skåneled och Brösarp.
Parkering finns vid Drakamöllans konferansanläggning.
Skylltat från Ystadsvägen.

Brösarp är det största området med massvis av leder och områden
från Haväng Brösarp Glimmeboda Drakamöllan Vantalängan Piraten och
Kristinehov.
Parkera kan man göra lite var som helst.

Linderödsåsen?
Hej

Tänkte bara väcka tråden till liv igen för att se om de finns någon som är intresserad av att följa med på en runda i Stackedala/Maltesholm inom det närmaste.

//Jöns

Linderödsåsen?
Jag hittar rätt hyfsat där, dock kanske inte på alla små stigar men en hel del av dem, är uppvuxen i Tollarp så har ju tillbringat en heldel tid där uppe.
Jag brukar starta på 7,5km spåret och sedan upp i Maltesholm och vända och avsluta med lite lek nedför i Stackedala.
Hade tänkt att ta en tur nu på Tors om vädret tillåter.
Var brukar du köra?

//Jöns

Linderödsåsen?
bild2.jpg

Lövskog... mmmmmm...

Jag vill hänka men hinner nog inte från Stockholm.

Stalle

Linderödsåsen?
Tjena. Jag lyfter tråden igen.
Jag skall ner till mina svärföräldrar som bor i Tollarp v 25-26. Jag tänkte ta med min cykelcross plus ett par racerhjul. Är det nån som har tips på nån lång och fin grusvägs runda, gärna med inslag av stig med trampat jordgolv.
Kanske rent av att man kan få guidening?

Eller är det så att jag är knäpp som inte tar med en mtb istället?
//P

Linderödsåsen?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/920004
Jag hittade en rr från ett par år tillbaka. Området ligger utmed Hanöbukten och sträcker sig från Åhus och söderut. Jag har själv inte cyklat i området, bara tagit mig fram till fots men området kryllar av små slingrande single tracks upp och ner för tio m höga sanddyner. Ett annorlunda område att cykla i.

Linderödsåsen?
bump.

da PEF skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena. Jag lyfter tråden igen.
> Jag skall ner till mina svärföräldrar som bor i
> Tollarp v 25-26. Jag tänkte ta med min cykelcross
> plus ett par racerhjul. Är det nån som har tips
> på nån lång och fin grusvägs runda, gärna med
> inslag av stig med trampat jordgolv.
> Kanske rent av att man kan få guidening?
>
> Eller är det så att jag är knäpp som inte tar
> med en mtb istället?
> //P

Linderödsåsen?
Tjenare.
Det finns en heldel grusvägar och stigar att välja på om man rör sig i skogarna kring Maltelsholm och Borrestad. Ta Högeväg upp till Maltelsholm och håll sedan vänster runt slottet fortsätt på grusvägen tills du kommer till kvighagsvägen forsätt till vänster och sedan höger på Sjövägen en svag uppförsbacke och sedan vänster in på skrivarboksvägen. Här ifrån kommer du sedan ut på vägen som går mellan Östrasönnarslöv och Huaröd fortsätt höger mot Huaröd. När du kommit upp för backarna så har du sedan Stianderödsvägen till vänster. Via stianderödsvägen kommer man sedan via avstickare in i skogarna kring Borrestad om man så vill eller fortsätt upp mot Huaröd och sväng av i byn mot Svensköp.
Kanske stanna till på turistbyrån i Svensköp och ta en glass innan du fortsätter till Tollarp via Ilnestorp.

Dessutom finns det en hel del asfaltsvägar med fina vyer. En rekommendation skulle kunna vara att ta omvägen upp om Linderöd och sedan styra mot Äsphult och utom Bosarpassjön och ta en glass i kiosken, en tur som visserligen är mestadles asfalt men det går även att lägga in en del grusväg om man vill.

Om du skulle vilja ha sällskap/guidning så kan jag hänga med på en tur med min XC ht. Det ända är dock att tempot kanske inte blir så högt.

//Jöns

Linderödsåsen?
Det låter ju intressant. En guidening vore ju toppen. Jag tar nog inte med mig nån mtb, det verkar lite hysteriskt (tycker min fru iaf) att ta med sig 2 cyklar. Vi ska ju inte på nån cykel semester tydligen.
Men man klarar sig fint med en cross verkar det som.
//P

Linderödsåsen?
Jag har själv ingen erfarenhet av cross men tror nog att det ska fungera bra.

När hade du tänkt dig att cykla? Denna veckan kan jag bara Ons efter 18 och ev efter 17 på sönd. Nästa vecka är det fult upp hela helgen men ngn kväll ska nog att ta en tur

Linderödsåsen?
Hej!

Det finns extremt bra cykling mellan Åhus och Rigeleje.
En skogsrämsa på ca 1 km bred och 20 km lång mellan havet
och väg 118, omöjligt att cykla vilse.
Mellan Åhus och Gropahållet är det extremt mycket single
tracks, vid "Stora Eken" 100m söder om Stora Ekens väg
finns en 3 km markerad slinga som är riktigt bra.
Stora Ekens väg ligger mittemellan Åhus och Yngsjö.

Söder om Gropahålet är skogsrämsan lite smalare, men
hittar man finns det cykling av allra högsta klass.

Skogen består till 99% av tallskog, single tracksen
är väldigt snabba slingriga utan sten och nästan inga
rötter, dock är det lite knepigt att hitta pga en del
"sandlådor" som man får undvika.

Det finns gott om parkeringsmöjligheter på badvägarna
ner till havet, där det också finns gott om wc.

Linderödsåsen?
Ja då är man på plats i Skåne då, med en cx i bagaget. En cykling på söndag eftermiddag skall nog gå fint.
Jyns, jag pm:ar mitt tel nr. Så blir det lite lättare att planera.
Det måste ju finnas fler som är sugna på att rulla en sväng på söndag? Någon som hittar kan väl styra upp nånslags träffpunkt osv.
//Patrik

Linderödsåsen?
da PEF skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja då är man på plats i Skåne då, med en cx i
> bagaget. En cykling på söndag eftermiddag skall
> nog gå fint.
> Jyns, jag pm:ar mitt tel nr. Så blir det lite
> lättare att planera.
> Det måste ju finnas fler som är sugna på att
> rulla en sväng på söndag? Någon som hittar kan
> väl styra upp nånslags träffpunkt osv.
> //Patrik

Aha, tänkte precis "klaga" på att ni precis tog på er ~60 sekunder att svara i telefonen när jag ringde! Måste va för att du semestrar då ;) hehe. Lycka till med rundan!

Linderödsåsen?
Träffas vid busshållplatsen vid Sätaröd ikväll kl 18:00. Häng på de som vill, eller sitt kvar och sunka i soffan, de e valfritt.
//P

Linderödsåsen?
Är det någon som ska åka dit från Kristianstad med möjlighet att ta min cykel också? I så fall får ni gärna ringa 0705- 49 57 62, för då följer jag gärna med!

Annars får det bli en annan gång!

Linderödsåsen?
Kristoffer ringde faktiskt och plockade upp mig, så min chansning gick hem. Men det var nästan så man önskat man hade stannat hemma. Min tanke innan var "lite härlig skogstigcykling där naturupplevelsen står i centrum". Det blev inte riktigt så, det blev 7 mil med något som för mig, kändes som tävlingstempo. Men det var bra träning, det ska gudarna veta och på slutet föll vi 150 meter på 4 minuter, så då fick vi vår belöning. Så här såg rundan ut och vi snittade knappt 25 men våra xc-cyklar.

karta.jpg ht=466

Linderödsåsen?
Då vädret inte är ngn höjdare idag så skulle jag kunna tänka mig att hänga på en runda. Dock kanske vi kan ta lite mer skog/grusväg denna gång.

/Jöns

Tillbaka
Topp