Linkglide eller icke?

tonimakaroni

Aktiv medlem
Linkglide eller icke?
Köpt mig en ny E-Mtb och denna kommer med vanliga 12s Shimano.

Frågan är vad säger ni som kört gärna med båda systemen om det är värt att byta till Linkglide eller hur pass många kilometer får ni ut på en HG+ kassett på era cyklar? (Ni som kört båda systemen vad skulle ni säga för resp. nackdelarna är?)
Är inte brydd att vikten ökar något iomed bytet likaså man tappar en växel, det kommer ju ändå täckas upp av den assistans man får.

Linkglide eller icke?
Köpt mig en ny E-Mtb och denna kommer med vanliga 12s Shimano.

Frågan är vad säger ni som kört gärna med båda systemen om det är värt att byta till Linkglide eller hur pass många kilometer får ni ut på en HG+ kassett på era cyklar? (Ni som kört båda systemen vad skulle ni säga för resp. nackdelarna är?)
Är inte brydd att vikten ökar något iomed bytet likaså man tappar en växel, det kommer ju ändå täckas upp av den assistans man får.
Om jag förstått det rätt behöver du byta kasett, växel och växelreglage för att konvertera till Linkglide ... har du en ny cykel föreslår jag att du börjar med att köra slut på den befintliga kasetten (och kedjan) innan du börjar fundera på konvertering ... jag har ingen cykel med Linkglide men det verkar intressant. :-)

/MM

Linkglide eller icke?
Min cykel kom också med shimano 12s. Kassetten va slut efter knappt en säsong och 3-4 kedjor.

Linkglide håller mycket bättre och nu byter jag bara kedja ett par gånger per år.

Helt klart värt att byta, skulle inte säga att den ökade vikten märks, även om den är ofjädrad.
Men jag har nästan alltid föredragit tunga cyklar för utförsåkning

Tillbaka
Topp