Linser och cykling?

Linser och cykling?
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> +1 som fasiken
>
> Jag beställde nya linser för fem minuter sen och
> gick in via Prisjakt för att se om det blev
> billigare eller om jomper bara pratade i
> nattmössan. Men det visade sig att jag sparade
> nästan fyrahundra spänn på att gå in via
> prisjakt (180 kr per ask). Sjukt bra tips!

Det är därför de brukar vara så duktiga på att skicka mail om att det snart är dags att beställa nya, komplett med en smidig länk att klicka på.

Fast den går ju inte direkt till Prisjakt...

Linser och cykling?
Rättning: EyeQ är Synsams egna märke. CooperVision Proclear 1-day är tillverkarens namn. Plötsligt kostar en förpackning 109kr för 30st istället för 240kr!

Så ni som köpt linser hos Optikern, kolla vad tillverkaren heter och leta reda på "originallinsen". Det marknadsförs rätt hårt på hemsidorna vilka originalet är och vilka som säljer samma under eget märke.

:D :D :D :D

Denna lins kan hos din optiker även säljas som Easyvision Elite, Easyvision Vusion Daily eller Eye Q One-Day Premium 30/box.

Flera optikerkedjor säljer Proclear 1 day under ett eget varumärke istället för det som tillverkaren valt från början. Linserna är identiska, de kommer från samma tillverkare. De säljs bara under olika namn.

Linser och cykling?
Jag har kört m linser (månads) de senaste 15 åren. Kör väldigt sällan med sportglasögon då de immar och skapar sämre syn. Speciellt i skogen, De blir kvar uppe på hjälmen. Inga som helst problem när jag cyklar.

Linser och cykling?
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har kört m linser (månads) de senaste 15
> åren. Kör väldigt sällan med sportglasögon
> då de immar och skapar sämre syn. Speciellt i
> skogen, De blir kvar uppe på hjälmen. Inga som
> helst problem när jag cyklar.

Jag har glasögonen som skydd mot småsten, lera och grenar. Även lite kallare dagar då ögonen tenderar att tåras igen. Detta gäller oavsett linser :)

Linser och cykling?
Har börjar resan att hitta linser som funkar för mig och det är ju inte oproblematiskt. Har brytningsfel och de linser jag har testat hittills har rört sig för mycket för att det ska fungera. Räcker med att jag blinkar så rör sig linserna 20-30 grader och fuckar upp skärpan.

Någon som vet var som man brukar göra åt det problemet? Förstod inte riktigt vad optikern menade när hon förklarade vad som skulle ändras på linserna. Kommer man att kompromissa på någon annan punkt, tex synskärpa för att få det att lira?

Linser och cykling?
Jag har brytningsfel, ca 2,75, och använder Pure Vision Toric som finns ned till 2,25. Funkar bra.
Riktigt sköna linser som jag använder dygnet runt i 3,5-4 veckor i sträck.

Linser och cykling?
Luzen sa:
Jag har brytningsfel, ca 2,75, och använder Pure Vision Toric som finns ned till 2,25. Funkar bra.
Riktigt sköna linser som jag använder dygnet runt i 3,5-4 veckor i sträck.

Ok. Vi får se vad som dyker upp nästa gång hos ögonsmeden. Dailies 1gångs var det sist iaf.

Senast ändrad:
Linser och cykling?
Har haft linser i över 30 år och de senaste 25 utan problem. Är närsynt -4.25. Tyvärr behöver jag nu läsglasögon och funderar på multifokala linser men det får ju givetvis inte gå ut över cyklingen :)

Någon som kör i skogen med multifokala linser? Fungerar det bra eller begränsar de långseendet?

Linser och cykling?
magnil sa:
Har haft linser i över 30 år och de senaste 25 utan problem. Är närsynt -4.25. Tyvärr behöver jag nu läsglasögon och funderar på multifokala linser men det får ju givetvis inte gå ut över cyklingen :)

Någon som kör i skogen med multifokala linser? Fungerar det bra eller begränsar de långseendet?
Jag har kontaktlinser -4.00 och läsglasögon.
I alla cykelglasögon och solglasögon har jag Hydrotac. Suverän lösning.
http://www.webboptik.se/sv/trademarks/12/hydrotac

Linser och cykling?
Luzen sa:
magnil sa:

Jag har kontaktlinser -4.00 och läsglasögon.
I alla cykelglasögon och solglasögon har jag Hydrotac. Suverän lösning.
http://www.webboptik.se/sv/trademarks/12/hydrotac

Tack för tipset men har tröttnat på läsglasögonen i vardagen. På cykeln klarar jag mig utan dem. Orolig att multifokala linser skall störa när man kör mountainbike. Hade varit roligt att höra om någon provat.

Linser och cykling?
Jag cyklar med multifokala linser. Det funkar.
Störst problem med "gammelögon" är att man är så kass i svagt ljus.
Stigcykling i kvällsljus är lite sådär ibland tycker jag. Ett par cyckelglajjor med klarglas är ett måste.
Eller Oakley Prizm lowlight....

Linser och cykling?
Lånar tråden lite.

Det är dags för mig att skaffa linser och har aldrig tidigare haft det. Spelar det stor roll vilken optiker som gör första synundersökningen (dyrare=bättre) eller håller alla kedjor samma klass?
Ska man satsa på endagslinser eller månadslinser?

Tacksam för tips!

Linser och cykling?
När det gäller själva undersökningen så tror jag att alla kedjor håller en liknande kvalité, det är nog ingen skillnad.
endags eller månadslinser är nog en smaksak. jag hade endagslinser i början och har månadslinser nu.

Linser och cykling?
mtbkr sa:
Lånar tråden lite.

Det är dags för mig att skaffa linser och har aldrig tidigare haft det. Spelar det stor roll vilken optiker som gör första synundersökningen (dyrare=bättre) eller håller alla kedjor samma klass?
Ska man satsa på endagslinser eller månadslinser?

Tacksam för tips!

Val av optiker har nog inte så stor betydelse. Alla kan sin sak, det som ev kan skilja är hur väl de förstår dina specifika krav.
Jag har behövt prova en hel del linser till jag hittade en sort som sitter rätt även när man har en aggressiv position på cykeln. Det beror på att jag har astigmatism och använder toriska linser. De är tyngre i nederdelen så att brytningsfelet hela tiden korrigeras rätt. En del linser roterade i ögat när jag lutade mig framåt och allt blev suddigt. Har du ett "enklare" synfel så drabbas du antagligen inte av detta problem.
Men om du tex går till (dyra) Synsam som jag gjorde så får man prova linser till man hittar en sort/fabrikat som funkar för dig.

Linser och cykling?
Makten sa:
Ett litet problem med linser med hög vätskehalt (till exempel endagslinser) är att de lätt torkar ut av fartvind. Jag måste köra med nån form av vindglasögon, annars funkar det inte. Månadslinser har lägre vätskehalt men är också lite mindre skonsamma för ögonen. De kan också kännas obehagligare att ha på sig om man är känslig.

This. Linserna blir helt fördtörda av alk blåst. Därför jag skaffar solglasögon. Linser har dock uv-skydd

Linser och cykling?
Distanscykling sa:
Makten sa:
Ett litet problem med linser med hög vätskehalt (till exempel endagslinser) är att de lätt torkar ut av fartvind. Jag måste köra med nån form av vindglasögon, annars funkar det inte. Månadslinser har lägre vätskehalt men är också lite mindre skonsamma för ögonen. De kan också kännas obehagligare att ha på sig om man är känslig.

This. Linserna blir helt fördtörda av alk blåst. Därför jag skaffar solglasögon. Linser har dock uv-skydd

Hmmm, så olika man tänker... Att kunna köra med vanliga solglasögon eller sportglasögon för cykling är egentligen enda anledningen till att jag använder linser. Linserna funkar sämre vid cykling när det är kallt för mig. Vet inte riktigt vad som händer. Blir suddigt. Så på vintern använder jag oftast vanliga glasögon. Solskydd är ju sällan ett problem då iallafall.

Linser och cykling?
frause sa:
Distanscykling sa:
Makten sa:

Hmmm, så olika man tänker... Att kunna köra med vanliga solglasögon eller sportglasögon för cykling är egentligen enda anledningen till att jag använder linser. Linserna funkar sämre vid cykling när det är kallt för mig. Vet inte riktigt vad som händer. Blir suddigt. Så på vintern använder jag oftast vanliga glasögon. Solskydd är ju sällan ett problem då iallafall.

Ja, tanken är att skaffa linser för att kunna ha vanliga solglasögon.

Tillbaka
Topp