Lirar Ultegra 6800 bakväxel med 5700 kassett?

Mapach

Aktiv medlem
Ja som rubriken lyder, funkar det? Har försökt läsa kompabilitets diagram men blir ändå inte klok på vad som gäller. Förmodligen inte, men måste ju fråga ändå för att vara på säkra sidan. Tacksam om någon sitter inne på svaret.

/Magnus

Jag borde varit tydligare, men Ultegra 6800 reglage och bakväxel ihop med 5700 kassett. För visst måste man ha hjul med body avsedd för 11delat? Kör 9 delad tiagra/sora för tillfället, så jag kanske ska jaga 5700 reglage/växlar istället för att slippa byta hjul samtidigt också. Nu blev det rörigt känner jag, men hoppas ni förstår hur jag tänker. ;)

/Magnus

Eftersom antalet växelsteg sitter i reglaget och STI-6800 har 11 så kommer det inte fungera särskilt bra med en 5700-kassett som har 10 drev. Men ja, om du ska ha 11-delad kassett krävs att bakhjulets body är kompatibelt med 11-delat och inte bara 8/9/10-delat.

Misstänkte detta, tack för klargörandet. Det jag är ute efter är att slippa växla med tummen, pga sviter efter en kross skada. Men då ska jag jaga vidare efter 5700 eller Sram reglage ist.

/Magnus

Om det bara är bakhjulet som hindrar dig från att köra 11-delat så kanske det kan vara värt att kolla om det inte är billigt att byta body eller modifiera den befintliga så att den tar en 11-delad kassett?

Mapach skrev:
-------------------------------------------------------
> Misstänkte detta, tack för klargörandet. Det
> jag är ute efter är att slippa växla med
> tummen, pga sviter efter en kross skada. Men då
> ska jag jaga vidare efter 5700 eller Sram reglage
> ist.
>
> /Magnus

"Nya" Sora ST-3500 är niodelade, växelmekanism som de dyrare grupperna och kostar en tusenlapp per par. Ingen tumknapp.

---

Du kan inte använda SRAM-reglage heller. Inte kompatibla med Shimanoväxlar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp