Lita på no-name batteri med CE märkning?

Max_max

Medlem
Jag tänkte köpa ett batteri till ett elcykelkit från svenska butiken batbike. De har batterier utan namn på tillverkaren, med CE märkning.
Hur ska jag tänka med den typen av batterier, hur lång livslängd kan jag räkna med, hur stor är brandrisken?
Anledningen att jag frågar här är att jag vill ha mer kritisk input än jag får i butik.
Finns det andra saker jag ska tänka på med själva batteriet? Förutom val av motor, laddare och elektronik, då, det får jag hjälp med i butik.

Länk: https://www.batbike.se/webshop/reservdelar/batterier-och-laddare/rambatteri-11ah400wh-dolphin/

Senast ändrad:
De borde kunna berätta vad det är för celler det är byggt med, så kan du ev forska vidare utifrån det.

Livslängd mm beror väl mycket på BMS, batterier med bra elektronik håller länge är min erfarenhet. Batbike skriver inget om det...

De kunde inte svara på vilka celler det är.
Jag ska kolla på detta med falsk CE märkning, hur vanligt det är.
Lutar åt att jag chansar på batteriet, är det slut efter två år så är det värt pengarna för mig ändå. Förutsatt att det är äkta CE märkning.

Spelar det någon roll? CE-märkning kan vem som helst sätta dit, eventuella krav ställs först i efterhand om någon frågar.

Spelar det någon roll? CE-märkning kan vem som helst sätta dit, eventuella krav ställs först i efterhand om någon frågar.
Ja, för mig spelar det roll om man jämför med att beställa utanför EU (Kina). En grundläggande säkerhet och skyldighet att ersätta skador. Det blir dyrt för en butik att sälja produkter som hela tiden orsakar skador.

Batbike.se borde åtminstone kunna visa upp ett "Declaration of Conformity", där det ska framgå vilka standarder som följs, att det finns en teknisk fil, vem som är ansvarig för att kraven är uppfyllda osv.
Det är klart att att ett sånt dokument kan vara fake, men utan DoC (Som brukar finnas i den svenska bruksanvisning som ska medfölja) så hade jag anmält till elsäkerhetsverket. I vilket fall som helst är det batbike som är ansvariga.

CE_Marks_lrg.jpg

Detta är en myt.

Dock kan du stämpla med CE ändå. Är upp till tillverkaren se till att nödvändiga standarder uppfylls. Mycket billig elektronik är CE märkt trotts att de inte klarar kraven.

men för batterier så är största chansen att cellerna inte har lovad kapacitet. Ett marknadsfört 3200mAh kanske har praktisk kapacitet 1600mAh.

förvänta dit inte att det håller mera än 2 år så lär du inte bli missnöjd ;).

Detta är en myt.

Dock kan du stämpla med CE ändå. Är upp till tillverkaren se till att nödvändiga standarder uppfylls. Mycket billig elektronik är CE märkt trotts att de inte klarar kraven.

men för batterier så är största chansen att cellerna inte har lovad kapacitet. Ett marknadsfört 3200mAh kanske har praktisk kapacitet 1600mAh.

förvänta dit inte att det håller mera än 2 år så lär du inte bli missnöjd ;).

Jag vill tillägga att en europeisk tillverkare till skillnad
från en kinesisk kan ställas till svars om kraven inte är uppfyllda.
Clas Ohlson investerade för några år sedan i ett eget pre-compliance EMC-labb för att kunna göra egna stickprov på olika batchar, även om produkten redan var testad. Kineserna är tydligen så jävliga att de kan få för sig att ändra i redan godkända produkter för att minska tillverkningskostnaden och då kan det handla om allvarligare saker än EMC.
Även billiga produkter brukar (ska?) ha sin DoC i bruksanvisningen:
IMG_20200618_100119.jpg

Tack för tips och synpunkter, jag väljer det billigare noname batteriet.
Du kan prova att kontakta företag som lagar elcykelbatterier. Ex https://batteridoktorn.se/, https://www.p-lithium.se/, https://www.envolt.se/. De borde ha erfarenhet av det batteri som du tänker köpa. Jag misstänker att det är billiga celler i batteriet även om det är märkesceller. I värsta fall kan det vara noname celler, med fejkat hölje.
Kanske de kan bygga ett batteri från grunden åt dig!?

Jag vill tillägga att en europeisk tillverkare till skillnad
från en kinesisk kan ställas till svars om kraven inte är uppfyllda.
Clas Ohlson investerade för några år sedan i ett eget pre-compliance EMC-labb för att kunna göra egna stickprov på olika batchar, även om produkten redan var testad. Kineserna är tydligen så jävliga att de kan få för sig att ändra i redan godkända produkter för att minska tillverkningskostnaden och då kan det handla om allvarligare saker än EMC.
Även billiga produkter brukar (ska?) ha sin DoC i bruksanvisningen:
Visa bilaga 424449

osäker om det är ett krav på DoC men nice ändå. Sedan är frågan vad det är värt.

hade en internkurs på ett stort medtec bolag där dom dom visade olika dokument och du vissa i princip inte dög. Flera år sedan nu men en sak som var vanlig var att man hänvisade till gamla utgångna standarder.

Edit: var nog RoHS dokumentation vi tittade på framförallt. Men då det är en del av CE så blir det lite samma sak.

osäker om det är ett krav på DoC men nice ändå. Sedan är frågan vad det är värt.

hade en internkurs på ett stort medtec bolag där dom dom visade olika dokument och du vissa i princip inte dög. Flera år sedan nu men en sak som var vanlig var att man hänvisade till gamla utgångna standarder.

Edit: var nog RoHS dokumentation vi tittade på framförallt. Men då det är en del av CE så blir det lite samma sak.

Absolut är det så. Jag vet med säkerhet att det även finns europeiska företag som tillverkar prylar som inte håller måttet. Som konsument har man ingen aning om standarderna i DoC är uppdaterade och relevanta. Men är den utfärdad av ett europeiskt företag så finns det åtminstone en namngiven person att hänga när kåken brinner ner. ?
(Namnet BATbike är väl förresten suspekt när det handlar om Kinaprylar?)

Det blev ett batteri från Evobike istället, med samsungceller, bättre CE märkning på denna?

Bilagor

• 20200624_143754.jpg
    20200624_143754.jpg
    778.8 KB · Besök: 347
Det blev ett batteri från Evobike istället, med samsungceller, bättre CE märkning på denna?
Om CE märkning kan jag inget. Men om du köpt ett nytt (och dyrt) batteri, så är det värt att sköta det på rätt sätt.
Låt inte batteriet ligga nära fulladdat eller nära oladdat. Ladda hellre ofta och lite, än sällan och mycket.
Det finns en del att läsa om det på nätet.

Tillbaka
Topp