Jensen sa:
castrello sa:
Till skillnad från många så har Sixten oftast lite fakta inblandat i sina svar. Det är en frisk fläkt.
Även nino säkert har lite fakta bakom att han kör med inserts i däcken vilket Sixten verkar tycka är onödigt för hans åkning :-)
Jag har inte svaret. Men jag gillar att vända och vrida på både gamla sanningar och nymodigheter.
Vi vet väl om 3-4 år eller så om inlägg kom för att stanna även inom specifikt xco. Varför först om 3-4 år? Låt säga att Nino kör inlägg 2019 och vinner, då kommer alla andra att köra inlägg 2020. Om någon till 2021 istället vinner på köttigare däck kommer hälften att köra inlägg och hälften köttiga däck år 2022. Vem vann 2022? Först då har vi facit :)
Endurmotorcyklar har väl haft korvar i däcken i många år? Inom cykel DH och Enduro känns det som ett naturligt steg då de 1) redan har däck med köttig casing 2) kör som dårar och 3) inte tävlar uppför.
För xco/m har jag en känsla att man fortfarande använder för smala/veka/släta däck och att inlägg (som rimligen innebär ökad vikt, vet ej hur mycket) är lite som konstgjord andning. Istället för att först fixa orsaken till grundproblemet: mesiga däck.
Jag tycker mig ofta se xco-cyklister som inte har tillräckligt grepp vid klättring (lösa underlag, lera), vid skråcykling, i busigare terräng etc. Hade de totalt sett varit snabbare med bättre men lite tyngre däck?
Att tävlingscyklister är konservativ är ingen nyhet. Man ändrar ogärna tidigare vinnande koncept.
Som sagt, jag har inte svaret. Jag tänker bara högt.