[lite OT] ”Noll hälsokoll på våra idrottande barn”
Eftersom jag har barn där i synnerhet den äldsta tycker om att hålla på med diverse idrotter och även i allmänhet är aktiv har jag blivit mer och mer intresserad av hur man säkerställer så de inte blir skadade. Ett sätt för mig är att då vara hjälptränare eller på något annat sätt vara såpass delaktig så jag dels kan stötta och dela upplevelsen - och även då ha lite koll på så träningen känns "rätt". Tycker det ibland finns tendenser hos en del föräldrar att köra lite väl hårt - min ambition är att barnen skall lägga en grund som gör att de fortfarande är aktiva när de är pensionärer även om det framtidsperspektivet känns väldigt avlägset just nu.
Klas Östberg har ju skrivit en hel del om barnidrott i allmänhet och elitsatsande barn i synnerhet - här är en ny artikel i ämnet som han skrivit tillsammans med Börje Salming och Tobias Östberg. Ett perspektiv som lyfts fram där är att om ambitionsnivån höjs i en klubb måste man se till så det finns resurser i form av läkare och andra som gör regelbundns hälsokontroller men även finns till hands vid skador och annat
http://www.svt.se/opinion/article2418324.svt
PS Kan ju nämna att jag ju gått till Klas några gånger p g a i första hand cykelrelaterade skador och krämpor
PPS Eftersom bägge mina flickor älskar att cykla så är det inte helt OT tycker jag ;)
Klas Östberg har ju skrivit en hel del om barnidrott i allmänhet och elitsatsande barn i synnerhet - här är en ny artikel i ämnet som han skrivit tillsammans med Börje Salming och Tobias Östberg. Ett perspektiv som lyfts fram där är att om ambitionsnivån höjs i en klubb måste man se till så det finns resurser i form av läkare och andra som gör regelbundns hälsokontroller men även finns till hands vid skador och annat
http://www.svt.se/opinion/article2418324.svt
PS Kan ju nämna att jag ju gått till Klas några gånger p g a i första hand cykelrelaterade skador och krämpor
PPS Eftersom bägge mina flickor älskar att cykla så är det inte helt OT tycker jag ;)
Senast ändrad: