[lite OT] ”Noll hälsokoll på våra idrottande barn”

PerryE

Aktiv medlem
Eftersom jag har barn där i synnerhet den äldsta tycker om att hålla på med diverse idrotter och även i allmänhet är aktiv har jag blivit mer och mer intresserad av hur man säkerställer så de inte blir skadade. Ett sätt för mig är att då vara hjälptränare eller på något annat sätt vara såpass delaktig så jag dels kan stötta och dela upplevelsen - och även då ha lite koll på så träningen känns "rätt". Tycker det ibland finns tendenser hos en del föräldrar att köra lite väl hårt - min ambition är att barnen skall lägga en grund som gör att de fortfarande är aktiva när de är pensionärer även om det framtidsperspektivet känns väldigt avlägset just nu.

Klas Östberg har ju skrivit en hel del om barnidrott i allmänhet och elitsatsande barn i synnerhet - här är en ny artikel i ämnet som han skrivit tillsammans med Börje Salming och Tobias Östberg. Ett perspektiv som lyfts fram där är att om ambitionsnivån höjs i en klubb måste man se till så det finns resurser i form av läkare och andra som gör regelbundns hälsokontroller men även finns till hands vid skador och annat

http://www.svt.se/opinion/article2418324.svt

PS Kan ju nämna att jag ju gått till Klas några gånger p g a i första hand cykelrelaterade skador och krämpor

PPS Eftersom bägge mina flickor älskar att cykla så är det inte helt OT tycker jag ;)

Senast ändrad:
Är inte det enklaste sättet att ha koll att fråga barnen hur träningarna är? Eller ljuger de hela tiden? kanske hänga med någon gång för att se om tränarna verkar vara psykotiska fotbollsfarsor som vill leva ut sina egna elitdrömmar genom barnen han tränar eller om de helt enkelt är trevliga människor med hyfsad koll på barnidrott.

Nu vet jag inte om följande har med ämnet att göra egentligen och jag har inga egna barn (men 8 syskonbarn som alla är aktiva på ett eller annat sätt). Men jag tycker att det är lite väl mkt fokus på "elitsatsningar" även hos allt yngre nu för tiden. När jag var yngre och sysslade med lagidrott så gick det mest ut på att ha kul (och förlora, stort). Så länge barnen är ute och rör sig och inte sitter framför tv-spel och blir feta är det väl positivt.

Elitsatsa kan ungdomarna göra när de tycker att det är häftigt att göra resultat. Eller har fått storhetsvansinne. Innan det kan tränarna gott tvinga ner dem i lekträsket (min bästa fotbollstränare var den som lät alla spela lika mkt som sket fullständigt i de som var bäst).

SÅ nu har jag orerat tillräcklgit i onödan och återgår till mitt arbete. Ett tag.

Tja - det handlar väl inte om att barnen ljuger men oftast är ju det lite komplext vad som är "lagom" hårt. För egen del tror jag på sådant jag ser själv.

Tycker att det blivit lite tuffare idag och har sett barn i min närhet som fått skador p g a sin elitsatsning. En poäng som lyfts fram här är att när klubbarna har "elitsatsning" för barn så blir det en alltför tidig utslagning. Det gör att vi inte får fram sådana som kunde gått jättelångt - dessutom skadas barn för livet som kanske gör att de inte kan hålla på med idrott som vuxna/äldre.

Grundfysiken har ju försämrats radikalt senaste 15åren och konstigt vore väl annat med all populär stillasittande aktivitet som erbjuds

Sen är det nog så att träningen är bitvis hårdare idag med mer viktträning, tror det var friidrottsgymnasiumen i sverige som noterat försämringen

Om inte grundfysiken finns så blir det skador om man kör för hårt.
Jag anser att idrotten på skolan borde ges mycket mer tid, en timme per dag och i lägre årskurser kanske ännu mer kombinerat med vanliga ämnen

Tja - en skillnad är ju att när väl en skada inträffat kanske man inte skulle fortsätta leka om det gör ont. Om det däremot är en klubbtävling kan man "uppmuntras" att ihoptejpad ändå köra på trots att det gör ont.

Alla "tänk på barnen"-argument i världen kan inte ta bort att det gör ont att elitsatsa. Tycker sverige är väldigt snällt på detta.

Naka.H skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är skillnaden mellan skador från
> lek/sportande vs elitsatsande sport?

Belastning- och förslitningsskador uppstår sällan i lek/sportande men kan vara en del av elitsatsandets liv.

Anser att det är bra om barn kan leka och sporta med många olika aktiviteter så länge som möjligt. Mest för att bygga upp en bra muskulatur för kroppen som hjälper och skyddar vid framtida elitsatsningar. En för tidig elitsatsning riskerar förslitningsskador i för tidig ålder, de kommer många gånger ändå när man blir äldre.

När vill en att personen i fråga ska nå sin idrottsliga peak? Ska hen vara som bäst när hen är 20 år eller när hen är 30? Titta på andra personer inom samma sport, hur länge håller de på? När är de som bäst? När började deras elitsatsande karriär? Samt att man är medveten om att alla har olika förutsättningar, det är svårt att göra någonting åt de fysiska förutsättningar man föds med. Det varierat från person till person hur mycket och hur länge man mäktar med som elitidrottare, samt vilken typ av träning man genomför. Det varierar självklart också mellan olika idrotter.

De idrotter som är mer fysisk kanske är de idrotter man bör ta det lite lugnare med när det kommer till en för tidig elitsatsning. I de lite mer fysiska idrotterna där kroppen tar mycket stryk kan det vara bra att fokusera mer på tekniken och taktik, att skona kroppen från det allra hårdaste påfrestningarna. Det är mina tankar kring det hela...

Poängen här är ju att vi "sorterar bort" för tidigt och därigenom missar många talanger. Dessutom kör vi elitsatsning för barn utan den uppbackning i form av läkare och andra resurser som länder tar för självklart där de också satsar seriöst. Elitidrott i sig är väl inte fel men problemet är ju när det appliceras på små barn.

Så som det tillämpas i Sverige får vi inte fram de elitidrottare vi vill och på köpet skadar vi många barn. "Lose-lose" med andra ord.

Tillbaka
Topp