Lite rörigt här...

Lite rörigt här...
BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Med ett uppdelat Happy skulle denna tråd aldrig
> startats. Det fanns en fördel med uppdelning,
> iallafall. :)

Istället får man trådar om att saker postats i fel kategori eller samtidigt i flera trådar eller att lämplig kategori saknas eller att vissa kategoreier måste delas upp i underkategorier eller att vissa kategoerier borde läggas ihop eller att alla kategorier borde läggas ihop :-)

Lite rörigt här...
Robban skrev:
> Ett generellt problem som dykt upp på senare tid
> är att en del av de "kända" profilerna på happy
> gärna kapar trådar efter några inlägg och tar
> över dem och gör dem till egna debattrådar.
> Förr var det en ursäkt om man kapade tråden och
> sedan gick tråden tillbaka till sitt ursprunga
> ämne. Skapa en ny tråd och fortsätt
> diskussionen där. Detta är ett sätt att minska
> rörigheten.

Exakt, och det biter ingen kategorisering i världen på. Endast moderering löser det. Men det är en annan fråga.

Lite rörigt här...
Robban skrev:
> Ett generellt problem som dykt upp på senare tid
> är att en del av de "kända" profilerna på happy
> gärna kapar trådar efter några inlägg och tar
> över dem och gör dem till egna debattrådar.
> Förr var det en ursäkt om man kapade tråden och
> sedan gick tråden tillbaka till sitt ursprunga
> ämne. Skapa en ny tråd och fortsätt
> diskussionen där. Detta är ett sätt att minska
> rörigheten.

Vissa trådkapningar tycker jag är lite upplyftande. Jag har svårt att låta bli att kolla kommentarer som kommer från Bigmollo, Mårten och Ville m.fl. skarpa tungor.

Sen om en vevlagerdiskussion drar iväg till kolfibercykelinköp eller nästkommande Lidaloop, då måste jag iofs hålla med dig.

/putte

Lite rörigt här...
med tanke på hur det låter här på happy när uppdelning kommer på tal så måste det te sig helt obegripligt för vissa personer att uppdelade forum över huvud taget har några medlemmar och överlever...

Lite rörigt här...
fredrikw skrev:
> med tanke på hur det låter här på happy när
> uppdelning kommer på tal så måste det te sig
> helt obegripligt för vissa personer att uppdelade
> forum över huvud taget har några medlemmar och
> överlever...

Fast fredrik, ge ett exempel på ett uppdelat forum med så stor eller större aktivitet/användare som happy har.

Lite rörigt här...
Jag tror att en viktig del i Happyforumet är att folk är så sociala. Trådarna har mera karraktären av fikasnack än renodlade disskusioner. Det blir som ett samtal, som kan dra iväg åt vilket håll som helst och jag ser inget fel i det. Om den som startade tråden inte fått svar på sin fråga så är ju det smartaste att blaja lite själv och sedan ställa om frågan och styra upp tråden. Men för att komma till baka till det sociala, så tror jag att det är det som många är rädda att tappa om det blir för snävt vad man får disskutera.

(Det är nu Mårten som du droppar nått om vad du skall köpa för cykel nästa gång. Jag är faktiskt lite nyfiken. Och om du kommer att vårda sönder den...)

Lite rörigt här...
mytomspunnen skrev:

> Fast fredrik, ge ett exempel på ett uppdelat
> forum med så stor eller större
> aktivitet/användare som happy har.

freeride.se
dvdforum.nu
marathon.se
prylportalen.mkf.se
eforum.idg.se
sweclockers.se

för att nämna _några_ som är större än happy. Fast efterso happy inte är med på KIA index så är det svårt att säga med exakthet, men det är en bra uppskattning att dessa är större.

Lite rörigt här...
mytomspunnen skrev:
> Fast fredrik, ge ett exempel på ett uppdelat
> forum med så stor eller större
> aktivitet/användare som happy har.

tja, de flesta forum skulle jag nog vilja säga. happy är det enda forum som jag känner till som inte är uppdelat i delforum.

nu propagerar jag inte direkt för en uppdelning, men det är intressant att se när folk tror sig veta sanningen om hur det minsann fungerar på forum och vilken katastrof det är med uppdelade forum.

Lite rörigt här...
fredrikw skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast fredrik, ge ett exempel på ett uppdelat
> > forum med så stor eller större
> > aktivitet/användare som happy har.
>
> tja, de flesta forum skulle jag nog vilja säga.
> happy är det enda forum som jag känner till som
> inte är uppdelat i delforum.
>
> nu propagerar jag inte direkt för en uppdelning,
> men det är intressant att se när folk tror sig
> veta sanningen om hur det minsann fungerar på
> forum och vilken katastrof det är med uppdelade
> forum.

Jag tycker i alla fall att det är kul med ett rörigt forum
Det är jag helt säker på - tror jag.

/putte

Lite rörigt här...
JLarsson skrev:
> Utsidan?

Fast Utsidan känns j-t tråkig jämfört med Happy.

Om det beror på uppdelningen eller något annat har jag ingen aning om.

/Fedde

Lite rörigt här...
Rippa skrev:
> Exakt, och det biter ingen kategorisering i
> världen på. Endast moderering löser det. Men
> det är en annan fråga.

Och moderering kan väl rimligen aldrig bli vanligt förekommande på Happy
eftersom Happy drivs på ev fritid av några eldsjälar?

/Fedde

Lite rörigt här...
fedde skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Exakt, och det biter ingen kategorisering i
> > världen på. Endast moderering löser det. Men
> > det är en annan fråga.
>
> Och moderering kan väl rimligen aldrig bli
> vanligt förekommande på Happy
> eftersom Happy drivs på ev fritid av några
> eldsjälar?

Med tanke på hur snarstuckna folk i allmänhet är på internetforum, så skulle i alla fall jag dra mig för att införa en striktare modereringspolicy. Folk tycks regregera ned till dagisålder om de får någon form av tillrättavisning på elektroniska anslagstavlor.

Lite rörigt här...
Men om det nu är så himla bra med uppdelade cykelforum, varför är det inte mer aktivitet på cykelforum.se och ck-distans forum? De är uppdelade och jättefina.
Happy är mer än ett forum för mig. Its my fakking life maaan!! :)
/J

Lite rörigt här...
fredrikw skrev:
> mytomspunnen skrev:
> -----
> > Fast fredrik, ge ett exempel på ett uppdelat
> > forum med så stor eller större
> > aktivitet/användare som happy har.
>
> tja, de flesta forum skulle jag nog vilja säga.
> happy är det enda forum som jag känner till som
> inte är uppdelat i delforum.

Ja, de flesta forum är uppdelade i delforum, det är det väl ingen som ifrågasatt?
Det jag undrade var om det fanns något enda utav dem som har större aktivitet per användare?
Det tror* jag väldigt få forum har och inte beror det väl bara på att cykelnördar är mer insnöade än andra nördar?

* = ren känsla jag har från jämförelse med andra forum

Lite rörigt här...
jomper skrev:
> Fast jämfört med utsidan så har vi ju redan
> gjort en rätt tydlig uppdelning. Cykling. Allt
> det andra har vi valt bort!

mmm det snackas bara cykling här.... ;-)

Jag röstar för att inte dela upp forumet. Gissar att antalet skapade trådar i fel kategorier skulle bli förödande för Happy om det inte finns moderatorer som vill lägga ner massor med tid på att flytta trådar till rätt katergori. Jag tror det skulle bli ännu rörigare vid en uppdelning.

Lite rörigt här...
Jag tycker om röror i allmänhet (tex skagenröra och semeninteröra) och happy i synnerhet.
Fast jag skulle vilja bli en av de där häftiga som skriver saker hela tiden, hur gör man då?

Lite rörigt här...
jag tror inte heller att en uppdelning av happy är en bra idé, men inte för att en uppdelning generellt är en dålig idé, utan för att det inte finns en förankring kring denna förändring hos de mest aktiva.

låt oss hålla oss till kärnfrågan, blanda inte in någon pseudovetenskap om påhittade kausala samband som enbart motiveras med känsla. på samma sätt som det är helt ointressant i en diskussion om hjulbyggnad är det ointressant i denna fråga.

Lite rörigt här...
fredrikw skrev:
> låt oss hålla oss till kärnfrågan, blanda inte
> in någon pseudovetenskap om påhittade kausala
> samband som enbart motiveras med känsla.

Men då kan ju jag lika gärna sluta hänga på happy!!??!?
;-)

Lite rörigt här...
mytomspunnen skrev:
> Ja, men hur många användare har det forumet?

97.324, men 48.503 (49,8%) av dem har aldrig postat. Jag kan inte ta fram samma siffra för happy, men den är betydligt lägre.

Lite rörigt här...
mytomspunnen skrev:
> Men då kan ju jag lika gärna sluta hänga på
> happy!!??!?

ja, det verkar inte bättre ;-)

seriöst så har har du ju försökt motivera ouppdelning med siffror, utan att varken ha dessa siffror eller egentligen veta vad de betyder.

Lite rörigt här...
fredrikw skrev:
> seriöst så har har du ju försökt motivera
> ouppdelning med siffror, utan att varken ha dessa
> siffror eller egentligen veta vad de betyder.

Jag frågade fredrik....visst var det en fråga med en undermening men om jag varit säker på min sak hade jag inte formulerat en fråga utan ett påstående.
Anledningen till att jag frågade just dig var att jag har fått för mig att du är insatt i liknande frågeställningar genom ditt jobb (??). Jag ser gärna att du förklarar varför mitt resonemang är galet, det blir lite rimligare då än att bara få "det är dåligt för att du inte vet och inte har koll" som svar...

Enligt min mening är ett levande forum ett bra forum. Som jag ser det är ett forums främsta uppgift att vara en elektronisk umgängesplats för folk med liknande intressen. Det är inte främst ett ställe för faktasamling, det finns rena faktasidor som sköter sådant bättre.
Därför tyckte jag som lekman att aktivitet (~skrivna inlägg per tidsenhet) per användare var ett bra mått på hur "bra" forumet är för sina medlemmar. Du får också gärna ge någon alternativ måttstock på ett forums framgång.

Jag frågade om du kände till några siffror. Eller egentligen behöver du inte känna till några siffror utan bara ge ett exempel på ett forum med ungefär lika många medlemmar där man kan få svar på sina frågor så snabbt som på happy.

Det är faktiskt riktigt imponerande ibland, som när jag fick otroligt snabb och kunnig hjälp när jag hade symaskinsstrul i höstas. Jag kan tillägga att jag några timmar innan lade upp frågan på ett (uppdelat) syslöjdsforum utan att fått några svar alls. Det enda forumet i sverige som jag känner till där det finns en chans att jag skulle fått lika snabbt eller snabbare svar som här är flashback, och de har betydligt fler medlemmar än vad happy har.

EDIT:
Personligen tror jag att den stora aktiviteten här på forumet i minst lika stor grad har att göra med den nästintill obefintliga modereringen. Folk gillar när man får säga precis vad man har lust att säga.

Senast redigerad av en moderator:
Lite rörigt här...
ok, jag kanske läste ditt inlägg lite slarvigt.

utan att bli för långrandig i mitt svar skulle jag vilja säga att happy säkert skulle vara lika aktivt och levande om det hade införts en uppdelning någon gång i början, det är inte detta som avgör om ett community överlever eller inte. att göra en uppdelning nu är som jag skrev tidigare inte en så bra idé, inte för att en uppdelning i sig är dålig, utan för att det inte är något som efterfrågas av de som bidrar till huvudddelen av innehållet här.

skulle det ändå delas upp skulle en hel del användare gnälla som fan under en period, men min gissning är att det sedan skulle det återgå till det normala igen efter en inte alltför lång period. fast risken finns ju att under denna tjuriga period så hittar de till andra forum som passar dem bättre.

att skapa ett comnunity handlar väldigt mycket om tajming, att det dyker upp vid rätt tidpunkt, och att det erbjuder något som är unikt. när happy skapades var det en reaktion mot en nitisk admin på ett annat forum, och här erbjöds ett neutralt ställe att prata cykel på. numera erbjuder happy det unika att alla i cykelsverige vet vad det är och vet att det är här saker diskuteras och presenteras.

några siffror kan jag dessvärre inte presentera, jag har varken dem själv eller har sett någon som har gjort en kvantitativ undersökning av dem, och anledning tror jag är att svaret inte ligger i en siffra utan i det sociala samspelet som uppstår i alla grupper.

nåväl, detta gjorde det kanske inte så mycket klarare :-/

Lite rörigt här...
fredrikw skrev:
> att skapa ett comnunity handlar väldigt mycket om
> tajming

I see...låter rimligt

> några siffror kan jag dessvärre inte presentera,
> jag har varken dem själv eller har sett någon
> som har gjort en kvantitativ undersökning av dem,
> och anledning tror jag är att svaret inte ligger
> i en siffra utan i det sociala samspelet som
> uppstår i alla grupper.

Svaret ligger aldrig i siffror fredrik.
Men ibland kan man lättare åskådliggöra/hitta svaret mha siffror...

> nåväl, detta gjorde det kanske inte så mycket
> klarare :-/

Jorå, intressant, logiskt och läsvärt tycker jag det var.

Lite rörigt här...
mytomspunnen skrev:
> Svaret ligger aldrig i siffror fredrik.
> Men ibland kan man lättare åskådliggöra/hitta
> svaret mha siffror...

jo, om man tror att siffrorna är signifikanta för utfallet, något som jag inte är helt övertygad om är fallet här. 1000 inlägg som bara handlar om gemensamma cykelturer innebär något annat ur ett socialt perspektiv än 1000 inlägg som diskuterar sexismen inom cykelvärlden, bara för att ta en aktuellt exempel :)

> Jorå, intressant, logiskt och läsvärt tycker jag det var.

det var ju förväl :)

Lite rörigt här...
fredrikw skrev:
> 1000 inlägg som
> bara handlar om gemensamma cykelturer innebär
> något annat ur ett socialt perspektiv än 1000
> inlägg som diskuterar sexismen inom
> cykelvärlden

något annat, javisst, men båda kanske är lika viktiga men på helt olika sätt...

Lite rörigt här...
Fan vad ni håller på då!
Skall vi umgås eller disskutera kategoriserng?

När skall vi träffas och åka karusell egentlilgen? Säg inte att ni kört utan mig, då blir jag besviken.

Ikväll skall jag krama min cykel, så den inte känner sig övergiven. En veckas förkylning kan ju misstolkas av det lilla livet.

Lite rörigt här...
Vad blir det för vin egentligen?

karusell.jpg

Lite rörigt här...
mytomspunnen skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > 1000 inlägg som
> > bara handlar om gemensamma cykelturer innebär
> > något annat ur ett socialt perspektiv än 1000
> > inlägg som diskuterar sexismen inom
> > cykelvärlden
>
> något annat, javisst, men båda kanske är lika
> viktiga men på helt olika sätt...

precis, därför blir de siffrorna inte speciellt intressanta, det är snarare det kvalitativa innehållet (som förstås kan kvantifieras det också, men då pratar vi om något helt annat) som är intressant.

s skrev:
> Fan vad ni håller på då!
> Skall vi umgås eller disskutera kategoriserng?

umgås? nej, det verkar obehagligt.

Tillbaka
Topp