fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> seriöst så har har du ju försökt motivera
> ouppdelning med siffror, utan att varken ha dessa
> siffror eller egentligen veta vad de betyder.
Jag frågade fredrik....visst var det en fråga med en undermening men om jag varit säker på min sak hade jag inte formulerat en fråga utan ett påstående.
Anledningen till att jag frågade just dig var att jag har fått för mig att du är insatt i liknande frågeställningar genom ditt jobb (??). Jag ser gärna att du förklarar varför mitt resonemang är galet, det blir lite rimligare då än att bara få "det är dåligt för att du inte vet och inte har koll" som svar...
Enligt min mening är ett levande forum ett bra forum. Som jag ser det är ett forums främsta uppgift att vara en elektronisk umgängesplats för folk med liknande intressen. Det är inte främst ett ställe för faktasamling,
det finns rena faktasidor som sköter sådant bättre.
Därför tyckte jag som lekman att aktivitet (~skrivna inlägg per tidsenhet) per användare var ett bra mått på hur "bra" forumet är för sina medlemmar. Du får också gärna ge någon alternativ måttstock på ett forums framgång.
Jag frågade om du kände till några siffror. Eller egentligen behöver du inte känna till några siffror utan bara ge ett exempel på ett forum med ungefär lika många medlemmar där man kan få svar på sina frågor så snabbt som på happy.
Det är faktiskt riktigt imponerande ibland, som när jag fick otroligt snabb och kunnig hjälp när jag
hade symaskinsstrul i höstas. Jag kan tillägga att jag några timmar innan lade upp frågan på ett (uppdelat) syslöjdsforum utan att fått några svar alls. Det enda forumet i sverige som jag känner till där det finns en chans att jag skulle fått lika snabbt eller snabbare svar som här är flashback, och de har betydligt fler medlemmar än vad happy har.
EDIT:
Personligen tror jag att den stora aktiviteten här på forumet i minst lika stor grad har att göra med den nästintill obefintliga modereringen. Folk gillar när man får säga precis vad man har lust att säga.