Lite slitet

Lite slitet
Pappa var inne hos lokala cykelmånglaren med hojjen för att han inte tyckte växlarna fungerade som dom borde. Mannen där konstaterar, rätt enkelt för vi anta, att nog allt behöver bytas. Pappa är snål och tycker att det borde jag kunna fixa åt honom. Sant antagligen men vart får man tag på delarna? Jag har inte skruvat isär nåt än (han vill ju kunna fortsätta cykla så länge)

Problemet är bara att jag aldrig sett komponenterna förut. Klingorna i drevet är ihopnitade och det verkar som kraftöverföringen sker in mot vevaxeln till. Vad heter delarna (modell) och var får man tag på dom (på nätet eller billigast)? Är det samma "splines" på alla shimanokassetter? 7-delad är den iaf.

Bilagor

• pappa2.JPG
    pappa2.JPG
    58.8 KB · Besök: 61
  • pappa1.JPG
    pappa1.JPG
    75.1 KB · Besök: 32
Lite slitet
Oj... Lycka till. Men hur vore det att först göra rent allt ordentligt, speciellt kedjan. Byta vairar och höljen och sedan justera in sakerna igen. Jag är helt övertygad om att det är vad som behövs. Det ser inte nerslitet ut. Faktum är att det ser helt ok ut.

Lägg kedjan på lilla klingan fram och ta bilder på de tvättade klingorna så att vi kan se. Ta av bakhjulet och ta bilder på den rena kasetten så kan vi se den med.

Senast redigerad av en moderator:
Lite slitet
Men alltså, ska det verkligen gå att dra ut kedjan på det där viset? Jag kan kanske gå med på att det skulle räcka med att byta den men det är lite "hajfena" på sina håll också.

Lite slitet
Lite hajfena är livet... och visst det är inte nytt men innan du byter höljen och vairar och gör rent och oljar upp har du ingen aning om det är för slitet.

Lite slitet
Håller med Atlas, det ser inte så hemskt slitet ut. Hänger inte riktigt med på vad mejseln innanför kedjan ska visa, men att den går att lyfta av dreven och klingorna är ingenting konstigt - på en cykel med kedjeväxel är inte kedjan så värst hårt spänd.

Alla delar går för övrigt att byta, men på billigare cyklar är det ofta nitade vevpartier, där man inte kan byta klingorna var för sig. I så fall är det bara att byta vevparti, kolla längden på axeln så att kedjelinjen inte blir knas bara. På min pendlarhoj (enpetare) kör jag detta vevparti, väldigt prisvärt IMHO: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=8991 (Fungerar utan problem ihop med ett alivio-vevlager för 68mm hylsa.) Byte av vevparti kan därmed innebära nytt vevlager, för att få rätt längd på vevaxeln.

Men börja med att göra ren drivlinan, som sagt. Tror inte heller att den där är i så dåligt skick. Gå inte till Cykelringen eller liknande butiker för rådgivning. T o m lagning av punka är för dem ett högteknologiskt ingrepp som tar en vecka att genomföra...

Lite slitet
Du ser ut att kunna dra ut kedjan lite väl mycket. Men, om du inte får chainstuck (vad heter det på svenska??) eller att det kuggar över så kan du antagligen klara dig på att byta virar och häljen + en rejäl tvätt!

En inställning av växlarna (när det är rent och snyggt) kan göra susen!

Lite slitet
Gör som Atlas_sthlm skriver. Gissar att du får byta allt om du bytar kedjan. Ser ut som att det är ett par hajfenor på framkransen.
Är kedjan lång? Kan du ha den minsta fram och minsta bak utan att växeln ligger emot kransen?

Lite slitet
Jag tycker nog att tänderna på de två större dreven ser slitna ut. En ny kedja kommer nog att bråka en hel del... Men funkar det med ny kedja så är det bara att köra på. Annars blir det nya drev bak och fram också.

Lite slitet
Jaja, jag får väl säga åt honom att prova att göra rent ordentligt först men jag är skeptisk. Men det måste väl gå att byta bara kranspaketet fram? Vevarmar och lager verkar lite overkill. Bara man vet vad delarna heter så kan man ju söka på nätet om nån säljer dom iaf. Får väl ta och skruva isär det nån dag annars. Så jag ser hur det sitter ihop. Tack för hjälpen såhär långt iaf.

Det kanske inte framgick men det rasslar till rätt bra ibland och tar man i så hoppar det och jag tror inte det bara beror på att växlarna inte skulle vara rätt justerade.

Lite slitet
Det är i stort sett lika billigt att köpa nya vevar som att köpa (alla) lösa drev. Men med lite kärlek kan man köra riktigt slut på ett drivpaket. Ny kedja brukar innebära ny kassett på så slitna grejor.

Lite slitet
Jag brukar ju ifs inte låta min prylar bli så där slitna, men nog brukar det funka hyfsat att byta kedja och kassett men behålla klingorna framtill? Alltså köpa en Alivio kassett och en Alivio kedja. Det borde ju kosta runt 150 kr från Tyskland. När man ändå håller på bör man väll byta lite vajrar också.

Fast frågan är ju hur det är med sju-delat nu igen? Alivio är ju 8-delat.

Senast redigerad av en moderator:
Lite slitet
Är det nitade kransar så får du byta hela vevpartiet. Lager kan du behålla om det funkar.
Kanske det räcker med kassett och kedja. Finns billiga Shimano vevparti. Ett för 200+ med stålklingor som är fastskruvade med vanliga stjärnskruvar. Ingen aning om beteckning.
Eller så betalar man för bättre grejor som man lättare kan underhålla i framtiden. Deore kostar väl 500+. Jag skulle utan tvekan välja ett dyrare alternativ(billigare i längden??).

Lite slitet
Eller så kan du köpa nytt Alivio-vevparti för några hundralappar också. 44-32-22 räcker säkert utmärkt...

Sen ser det ut som om nån cyklat med stövlar, för slitage på vevarmen så nära mitten ser märkligt ut. För mig blir det bara där skon kan komma när. Inte 15 cm högre upp.

Lite slitet
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller så kan du köpa nytt Alivio-vevparti för
> några hundralappar också. 44-32-22 räcker
> säkert utmärkt...
>
> Sen ser det ut som om nån cyklat med stövlar,
> för slitage på vevarmen så nära mitten ser
> märkligt ut. För mig blir det bara där skon kan
> komma när. Inte 15 cm högre upp.

Pappa cyklar som en galning minst sagt. Så jag tippar lika sannolikhet att det är slitage från stövlar som från att han kraschat...

Blir nog ny kassett och kedja till att börja med. Så får vi se hur det känns sedan. Tack för all hjälp.

Lite slitet
Jag tror att de är ett Nexave-vevparti iaf. Det köper du billigt ifrån din lokala cykelhandlare. Du kan även köpa billiga 7-delade kassetter där och shimanokedjor finns på Clas Ohlsson.

Jag tror inte du behöver köpa nya delar än dock! För att underlätta vid rengörningen så skulle jag rekommendera CRC:s Bräkleen (ja, det stavas så). Det finns att köpa på macken och löser fett och gammal olja väldigt effektivt. Byt sedan vajrar och höljen.

Glöm inte bort att köpa en bra kedjeolja!! Du vill definitivt ha Finish Line Cross Country (den med grön kork) på flaska. Den kan göra underverk med lite slitna delar. Dutta bara olja på de rörliga delarna och torka bort överflödet (det är därför du ska ha flaskan så att du kan dutta ut oljan). Om inte denna proceduren fungerar så gå till din cykelhandlare. Om du vill ha finare delar så shoppa på nätet.

Lycka till!

/Erik

Lite slitet
köp en tandborste, lite lacknafta/diesel å rengör först återkom med resultat så man ser kvaliteten på grejerna lite bättre.
Min gissning är nog som många andra att drivpaketet behövs bytas, men vill man spara pengar så börjar man med å rengöra och byta vajrar samt justera växlar och bromsar ordentligt.

lycka till!

Lite slitet
Nej, tvätta cykeln får minsann pappa göra själv. Det är som sagt inte bara växelinställningarna som är dåliga. Visserligen är det svårt att få växlarna att hoppa i (man får växla förbi och tillbaks igen) men när dom är i och man trycker på lite så rasslar det bara runt.

Finish line har jag såklart. Både röd och grön =)

1500 skulle cykelhandlarn ha för att göra jobbet, typ 800 skulle delarna kosta. Allt enligt vad pappa påstår.

Sen att cykeln i min profilbild inte är så ren beror mest på att.. jag inte tycker det är så kul att hålla på och tvätta =) Det kanske blir en renare bild så småningom..

Lite slitet
Tja!

Har du provat Bräkleen istället för diesel. Det är inte lika farligt för händerna, luktar gott och oljan lossnar direkt när du sprayar. Bara ett litet tips. Tandborsten blir överflödig.

/Erik

Bogey skrev:
> köp en tandborste, lite lacknafta/diesel å
> rengör först återkom med resultat så man ser
> kvaliteten på grejerna lite bättre.
> Min gissning är nog som många andra att
> drivpaketet behövs bytas, men vill man spara
> pengar så börjar man med å rengöra och byta
> vajrar samt justera växlar och bromsar
> ordentligt.
>
> lycka till!

Lite slitet
Ingen högtrycksspruta på en cykel, det är rena fördärvet. Man sprutar bara in vatten och skit i lagren. Avfettning och vanligt bilschampoo. Torka sedan av kedjan med en trasa och olja in med kedjeolja och inte vanlig smörjolja eller 5-56. Sen ska man byta växelvajer och höljet till bakväxeln. Om det inte funkar så måste man som många skrivit ovan byta hela drevpaketet.

Lite slitet
Den Gamle skrev:
> Ingen högtrycksspruta på en cykel, det är rena
> fördärvet. ...

Det vet jag väl att folk tycker. Därav ;) men så länge man inte har några rolls roycedelar känns det som det kvittar. Jag har då aldrig varit med om att det skulle ha hänt nåt. Man måste ju inte sätta sprutan rakt mot lagrena heller.

Lite slitet
PrinsValium skrev:
> Den Gamle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ingen högtrycksspruta på en cykel, det är
> rena
> > fördärvet. ...
>
> Det vet jag väl att folk tycker. Därav ;) men
> så länge man inte har några rolls roycedelar
> känns det som det kvittar. Jag har då aldrig
> varit med om att det skulle ha hänt nåt. Man
> måste ju inte sätta sprutan rakt mot lagrena
> heller.

Verkar som om du bättre borde speca vilka svar du vill ha eftersom du verkar dissa det mesta av rengöringstips, trots att övervägande mängd svar pekar åt rengöring....

Lite slitet
Haha, om en tvätt ändå kunde lösa alla världens problem...
Håller med er cykelverkstad, byt-byt-byt.

Kan du inte be din far räkna på hans kostnad per timme eller mil på cykeln och be honom hosta upp den där investeringen så du slipper meka med kladdig standardcykel? Annars: ny kedja, kasset, vevparti (med nytt vevlager för det är inte säkert ett nytt parti passar på gamla axellängden) och trissor på bakväxeln är vad du bör beställa. Bara välj önskad kvalité och montera allt så håller det lika långt till. Och nya vajrar och höljen gör också cykeln och fadern glad.

Lite slitet
> Verkar som om du bättre borde speca vilka svar du
> vill ha eftersom du verkar dissa det mesta av
> rengöringstips, trots att övervägande mängd
> svar pekar åt rengöring....

Nja, jag har ju sagt att han ska få tvätta den och kolla först men helt ärligt. Sådär ska det inte gå att göra med en kedja. Min egen är ju inte helt ocyklad och den kan jag kanske dra ut 2 mm. Dessutom frågade jag ju faktiskt från första början om vad det var för delar och var man får tag på dom. Aldrig något om rengöringstips. Om man ska vara petig.

Lite slitet
PrinsValium skrev:
> > Verkar som om du bättre borde speca vilka svar
> du
> > vill ha eftersom du verkar dissa det mesta av
> > rengöringstips, trots att övervägande mängd
> > svar pekar åt rengöring....
>
>
> Nja, jag har ju sagt att han ska få tvätta den
> och kolla först men helt ärligt. Sådär ska det
> inte gå att göra med en kedja. Min egen är ju
> inte helt ocyklad och den kan jag kanske dra ut 2
> mm. Dessutom frågade jag ju faktiskt från
> första början om vad det var för delar och var
> man får tag på dom. Aldrig något om
> rengöringstips. Om man ska vara petig.

Ok. Du har rätt. Du har faktiskt inte bett om rengöringstips. Jag reagerade på att ditt svar om högtryck som faktiskt hör dåligt hemma i sådana här sammanhang.

Lite slitet
Det är lugnt och jag vet vad folk tycker om högtryck mot cykel men jag vet inte riktigt om jag tror på att det är så farligt. När jag körde bud spolade vi av hojjarna med högtryck vareviga dag och inte gnällde dom över det.Dock kanske man inte gick så jättehårt på just nav och drivpaket.

Lite slitet
glitch skrev:
> Säg åt pappsen att sluta vara så snål och
> köpa en ny hoj.

rikard skrev:
> vevparti. kasett och kedja (deore) kostar mindre
> än tusenlappen från tyskland.

Gamla människor är så konservativa. Förändring är inte deras grej. Försökte få honom att testa min SS. Motvilligt gick han med på att rulla några meter. Tips på bra tysklandsbutik mottages gärna.

Lite slitet
Vevparti - 300 spänn från cykelnetto. Fyrkant är fortfarande rätt vanligt

7-delad kassett - 200 kr från cykelnetto.

Kedja - 40 spänn från biltema eller Jula.

Växelviresats - en hundring från Biltema.

En knippe fulverktyg - 150-200 spänn.

Handlarns 800 är inte så mycket att gnälla över.

Men 1500 för att göra jobbet?
Klart att han skall leva han också, men låter lite dyrt för nåt som mest handlar om demontering och återmontering. Då hoppas jag att han ser över lager och bromsar också.

Lite slitet
Nä du PrinsValium du får nog ta och lyssna på dig själv, för såhär:
file=59337

Ska det INTE vara. Det är därför det rappar och det kan också vara ganska farligt om man står och bryter i en uppförsbacke eller så.
Så byt hela skiten!; Vevparti (då det är bultat), Kassett, Kedja, Vajrar och Höljen. Och tvätta rent först efter du monterat allt så slipper du/pappa tvätta två gånger. Sedan håller hojen lika länge som den gjort nu, utan att du behöver serva den å pappsen.

Bultat vevparti hittar du nog lättast och snabbast hos din lokala handlare. Annars får du sufra runt på webb-butikerna och leta efter ett utan vevlager och antagligen med fyrkantsaxel. Och då kan du ju passa på att köpa allt annat också. Dock så kan det ta ett tag att få hem ibland, speciellt nu i vårtid.
Så bästa tipset är att åka till handlaren och be om billigast prylar till hojen (ta med den till butiken). Sedan fixar du allt själv hemma.

Lite slitet
dabac skrev:
> ...
> Men 1500 för att göra jobbet?
> ...

Alltså 1500 inklusive material då. Tyckte själv att det inte lät så farligt. Men då kan han ju lika gärna lägga pengarna på lite bättre grejer från nätet och montera själv (jag monterar då alltså). Verktyg har jag en del. Sen upptäcker jag väl snart om jag inte har precis rätt shimano-pryttlar.

Crosscar skrev:
> Nä du PrinsValium du får nog ta och lyssna på
> dig själv...

Tack för stödet =) Tack alla andra också. Jag vet att ni bara vill väl. Puss på er.

Lite slitet
Helt OK vevparti €20

http://www.bike-discount.de/shop/k413/a4878/fc-m-442-kurbel-vierkant-silber.html

Helt OK sjudelad kassett €16

http://www.bike-discount.de/shop/k411/a1293/lx-7-fach-kassette-hg-70-11-28.html

Helt OK kedja €10

http://www.bike-discount.de/shop/k511/a5719/ig-70-lx-8-fach-kette.html

Finfina trissor €10

http://www.bike-discount.de/shop/k421/a231/t4000-schaltungsraedchen-schwarz.html

Helt OK wire med hölje €12

http://www.bike-discount.de/shop/k426/a1504/deore-schaltzugsatz-gedichtet.html

Frakt €14 om jag inte minns fel

Totalt cirka €82, strax under 800 kronor och antagligen hemma hos dig nästa vecka. Det är ungefär vad jag skulle beställd och kanske slängt med några grejer till mig själv när ändå pappa betalar frakten. Finns mekmotstånd så är alltså inte 1500 inklusive grejerna något direkt överpris som jag ser det.

Lite slitet
PrinsValium skrev:
> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ...
> > Men 1500 för att göra jobbet?
> > ...
>
> Alltså 1500 inklusive material då.

Det lät ju bättre... Kan det vara värt att slippa upptäcka att nån sedan länge monterad och ignorerad del(typ vevlager) numera anser sig vara en homogen del av ramen...

Lite slitet
Mina reflektioner:
Lugn i stormen lite. Tjacka inte loss på vevparti än.
1) Köp ny kedja och kassett. Byt.
2) Ta ur och gör rent växelwirar och hölje. Ev. byta wirar och hölje.
3) Gör ren hela ccykeln när du ändå håller på...
4) Kolla att trissorna inte är nerslitna och/eller wobblar runt lagringen (då vill inte heller växlarna lira). Köp och byt i så fall.
5) Justera sen noggrannt in in växlar och var noggrann med wirehöljens dragningar och att ta bort slack i wire m.m. Finns många länkar på Happy om hur du gör, orkar inte skriva det nu. Om du känner att du saknar grundkunskap i hur växlar fungerar så läs lite innan först, sen är det inga problem. Det är ingen raketvetenskap, väldigt enkelt egentligen.

Sen kommer det funka, med 95% säkerhet. Så som du beskriver det så tycker jag mig anta att det är där bak det krånglar.
Min erfarenhet av 15 års cyklande och pendlande är att framdrev vevparti är det sista som ger sig i kraftöverföringen (förutsatt att man inte drar klingan i en sten eller nåt). Det brukar vara så här bland "den vardaglige cyklisten": Ny cykel, allt är frid och fröjd. Sen cyklas det på i ur o skur. Cykeln får minimalt med översyn. Sen börjar det krånglas och cykeln lämnas in till den lokale cykelmånglaren som genast passar på att byta så mycket han kan.
Först blir kedjan sleten av överoljning + smutsansamling samt snedbelastning vid körning fel växelkombinationer. Då kedjan tappar stinget slits kassetten ut på nolltid. Samtidigt allt detta sker så slackar wirarna till sig, växellägena blir inte vad de varit.

Börja därbak, och först sen fundera på vevpartibyte. Dumt att kasta pengar i sjön.
Jag har kört slut på otaliga antal kedjor och kasetter innan jag behövt byta klingor, även om de t.o.m. börjat fått hajfensform mot slutet så har det funkat. Framdrev/vevpartier är inte lika känsligt som kasett/kedja. Det ska mycket till innan växlingarna fram försämras. Enligt mina falkögon ; ) så finns det många, många mil kvar i dom där framklingorna. Det där är ju ingenting : )

Lycka till!

Lite slitet
...förutom problemet med att den nya kedjan kommer slitas onödigt snabbt även på dessa gamla klingor, och ta med sig den nya kedjan i fördärvet också. Mellanklingan är ju mycket sliten, så det är vad som kommer hända oavsett hur mycket tvättande ni förespråkar :)

Tycker stadscyklarna är värda en gnutta av den omtanke alla våra andra fina skogs och asfaltshojar får, det vill säga lite nya slitdelar då och då.
Och fantastiskt hur mycket uppmärksamhet en 21-växlad stads-Crescent kan få här! Det är så här happy bör vara, riktig hjälp på små och stora frågor.

Lite slitet
Nä, nu har jag lurat både mig själv och alla andra. Beställde en 7-delad kassett men idag när jag skruvade av den gamla så påstod mamma att där var 8 kugghjul och mycket riktigt, så var det.. Betyder det att det kommer komma en kassett på posten som inte kommer att fungera eller är det samma mellanrum mellan kugghjulen på en 8-delad och en 7-delad och dom är bara olika breda?

Tillbaka
Topp