Liten Cykelpump att ha på cykeln?

Jocce

Medlem
Tröttnat på min Specialized-pump.
Något är fel då den drar med sig ventilen upp när man gängar ur den, även om den är dragen med verktyg.
Dessutom verkar det vara mindre luft per pumptag än min gamla skitpump från Clas Ohlsson

Så, om jag inte vill ha en CO2-pump. Vad för pump ska jag kika på, som är liten och smidig (sitter idag fast under/lite utstickande från flaskhållaren) och framförallt bra?

(Edit: Den behöver alltså inte sitta ihop med flaskhållaren.)

/Jocce

Senast ändrad:
Den här är guld! (y)???

Behöver du för högre tryck för t.ex. racer-däck (den förra går bara till max ca 6 bar) så finns även denna, men då får man nöja sig med silver. ???

Vad för pump ska jag kika på, som är liten och smidig (sitter idag fast under/lite utstickande från flaskhållaren) och framförallt bra?

Pump sittande på ramen är en sak mindre att hålla koll på inför varje runda, men om du är ute efter maximal fart är det bättre att placera pumpen i ryggfickan eller där den tar mindre vindfång. Jag brukar släpa på en Topeak Rocket vilken jag tycker fungerar bra, men det finns säkert mindre och bättre.

Jag har en Blackburn Airstik. funkar utmärkt (dock bara presta-kompatibel har jag för mig).
går att trycka i upp till 11 bar med den, men då ska man ha en väl utvecklad muskulatur för den typen av rörelse...

Tröttnat på min Specialized-pump.
Något är fel då den drar med sig ventilen upp när man gängar ur den, även om den är dragen med verktyg.
Dessutom verkar det vara mindre luft per pumptag än min gamla skitpump från Clas Ohlsson

Så, om jag inte vill ha en CO2-pump. Vad för pump ska jag kika på, som är liten och smidig (sitter idag fast under/lite utstickande från flaskhållaren) och framförallt bra?

(Edit: Den behöver alltså inte sitta ihop med flaskhållaren.)

/Jocce

Att pumpen drar med sig ventilkäglan kan bero på skadade gängor på käglan, så du kan ju testa att byta den först..

Ang pump så rekommenderar jag OneUps EDC pump (https://www.oneupcomponents.com/products/edc-pump), den är inte minst men väldigt bra m.a.p. luftflöde. Finns i två storlekar. Man kan ju även ha deras verktyg inuti pumpen, om man känner för det. Den skruvas inte heller på prestaventilen utan trycks dit, så ingen risk att dra loss något.

Gäller mtb alltså, vill man ha högt tryck snarare än högt flöde så rekommenderas nog nåt annat.

Behöver du för högre tryck för t.ex. racer-däck (den förra går bara till max ca 6 bar) så finns även denna, men då får man nöja sig med silver. ???

Jag har en sådan, den enda gången jag behövt använda den i fält så hade jag problem med att ventilen följde med när jag tog bort pumpen. Så den skulle jag inte rekommendera. Jag kollar efter en ersättningspump då och då, den från Oneup såg intressant ut men lite dyr...

Jag har en sådan, den enda gången jag behövt använda den i fält så hade jag problem med att ventilen följde med när jag tog bort pumpen. Så den skulle jag inte rekommendera. Jag kollar efter en ersättningspump då och då, den från Oneup såg intressant ut men lite dyr...
Konstigt då att min funkat felfritt i flera år med 20+ pumpningar i fält. Måste vara fabrikationsfel på mitt exemplar... :LOL:

Konstigt då att min funkat felfritt i flera år med 20+ pumpningar i fält. Måste vara fabrikationsfel på mitt exemplar... :LOL:

Ja kan ju vara mina ventiler, ventilgängor osv som någon påpekat (även om jag vill minnas att mina ventilgängor var i nyskick). Men utifrån min erfarenhet kan jag inte rekommendera den pumpen och det var vad jag ville påpeka. Jag skulle inte själv ta risken att köpa en ny sådan pump men om någon annan vill det så gärna för mig.

Jag har också en minipump med slangstump man gängar på, liknar Topeak-pumpen men min är från från Zefal, en Air Profil FC03. Jag har också haft problem med att ventilen delar sig när man skruvar bort pumpen, pumpade säkert 6-7 gånger i en regnig dikeskant i somras och höll på att bryta ihop, men fick ventilkäglan att sitta kvar till slut... Numera har jag alltid det lilla verktyget för att dra åt ventilkäglan med mig i sadelväskan, har också smörjt upp gängorna på pumpen så nu verkar de släppa lättare från ventilen och sedan dess har jag inte haft några problem.

Att pumpen drar med sig ventilkäglan kan bero på skadade gängor på käglan, så du kan ju testa att byta den först..

Ang pump så rekommenderar jag OneUps EDC pump (https://www.oneupcomponents.com/products/edc-pump), den är inte minst men väldigt bra m.a.p. luftflöde. Finns i två storlekar. Man kan ju även ha deras verktyg inuti pumpen, om man känner för det. Den skruvas inte heller på prestaventilen utan trycks dit, så ingen risk att dra loss något.

Gäller mtb alltså, vill man ha högt tryck snarare än högt flöde så rekommenderas nog nåt annat.

Har hänt med 3-4 st olika uppsättningar nu.

Ena gången var jag ute i skogen (som tur inte regn) och det hände medsprillans ny slang/ventil.
Sådär kul när man fyllt däcket 3-4 gånger och den ändå vill dra med sig den ur. Man är ganska nära att kasta cykeln i närmsta vattensamling och börja samla frimärken istället då ;)

Lyckades till slut då iallafall...

/Jocce

Jag har också en minipump med slangstump man gängar på, liknar Topeak-pumpen men min är från från Zefal, en Air Profil FC03. Jag har också haft problem med att ventilen delar sig när man skruvar bort pumpen, pumpade säkert 6-7 gånger i en regnig dikeskant i somras och höll på att bryta ihop, men fick ventilkäglan att sitta kvar till slut... Numera har jag alltid det lilla verktyget för att dra åt ventilkäglan med mig i sadelväskan, har också smörjt upp gängorna på pumpen så nu verkar de släppa lättare från ventilen och sedan dess har jag inte haft några problem.

Vid mitt första tillfälle var jag också i skogen, och som alltid "längst hemifrån"... Tog ett par försök. Var beredd att kasta cykel, pump osv åt helvete men löste det till slut.
Behöver nog skaffa mig ett sådant där verktyg jag med.
Men också ny pump.
Smörjning är nog inte fel. Pumpen sitter ju ganska utsatt på ramen.
Vad smörjer man med?

/Jocce

Vanligt "konsistensfett" eller något speciellt?
/Jocce
Jag är inget proffs, men skulle tro att typ denna
eller Park Tools HPG-1 (https://www.wiggle.se/park-tool-hpg-1-smorjmedel) funkar bra.. men det mesta som är fett, smörjer och inte rinner av borde vara ok. :-)

Propelleraxelfettet vill du inte ha nära cykeln eller pumpen. Det är som glitter, du blir aldrig av med det.

Jag drar alltid åt ventilerna med tång. Har aldrig problem med att den gängar ur sig med Lezynepumparna som tjänstgör både hemma och i väskan.

Kör dessutom helt utan ventilhattar. Men har pumpen i väskan där inte den också fylls med grus.

Tillbaka
Topp