Liten singelspeed 29:er stålram, existerar det?

Haggan

Medlem
Någon som hört talas om en singelspeed 29:er stålram i strl XS eller liten S? Verkar åtminstone inte som att XS existerar enligt mina efterforskningar på google, men man kan ju alltid kolla om någon på forat vet bättre.

Liten ram och stora hjul funkar inte så bra geometrimässigt, framändan på cykeln blir oproptionerligt hög och du kommer köra fötterna i framhjulet. Det är funktionen som för att det inte finns xs 29-ers :-/ T

Niner har en som dom kallar XS iaf (EMD 9), så går gör det nog. Den är väl iofs ganska stor för att vara XS... Den är dock varken i stål eller anpassad för single speed.
Hursomhelst, en lite mindre small skulle funka bra också. Förmodligen en större small med kort styrstam också, så liten är jag inte, men jag kör på en XS-ram nu och är väldigt nöjd med storleken på den.

Det du söker finns ju på Köp & Sälj: http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=82939

42301b24442f25c6ac176fd444788015_large.jpg

Ja, jag borde ta bort den där, det mesta av delarna sitter på en annan cykel nu... och nakna hardtailramar är ju ingen större belastning i källaren, bättre att ha kvar en tråkig dag.

Mytomspunnen har en Soma (juice?) som är ganska liten. Sök på forumet så finns det bilder på den.

Jag har den ultimata cyklistlängden 173 cm och kör på en mediumram med 60 mm stam. Jag tror så långt topprör som det går är att eftersträva för att slippa tåöverlapp.

On-one inbred finns i 16 tum. SE Bikes finns som 15. Båda SS.

EDIT: Surly Pugsley finns i 14 tum, där ska det gå att få in 29or. Surly Krampus finns i 14.7". Och så finns Trek Marlin SS komplett cykel 15,5" men den är alu.

Senast ändrad:
Om du kan tänka dig helstelt så kan en gaffel för 26er få ner framänden en bit. Typiskt AC-mått på 29er-gaffel är 470-480 mm. Typiskt AC-mått för 26er är 450 mm. erik h har byggt en titan-29er och använder en 26er-gaffel. http://forums.mtbr.com/29er-bikes/custom-ti-build-project-rigid-29er-ride-26er-771980.html
/K

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Liten ram och stora hjul funkar inte så bra
> geometrimässigt, framändan på cykeln blir
> oproptionerligt hög och du kommer köra fötterna
> i framhjulet. Det är funktionen som för att det
> inte finns xs 29-ers :-/ T

Senast ändrad:
Jag har försökt köpa den där hojen, alt. bara ramen, av erik h men han vägrar ju... himla trist alltså. Tänk att ramstackarn ska behöva stå å damma i en källare istället för att få rastas i skogen mellan benen på en brud.

Glömde jag säga att det gärna ska vara finstål också... Så Surley och Onone går bort.

Jag har rätt långa och ståtliga spiror men ganska kort överkropp (tänk huvudfoting). Så jag letar framför allt efter en ram med kort reach.

Voodoo Soukri verkar perfekt, vete fan hur man ska få tag på en bara. Beställa från staterna lär väl kosta skjortan. Pipedreams nya Skookum verkar rätt sjyst också, har tom. försökt beställa den, men det var som att skicka en order in i ett svart hål, noll respons, de svara inte på e-mail heller.

Herregud vad jag har börjat nörda ner mig i det här... inte hälsosamt.

Börjar kännas dags att sälja trots att det är den enda dammiga ramen jag inte vill bli av med...

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har den ultimata cyklistlängden 173 cm och
> kör på en mediumram med 60 mm stam. Jag tror så
> långt topprör som det går är att eftersträva
> för att slippa tåöverlapp.

Tro ska man göra i kyrkan, eller? Kan man inte mäta istället?
Ganska ofta har dem mindre storlekar flackare gaffelvinkel för att minska problem med tåöverlapp.
Kollar man på en Inbred 29a har man en hjulbase på 1087mm i 18' och 1078mm i 16' det gör att man har 10,5cm från pedalaxel till däcket i storlek 18' och 9,5cm i 16' enligt mina bräkningar (vilka tar inte hänsyn till att pedalen sitter förskjutet i sidled).
På min Commencal 26a har jag 10cm avstånd mätt på samma sätt som ovan, när jag vrider styret så att hjulen är framför pedalen bli det 13-14cm avstånd. jag har aldrig haft problem med tåöverlapp med den trots att jag kör med platisar...
Om nån kunde mäta på sin Inbred och bekräfta mina beräkningar skulle jag vara glad! :)
/E

Tillbaka
Topp