Liten, smidig telefon att ha med sig

Hejde

Medlem
Hej!

Jag undrar har erfarenhet av, och kan tipsa om en liten, smidig telefon man enkelt kan bära med sig på löpturer och cykling in case of emergency.

"Smarta" funktioner är inte av stor vikt men att ta emot och skicka enklare e-mail vore praktiskt.

Idealiskt vore en formfaktor like gamla Nokia 8210 men bra batteri och bra mottagning..

Tack!

Matt Holmes visade vägen på Gravel VM
Matt-Holmes-Tiny-Phone-1-scaled.webp
😂

Tyvärr fimpar man ju de gamla näten nu och gamla små smidiga dumbphones eller enkla smartphones på 2g och 3g är ju snart oanvändbara tyvärr. Kankse klara dig över sommaren på en gammal 3g.

Budget?
Jag har i flera år nu haft applewatch med e-sim, vilket fungerar kanonbra. Gissar att du har vetskap om det alternativet, men att det inte riktigt passar ditt behov helt?

Budget?
Jag har i flera år nu haft applewatch med e-sim, vilket fungerar kanonbra. Gissar att du har vetskap om det alternativet, men att det inte riktigt passar ditt behov helt?
Mycket bra förslag faktiskt men jag hade mer tänkt en liten lur att slänga ned på längre trail runs och längre cykelturer osv. Min Pixel 6A är så himla osmidig (tycker jag).

Sambon blir alltid så orolig när jag skippar att ta med den oavsett distans....

Sedan är det ju kruxet med att näten släcks ned nu/snart som moros sade, så kanske får snegla mot en smart watch med e-sim istället...

Mycket bra förslag faktiskt men jag hade mer tänkt en liten lur att slänga ned på längre trail runs och längre cykelturer osv. Min Pixel 6A är så himla osmidig (tycker jag).

Sambon blir alltid så orolig när jag skippar att ta med den oavsett distans....

Sedan är det ju kruxet med att näten släcks ned nu/snart som moros sade, så kanske får snegla mot en smart watch med e-sim istället...
Fast det har ju gjorts ett gäng nyare enkla telefoner som har åtminstone 4G också.

Fast det har ju gjorts ett gäng nyare enkla telefoner som har åtminstone 4G också.
Det dumma är att de kortare våglängderna har sämre täckning/räckvidd i obygden, eftersom de inte kan färdas över eller genom skog och berg på samma sätt som långa våglängder. Så det är rätt idiotiskt att överallt konvertera till band som är sämre på vissa sätt. "Tänkte inte på det..."

Det dumma är att de kortare våglängderna har sämre täckning/räckvidd i obygden, eftersom de inte kan färdas över eller genom skog och berg på samma sätt som långa våglängder. Så det är rätt idiotiskt att överallt konvertera till band som är sämre på vissa sätt. "Tänkte inte på det..."
Anledningen att man släcker 2G och 3G är ju för att kunna köra 4G och 5G på de band som idag används av 2G och 3G.
Redan idag körs ju 4G på 800MHz, och i takt med att 2G släcks så kommer också 900-bandet att användas mer.

Det finns ju riktigt billiga 4G telefon med 5" skärm som en Alcatel 1 eller ZTE Blade A31. Mindre än en Pixel 6a, men inte så mycket lättare med 134/143 gram.

Tricket är väl oxå att hitta en riktigt bra hållare, som sitter bra runt arm eller midja. Som inte stör, och där man inte riskerar att telefonen ramlar iväg.

Hej!

Jag undrar har erfarenhet av, och kan tipsa om en liten, smidig telefon man enkelt kan bära med sig på löpturer och cykling in case of emergency.

"Smarta" funktioner är inte av stor vikt men att ta emot och skicka enklare e-mail vore praktiskt.

Idealiskt vore en formfaktor like gamla Nokia 8210 men bra batteri och bra mottagning..

Tack!
T.ex. "Nokia" (har väl inget att göra med den finska mobiltelefontillverkaren att göra längre) har ett antal små featurephones för 500-1000kr. Man kan ringa och sms:a med dem, kanske tom. email men det måste isf bli stökigt. Se bara till att de har 4G (de moderna har det), så sent som förra året sålde t.ex. elgiganten 2/3G-modeller utan att informera om att näten stängs ner och telefonen snart blir oanvändbar.

Anledningen att man släcker 2G och 3G är ju för att kunna köra 4G och 5G på de band som idag används av 2G och 3G.
Redan idag körs ju 4G på 800MHz, och i takt med att 2G släcks så kommer också 900-bandet att användas mer.
"Tänkte inte på det" sa Bull.

Se där, det hade jag ingen aning om! Trodde det bara var högre frekvenser för att få större dataöverföringshastigheter, men det är ju knappast alltid det viktigaste.

Det där är komplext. 4G & 5G använder ett helt gäng med närliggande frekvenser för dataöverföring till en användare, och då kan de bli höga hastigheter även vid lägre frekvenser. Nackdelen med högre frekvenser är mindre räckvidd, då krävs fler basstationer.

T.ex. "Nokia" (har väl inget att göra med den finska mobiltelefontillverkaren att göra längre) har ett antal små featurephones för 500-1000kr. Man kan ringa och sms:a med dem, kanske tom. email men det måste isf bli stökigt. Se bara till att de har 4G (de moderna har det), så sent som förra året sålde t.ex. elgiganten 2/3G-modeller utan att informera om att näten stängs ner och telefonen snart blir oanvändbar.
Har 4G, väger under 100 g. 500:'-

Jag har en HMD Nokia 225 4G som jag köpte begagnad för småpengar. Ny Nokia 225 4G på Prisjakt & Ny Nokia 225 4G på PriceRunner.
Den är perfekt att ha med sig på löpturer eller i sadelväskan som backup om SHTF och smarttelefonen inte vill vara med av någon anledning.
Den har 4G/VoLTE, okej samtalskvalite och okej standby tid. Det är också allt jag kräver av den. Mail skall väl vara möjligt i webbläsaren, men jag skulle aldrig ge mig på att försöka det utan QWERTY. Jag har kontantkort i just den luren, så för mig kostar dessutom mobildata väldigt mycket...
105 4G är också ett alternativ. Den har ingen kamera dock. Jag inbillar mig att kamera kan vara användbar vid eventuell trafikolycka, eller något, kanske...? 110 4G har kamera och är lite billigare än 225 4G, men den har mindre skärm trots liknande storlek, ingen Bluetooth och några andra små nackdelar.

Senast ändrad:
Tricket är väl oxå att hitta en riktigt bra hållare, som sitter bra runt arm eller midja. Som inte stör, och där man inte riskerar att telefonen ramlar iväg.
Innan jag köpta Applewatch med e-sim, så körde jag med dubbla tröjor när jag sprang, underst cykeltröja med ryggfickor med luren i. Eftersom det skumpade lite irriterande med en iphone så drog jag ner ryggfickorna så att shorts/löpartajtsen drogas över ryggfickan. Fungerade för mig i flera år.

Ryggfickor är bra skit, kör även med cykeltröja/jacka med ryggfickor när jag åker längdskidor. Då försvinner behovet av midjeväskor för min del iaf.

Bra utomlands, enkelt att ladda på. Tänkt användning är reservtelefon vid touring.
Utanför EU/EES? Inom EU/EES har operatörerna samma pris oavsett land. Svenska operatörers kontantkort går generellt att ladda enkelt online även med gamla vanliga hederliga SIM kort.
Om det är reserv telefon som inte avses användas annat än i undantagsfall så är Halebop Go praktiskt då laddningen aldrig löper ut så länge som en dragning görs en gång per år. Tidigare 2kr per samtal, nu mycket dyrare med 1kr per minut, så inte lika lämpligt om telefonen faktiskt används regelbundet.

Senast ändrad:
Utanför EU/EES? Inom EU/EES har operatörerna samma pris oavsett land. Svenska operatörers kontantkort går generellt att ladda enkelt online även med gamla vanliga hederliga SIM kort.
Om det är reserv telefon som inte avses användas annat än i undantagsfall så är Halebop Go praktiskt då laddningen aldrig löper ut så länge som en dragning görs en gång per år. Tidigare 2kr per samtal, nu mycket dyrare med 1kr per minut, så inte lika lämpligt om telefonen faktiskt används regelbundet.
Ja en del utanför EU, mest bra att ha om ngt händer. Jag har Telia 50GB/månad inom EU men det är ibland på gränsen om jag är ute i 8-9 veckor så jag kör eSIM även på den ibland.

Ser inte go på länken. Ser ut som 50 spänn var 12e månad krävs? Samma som Telia

Det är självklart ok....bara man kommet ihåg att ladda innan det löper it.

Det verkar som enda sättet att prenumerera är 50 / mån eller SMS paket för 599/ år och det blir samma skit.

Finns det billigare förutom att komma ihåg?

Ser inte go på länken.
"Saldo, som även kallas för Go"

Ser ut som 50 spänn var 12e månad krävs? Samma som Telia

Prislista Kontantkort: "Ingen giltighetstid för saldot."
Screenshot_20250125_140849_Drive.webp

Det verkar som enda sättet att prenumerera är 50 / mån eller SMS paket för 599/ år och det blir samma skit.

Finns det billigare förutom att komma ihåg?
Skall det vara prenumeration så är Wifog 1GB 40kr nog billigast. Lyca 1GB 49kr därefter.

Senast ändrad:
Jag har en Iphone 12 mini som är liten och nätt, och dessutom verkar odödlig. Min är inne på femte året, och har levt ett liv fullt av fukt och stötar. Inte lika liten som en gammal Nokia kanske, men mycket tunnare och enkel att förvara.

Min lever sitt liv i benficka på både löpartights och cykelbyxor. Den blir alltid svettig, men det verkar den tåla hur bra som helst. Samma med regn osv. Jag kan inte se några bekymmer öht att ha med den på aktiviteter, den begränsar en aldrig givet att man har en säker och bra benficka.

Tänkte lägga in en pedagogisk bild på telefonen dels i handflatan, dels i löpartightsen. Det visade sig dock vara väldigt svårt att ta kort på apparaten som också är min kamera...😂 Hur som helst så är den liten, smidig och grymt hållbar vad det verkar! Finns att köpa för 2600 kr verkar det som.

Jag var länge inne på att ha en dumtelefon för att komma undan beroendeproblematik med Instagram och annat, men kom fram till att det blir en massa andra bekymmer med en sådan. För min del var tanken att ha den dumma telefonen på "heltid", men eftersom näten är påväg bort plus att de där sakerna åtminstone jag gör dagligen faller bort, såsom köpa kollektivtrafiksbiljett, logga in med bank-ID eller köpa p-biljett, så behöver man ha en smart telefon även om man inte vill.

En Apple Watch tror jag mycket på. Mitt bekymmer med en sådan är att någon i min egen tråd gällande att minska ner på digitala prylarna i livet påpekade det uppenbara feltänket i att klara sig med mindre prylar genom att köpa nya prylar..😛

Förstår att du har ett annat användningsområde och då klarar dig med en dum telefon så ovanstående kanske inte har bäring för just dig. För min del löser jag åtminstone ditt bekymmer genom att ha en väldigt liten smartphone helt enkelt!

Innan jag köpta Applewatch med e-sim, så körde jag med dubbla tröjor när jag sprang, underst cykeltröja med ryggfickor med luren i. Eftersom det skumpade lite irriterande med en iphone så drog jag ner ryggfickorna så att shorts/löpartajtsen drogas över ryggfickan. Fungerade för mig i flera år.

Ryggfickor är bra skit, kör även med cykeltröja/jacka med ryggfickor när jag åker längdskidor. Då försvinner behovet av midjeväskor för min del iaf.
På tal om Apple Watch med e-sim. Behöver man alltid ha med sig airpods för att kunna prata i telefon på ett vettigt sätt eller hur gör man?

Tyvärr går alla frukter bort för mig jag får kika vidare😁 En alltför dum telefon kanske blir fel ändå, inget bank id eller mejl.....hmmm

På tal om Apple Watch med e-sim. Behöver man alltid ha med sig airpods för att kunna prata i telefon på ett vettigt sätt eller hur gör man?
Beror på hur du definierar vettigt. Men det funkar att i nödfall prata rakt ner i klockan. Ingenting jag gör med varken stolthet eller nöje - men det funkar.

Beror på hur du definierar vettigt. Men det funkar att i nödfall prata rakt ner i klockan. Ingenting jag gör med varken stolthet eller nöje - men det funkar.
Misstänkte det. Alltså att köra högtalarsamtal bland folk medför ju risk för/borde leda till lynchning, så där finns ett litet problem..😛 Airpodsens batterier räcker ju inte så länge och sen blir det ett fodral att släpa på.. Hm.

Nä, fungerar utan. Personligen så springer och cyklar jag i princip alltid med AirPods ändå, och det är ju mycket smidigare om man vill svara och prata om ngn ringer och SMS läses upp av Siri. Så AirPods i transparens-läget och Spotify med sökord swing, så blir livet extra glatt vid valfri aktivitet.

Ingen här som har denna, Nokia 800 Tough?

Misstänkte det. Alltså att köra högtalarsamtal bland folk medför ju risk för/borde leda till lynchning, så där finns ett litet problem..😛 Airpodsens batterier räcker ju inte så länge och sen blir det ett fodral att släpa på.. Hm.

Ja, men skulle se det som just ett litet problem. Är ju allt som oftast ensam i skogen. Låg risk för lynchning.

Extremt få gånger jag faktiskt behöver ringa / svara när jag är ute och cyklar / springer ändå.

Airpodsens batterier räcker ju inte så länge och sen blir det ett fodral att släpa på..
Cykelturer på runt 3 timmar utan batteritorsk, och när jag cyklat längre tid så är det en smal sak att slänga i podsen i fodralet i några minuter. Och jag har aldrig reflekterat över att det skulle vara jobbigt att släpa på ett fodral som väger typ 50 gram.

Min infallsvinkel, som svar på senaste inläggen, är som sagt lite annorlunda och ganska OT. Ville ha en lösning för att helt kunna lägga bort telefonen, och då faller airpods och annat pga väldigt lång tid utan ladd (dvs hela arbetsdagar, långcykling etc). Tack för input iallafall!😊

Jag har en Iphone 12 mini som är liten och nätt, och dessutom verkar odödlig. Min är inne på femte året, och har levt ett liv fullt av fukt och stötar. Inte lika liten som en gammal Nokia kanske, men mycket tunnare och enkel att förvara.
Jag hade en 13 Mini. Lätt bästa telefonen jag haft. Var också med på äventyr. Tyvärr var den jobbets och inte min så fick en "fullstor" nu, jäklar vad bängligt stora de är ... Det är alltså detta folk vill ha eftersom minin sålde så dåligt att de la ner den?

Jag hade en 13 Mini. Lätt bästa telefonen jag haft. Var också med på äventyr. Tyvärr var den jobbets och inte min så fick en "fullstor" nu, jäklar vad bängligt stora de är ... Det är alltså detta folk vill ha eftersom minin sålde så dåligt att de la ner den?
Kan inte heller få in i huvudet att man vill ha en större telefon. Smidigt om man kan böja sig framåt samtidigt som man har telefonen i fickan på jeansen kan jag tycka..🤪

Ingen på jobbet ville ha 12/13 mini. Men när de väl fick den har precis alla varit nöjda.

Det är nog problemet med den. Alldeles för få förstod att det är mini de egentligen vill ha… jag älskar min 13 mini. Kommer aldrig släppa den!

Tillbaka
Topp