liten trafikskola för cykel - synpunkter

kontrapunkt

Aktiv medlem
Hej!
Uppsala cykelförening har tagit fram en liten körskola för cykel. Tanken är att den ska översättas till några språk (engelska, arabiska, dari ...) och kanske också bli några bitar film.

Innan detta sker vore det roligt om kollektivet här har några synpunkter på om det är något mer som borde tas med eller göras om. Ren korrekturläsning behövs inte utan mer cyklistiska synpunkter räcker nog. Sen är det naturligtvis inte helt lätt att skriva för nybörjare språkligt, och omfånget är naturligtvis begränsat.

Synpunkter?

Visa bilaga trafikskola.pdf

Senast ändrad:
Kanske inkludera lite om de vanligaste olyckstyperna och hur man undviker dem. Ni är lite inne på det med avstånd till parkerade bilar, men högersvängande lastbilar och grusiga kurvor borde kunna tas upp också.

Och för guds skull, anlita någon som kan typografi. :P

Sant. Står lite under stopplinje, men det står ju inte varför man ska synas (på tal om högersvängande lastbilar och bussar).

Utseende: Tror att PDF-filen blev lite konstig i "draft"-läge.

Notera också att vi ibland förenklar åt det väluppfostrade hållet : "om det finns cykelbanor på båda sidor av en väg ska du normalt använda den högra". Verkligheten är lite mer komplicerad, men den tumregeln borde hindra en del fel i alla fall ...

Svårt att få grepp om målgruppen riktigt, men är det nyanlända tänker jag att regler borde komma först... Är det barn är det kanske vettigt att börja med hur man faktiskt cyklar.

Sedan saknar jag något om allemansrätten. Det är en av de minst självklara och svåraste lagarna vi har. Använd "Inte störa och inte förstöra" som är det tydligare sättet att beskriva det.

Målgruppen är vuxna nybörjare - finns förvånansvärt många vuxna som inte lärt sig att cykla rent handhavandemässigt, men vill lära sig när man kommit till ett land där cykel är ett såpass ändå vanligt vardagstransportmedel.

En annan målgrupp är de (ofta infödda) som anser sig kunna cykla, men av beteende att döma inte kan vare sig vad cykelns delar heter, hur de ska hanteras eller att cykel är något som följer särskilda regler. Den målgruppen är dock troligen mycket mindre studiemotiverad än de (framför allt) damer med utländskt påbrå som varit med på våra kurser.

Något om cykling på stig skulle ju kunna skrivas, absolut. Och då passar ju allemansrätten in.

Min bilskolärare sa på fullaste allvar "utgå från att alla andra i trafiken är idioter". Med det menat framförhållning och konstant uppmärksamhet på andra fordon och fotgängare. Mantrat har varit direkt avgörande för min överlevnad oavsett i bil, på hoj eller till fots.

Använd gärna citatet på framsidan i 26 punkters brush script.

Är väl knappast bara din lärare... Klart man ska utgå ifrån det, problemet är att många tagit det ett steg längre och istället behandlar alla andra som idioter i trafiken. Speciellt andra trafikslag!

För att inte uppfinna hjulet på nytt så tycker jag ni ska titta på t.ex. Trafikverkets och Transportstyrelsens hemsida. Finns säkert fler ställen att hämta information.

http://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/Ga-och-cykla/Cykeln/

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Cykel/

Hur har ni tänkt att översätta? Översättning är relativt dyrt om man anlitar en firma. Fler bilder och mindre mängd text hade jag försökt uppnå. Jag hade nog inte valt att peka ut specifika inköpsställen som olämpliga.

mvh

Andreas

Tillbaka
Topp