Livet är för kort för att cykla på en tråkig hoj!

SkogsMTB

Aktiv medlem
Som rubriken säger så är livet för kort för att cykla på en tråkig hoj :)

Cyklar mest stigar med massa rötter o stenar runt Uppland, Sörmland, Västmanland, samt långloppscupen och någon Keps cup när tid finns.

Tanken är att köpa en super rolig ram, gärna lätt men främst rolig, donera delar från befintlig cykel, och därefter uppgradera cykeln under tiden 1-3 år, och sedan sälja donatorn när den är återställd.

Har en HT med 100mm gaffel som jag tänkte få leka donator till att börja med, men kan även donera en 120mm gaffel, har fina lätta hjul med 12x142 axel, kolfiberstyre, 2x10 växlar med direct mount mm från donatorerna mm, till att börja med.
Budget 20-30000 på ram för 2018, uppgradera till 2019 med andra komponenter.

Har tittat på
Evil The Following eller Yeti ASR T som verkar ha rätt axel standard bak.

Funderade lite på Epic förut, men tilltalas inte av Brain dämparen.

Några bra tips eller uppslag?

Såg att Evil säljer ut The following på hemsidan för €1,799.99 EUR det är lockande, men skulle helst vilja hitta en Yeti.
Superior har intressanta priser men gaffelvinklen är för snäv skulle vilja ha flackare vinkel.

Med tanke på hur fräsiga ramar du kikar på så skulle jag definitivt inte försöka välja utifrån dina befintliga komponenter. Nästan alla cyklar i stigsegmentet kommer ha boost framöver, så det är nog snarast dumt att välja bort det inför framtida uppgraderingar. Beroende på vilka hjul du har så kan det funka att använda dem med andra navändar.

Sen är frågan vad definitionen av "rolig" är:-) De cyklar du nämner är ju tämligen olika vad gäller geometrin, så det kanske är läge att försöka definiera vilka egenskaper du vill ha först.

Jag tycket att "roligt" är samma sak som att köra fort på stigar i skogen, det ska gärna vara ganska tekniskt avancerade stigar med mycket stenar och rötter och med både tekniska stigningar och snabbt nedför, men även gärna passa till Långlopp, svår kombination.
Har bara typ 71 graders styrvinkel, och skulle gärna vilja ha lite flackare för att få lite mer stabilitet när det är stökigt.
Har en mycket fin donator med bra 100mm gaffel som jag gillar, komplett XT 2x10, TX bromsar osv, hjulen är jättefina med fina Hope PRO II EVO nav.
Känns som att mitt cykelgarage inte är redo för boost, iallafall är känslan så just nu.

Tillbaka
Topp