Livräddning på ledsen Miyata

Tack igen, alla!

kanske hoppar dustcapsen då, lite race look skadar väl inte... ; )

julgus sa:
Snyggt renovering. Jag köpte en precis likadan (tror jag) på Tradera för ett tag sedan.. är också lite osäker på vad jag tycker men den duger fint som vardagsracer. Jag tror främst att det är hjulen som är dåliga... mjuka.

Min ska också få ny nyans men jag har inte bestämt mig för vilken.

Ja den där var ju kalasfin! Skulle tro att den är några år nyare än min om man tittar på komponenterna, men onekligen ganska lik, och ser ut att vara i ett fantastiskt skick dessutom, ska du verkligen lacka om den? Ser ju ut som att bara en ny styrlinda skulle kunna göra den som ny..... och rött är ju snyggt tycker jag, inte som min som såg ut som någon reklam för årets glass 1987........
Kanske det går att bara öka ekerspänningen lite? annars är det väl inte hela världen att byta hjul, jag har det lite i åtanke för min också eftersom bakhjulet var kraftigt misshandlat, det är rakt nu, men ekerspänningen är ganska ojämn, tror inte det håller hur länge som helst.

Mvh Ulf S.

Bilden ljuger en del.. lacken är inte alls så fin som det ser ut.. Körde fö Autosol på den och fick hyfsad finish.
Såg nu att du bor i Nyköping.. he he, det gör jag med!

Ang styrlindan, jag har beställt
http://www.pandurohobby.se/Katalog/...ytillbehor/2/305250-Laderremsa-natur-2x100-cm
som ska färgas med läderfärg till önskad kulört.

Jag ska ta av framhjulet och låta Bjöörns cykel kolla om det går att göra något för att få lite mera spänst. Nu känns det som en rejäl del av effekten går åt att böja hjulen fram och tillbaka :-)

us930 sa:
Tack igen, alla!

kanske hoppar dustcapsen då, lite race look skadar väl inte... ; )

julgus sa:
Snyggt renovering. Jag köpte en precis likadan (tror jag) på Tradera för ett tag sedan.. är också lite osäker på vad jag tycker men den duger fint som vardagsracer. Jag tror främst att det är hjulen som är dåliga... mjuka.

Min ska också få ny nyans men jag har inte bestämt mig för vilken.

Ja den där var ju kalasfin! Skulle tro att den är några år nyare än min om man tittar på komponenterna, men onekligen ganska lik, och ser ut att vara i ett fantastiskt skick dessutom, ska du verkligen lacka om den? Ser ju ut som att bara en ny styrlinda skulle kunna göra den som ny..... och rött är ju snyggt tycker jag, inte som min som såg ut som någon reklam för årets glass 1987........
Kanske det går att bara öka ekerspänningen lite? annars är det väl inte hela världen att byta hjul, jag har det lite i åtanke för min också eftersom bakhjulet var kraftigt misshandlat, det är rakt nu, men ekerspänningen är ganska ojämn, tror inte det håller hur länge som helst.

Mvh Ulf S.

Senast ändrad:
julgus sa:
Bilden ljuger en del.. lacken är inte alls så fin som det ser ut.. Körde fö Autosol på den och fick hyfsad finish.
Såg nu att du bor i Nyköping.. he he, det gör jag med!

Ang styrlindan, jag har beställt
http://www.pandurohobby.se/Katalog/...ytillbehor/2/305250-Laderremsa-natur-2x100-cm
som ska färgas med läderfärg till önskad kulört.

Jag ska ta av framhjulet och låta Bjöörns cykel kolla om det går att göra något för att få lite mera spänst. Nu känns det som en rejäl del av effekten går åt att böja hjulen fram och tillbaka :-)

Ha ha, ja där ser man, världen är liten ibland! Jag bor lite söder om N. , i Bergshammar.
Läge för en retro-Miyata träff i hamnen, verkar ju vara en vanlig cykel här... ; )
Blir säkert bra med äkta läder på styret, kul att alla inte kör färdigfärgat och självhäftande.

Mvh Ulf S.

Det kändes lite som jag dissade Miyatan efter premiärturen. Det borde jag nog inte ha gjort...... Körde en känd runda på 41km igår, det blev nytt personligt rekord. Med flera minuter....! Visst, man kan inte helt jämföra olika tillfällen, men förutsättningarna var likartade, t.om. något sämre igår med Miyatan skulle jag säga, lätt motvind under senare delen av rundan.
Ok, den har inte riktigt samma rappa känsla som jag hoppades på, men uppenbarligen är den rasande effektiv, tydligen hittar kraften ner till asfalten utan att försvinna i flex och annat.
.... eller är det som med bilar, att lite dekaler och stripes gör dem mycket snabbare.... ; )
Hursomhelst, det känns som att vi börjar bli kompisar, Miyatan och jag....!
2016-05-25_09.50.09.jpg

Mvh Ulf S.

Klart snygg. Jag har en röd OneTen i närapå nyskick som jag fyndade på Erikshjälpen här i stan för en spottstyver. Den ska få lite bättre bromsar bara, bromshandtagen är trötta och själva bromsarna är inte mycket att hänga i julgranen heller. Växlarna fungerar däremot fint. Sedan väger den ju 11,5 kg att jämföra med min andra racer som väger 7,5... men den är väldigt trevlig att cykla på.

Kul! Men man undrar ju lite smått vad du jämför med :-)
Själv häpnar jag över hur seg min är jmf med min racer... trevlig ändå men inget jag skulle cykla långt/snabbt på.
us930 sa:
Det kändes lite som jag dissade Miyatan efter premiärturen. Det borde jag nog inte ha gjort...... Körde en känd runda på 41km igår, det blev nytt personligt rekord. Med flera minuter....! Visst, man kan inte helt jämföra olika tillfällen, men förutsättningarna var likartade, t.om. något sämre igår med Miyatan skulle jag säga, lätt motvind under senare delen av rundan.
Ok, den har inte riktigt samma rappa känsla som jag hoppades på, men uppenbarligen är den rasande effektiv, tydligen hittar kraften ner till asfalten utan att försvinna i flex och annat.
.... eller är det som med bilar, att lite dekaler och stripes gör dem mycket snabbare.... ; )
Hursomhelst, det känns som att vi börjar bli kompisar, Miyatan och jag....!

Mvh Ulf S.

julgus sa:
Kul! Men man undrar ju lite smått vad du jämför med :-)
Själv häpnar jag över hur seg min är jmf med min racer... trevlig ändå men inget jag skulle cykla långt/snabbt på.
En högst befogad undran.... ; )
Jag har bara gamla cyklar, helt enkelt för att jag älskar den gamla typen av racer och sportcyklar, tror jag.... alla rundor med snitt över 30km/h är en seger för mig, vilket jag faktiskt lyckades med igår : )
Så det jag främst jämför med är min Rex racer från tidigt 80-tal.
2015-06-10_23.05.47.jpg

Sen har jag en Crescent som egentligen är ett hopplock av gamla delar (70-80tal), byggde ihop den i Mars förra året för att köra Mallorca 167/312, nu har vi rullat 167an två år i rad, så vi är dödspolare nu.... ; )
2016-05-25_11.46.30.jpg

Sen den roligaste av dem alla (om än kanske inte snabbast, jag vet inte), en Macario, också från 70-80tal, egentligen är den tillvaratagen av min svärfar, men har blivit "min" på något sätt ändå, det är komplicerat.....
2016-05-25_11.45.09.jpg

Förutom dessa en Monark Sport racer från 1980 som används för pendling/vardagsbruk, och en nerplockad Maraton från 1984 som ska bli något. Någon gång....

Mvh Ulf S.

ostrand sa:
Klart snygg. Jag har en röd OneTen i närapå nyskick som jag fyndade på Erikshjälpen här i stan för en spottstyver. Den ska få lite bättre bromsar bara, bromshandtagen är trötta och själva bromsarna är inte mycket att hänga i julgranen heller. Växlarna fungerar däremot fint. Sedan väger den ju 11,5 kg att jämföra med min andra racer som väger 7,5... men den är väldigt trevlig att cykla på.

Tackar och grattis till fyndet! Jo vikten är ju som den är jämfört med modernare cyklar, fick min till 11, 3, men det är ju utan flaskhållare, extra bromshandtag m.m..... ingen lättviktare precis.

Mvh Ulf S.

Så, här kommer då sista kapitlet i livräddningen på denna gamla cykel, färdigställde emblemet på styrhuvudet nu ikväll , det och de andra dekalerna är tillverkade med hjälp av så kallad Designfolie från Bauhaus.
2016-05-25_19.10.23.jpg

Lite pillande och klippande senare så liknar det väl hyfsat några originaldekaler som satt på Miyata, ingen särskild årsmodell, jag plockade mer i hop det jag tyckte var snyggast från olika bilder, det är ju ändå ingen exakt originalrenovering, så då får man väl leka lite tänkte jag....
2016-05-25_19.09.03.jpg

2016-05-25_19.18.43.jpg

Jag vill passa på att tacka alla som har bidragit med tips, kommentarer, uppmuntran och allt annat, gemenskapen här gör sådana här projekt ännu roligare!

Tack för denna gång!

Mvh Ulf S.

Min Miyata är nu helt strippad. Tack föregående ägare.. du/ni har skött den perfekt - inget satt fast eller var rostigt - som att demontera något i princip nytt! Kul! Däremot var lagren i vevpartiet helt slut... så nu blir det ett mer modernt! Sedan ska all färg av.. och det roliga ska bli att välja ny nyans....

Bilagor

• IMG_3164.JPG
    IMG_3164.JPG
    384.4 KB · Besök: 29
julgus sa:
Min Miyata är nu helt strippad. Tack föregående ägare.. du/ni har skött den perfekt - inget satt fast eller var rostigt - som att demontera något i princip nytt! Kul! Däremot var lagren i vevpartiet helt slut... så nu blir det ett mer modernt! Sedan ska all färg av.. och det roliga ska bli att välja ny nyans....
Kul! Nu har du lite roligt pyssel framför dig!
Är fortfarande nöjd med min, den var helt klart värd en renovering.

Mvh Ulf S.

Inspirerande tråd! Har just gett mig på ett liknande projekt, inser att jag inte kommer kunna nå upp i den här nivån men ska göra ett försök :)

Har också lite bucklor i ramen under sadeln, vad körde du med för spackel? Hur håller lacken? Funderar på om jag ska göra det själv eller lämna in till en firma, kanske är bäst att få det härdat ordentligt?

Kul om man kan inspirera lite!
Jag använde något som heter Stålplast, finns hos Mekonomen t.ex, snarlikt det gamla Plastic padding. Båda dessa stelnar på 10-15min och är lätta att slipa o.s.v.
Lacken håller väl ganska hyfsat för det mesta , men den blir ju inte lika hård och stryktålig som en proffslack, man får vara lite varsam när man t.ex. lastar cykeln på bilen eller låser fast den mot någon stolpe eller så.

Mvh Ulf S.

Vad använde du för att få loss drevet på bakhjulet? Har inte lyckats få tag i verktyg i rätt storlek, måste ta isär och byta lager minst, den här cykeln har stått ute många år..

Till min passade det "vanliga" verktyget för Shimano frikrans, finns i nästan alla cykelbutiker att köpa, t.o.m. på Biltema, men det finns ju ett antal olika verktyg beroende på fabrikat och år på frikransen, du måste kolla närmare vad du har på just din cykel.

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp