Ljudisolera en vägg [OT] [Bygg]

Aktiv medlem
Vi har en enda vägg som vätter mot en granne i vårt radhus som jag skulle vilja isolera. Man hör när folk pratar på andra sidan.

Och även om man inte hör vad de säger så är det i sovrummet och det kan var kul att inte väcka dem med våra väckarklockor eller liknande. Rummet står just nu för renovering ivf så jag tycker det är lika bra att göra något.

Så vad gör man?...Reglar upp en helt ny vägg med liten luftspallt och grejjer elle smäller man bara på några skivor extra med gipps utanpå?

Några andra matrial eller liknande man kan använda?

Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> ...i sovrummet ...kan var kul att inte väcka dem med våra väckarklockor eller liknande...

liknande?
Fy Ville, cykla istället.

Du vill ha tyngd i väggen. Jag blev rekommenderad att limma dubbla lager golvgips på en vägg med liknande problematik (originalväggen var byggd av håltegel med puts på).

/Johan

Är du 100 % säker på att det är väggen som spökar? Vore ju dumt om du lägger ner tid, pengar och arbete på att ljudisolera väggen för att sedan upptäcka att ljudet kommer genom nån ventil :)
Så var det nämligen i min klädkammare.

Skuggan skrev:
> Är du 100 % säker på att det är väggen som
> spökar? Vore ju dumt om du lägger ner tid,
> pengar och arbete på att ljudisolera väggen för
> att sedan upptäcka att ljudet kommer genom nån
> ventil :)
> Så var det nämligen i min klädkammare.

Å vad har du för dig i klädkammaren?!

Jag är rätt övertygad om att ljudet inte kommer fårn någon ventil..Men tack för tippset.

JojjeM...fungerade det med golvgipps för dig?

Vore ju skönt att bara limma upp tre lager och sen fortsätta med renoveringen:)

Ville skrev:
> Så vad gör man?...Reglar upp en helt ny vägg
> med liten luftspallt och grejjer elle smäller man
> bara på några skivor extra med gipps utanpå?
>
> Några andra matrial eller liknande man kan
> använda?

Isolera i så fall med gullfiber (el.liknande). Annars blir det "trumm-ljud" från väggen.

bruse skrev:
> Skuggan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är du 100 % säker på att det är väggen som
> > spökar? Vore ju dumt om du lägger ner tid,
> > pengar och arbete på att ljudisolera väggen
> för
> > att sedan upptäcka att ljudet kommer genom
> nån
> > ventil :)
> > Så var det nämligen i min klädkammare.
>
>
> Å vad har du för dig i klädkammaren?!

Jag kammar mina kläder, så klart. Vad annars?

Ville skrev:
> JojjeM...fungerade det med golvgipps för dig?

Kom aldrig så långt. Fick en massa ungar och flyttade till hus men grannarna ovanför var nöjda med operationen. Gullfiber ljudisolerar väl inget vidare men hindrar i alla fall en reglad vägg att funka som resonanslåda.

/Johan

skrikboll.jpg ht=576

Här finns lite att läsa om ljudisolering.

http://www.gyproc.dk/gyproc/content...7CD481CC2256DBF002688DC?OpenDocument&m=mjmcmi

Utdrag
1. Använd 70 mm breda stålreglar och -skenor. Skenan ska ha minimum 10 mm avstånd till den gamla väggen. Avstånden mellan reglarna är 450 mm, när du använder 900 mm breda gipsskivor. Om du använder 1200 mm breda skivor är regelavstånden 600 mm.

2. Fyll hålrummet med mineralull, som inte får pressas in mot den gamla väggen.

3. Sedan monterar du 2 lag gipsskivor med förskjutna skarvar på stålreglarna. Skruva först ett lag gipsskivor så att det blir en springa på 10 mm vid vägg, golv och tak.

4. Springan ska du sedan fylla med akustisk tätmassa.

5. En eventuell ångspärr monteras bara om den gamla väggens utsida är kall. Ångspärren monteras utanpå första laget gipsskivor. Använd 0,15 mm tjock plastfolie med 200 mm överlapp som tejpas. Andra laget gipsskivor monteras med förskjutna skarvar

/Magnus

Edit: utdrag

Senast redigerad av en moderator:
byggahus.se borde ha lite tips annars är lumbers ide inte helt fel

Gipsskivor direkt på väggen ger inte mkt iaf, bäst är om det blir lite luft mellan gamla och nya väggen

Inget är fel av de olika alternativen, beroende på hur illa det är och vilken effekt du vill ha.

- Slänga på ett par lager gips extra ger tyngd och bättre ljudisolering.
- Separat regelstomme, dvs en tunn vägg utanpå befintlig vägg (med avstånd emellan 10-20 mm) med minnerallull ger än bättre effekt, särskilt om du tar två lager gips på din sida.

Det du kan göra är att kontrolelra ventilationen men det borde inte vara bekymmer mellan er och grannen. Av fler orsaker om det inte är ett extra regelvidirigt fuskbygge!

Det du utöver detta kan göra är att konstatera hur det ser ut ovanför era väggar och ovanför era innertak! Fortsätter väggen ovenför taket, eller har ni gemensam vind? Eller har ni en avskiljande vägg även ovan?

- Ingen vägg på "vinden" lägg en mineralullskiva extra på "vindsgolvet" ovanför er avskiljande vägg. Dock minst troligt att det inte finns någon vägg där.
- Avskiljande vägg på "vinden" kontrollera så inte den är extra undermålig!

Tillbaka
Topp