Loctite, typ som på Shimanos skruvar?

Octagon

Aktiv medlem
På diverse cykelskruvar, typ dom som kommer med bromsskivor, så sitter det en blå klutt med nån sorts gänglåsning. Det är inte riktigt som loctite, i alla fall inte som den flaskan jag har i garaget, för den på skruvarna räcker liksom flera gånger medan den jag har är mer engångs. Vad är det för sorts klet dom har på skruvarna man köper?

Valhalla_

Aktiv medlem
Det är någon typ av förapplicerad variant av det man som hemmaanvändare har på flaska. Loctite, tuf-lock etc.. vad man som privatperson ska göra med sådant vete tusan, använd vanlig loctite bara?

nieves

Aktiv medlem
Loctite medium, Bauhaus Bromma, hylla 60 i färgavdelningen. Den är den enda jag sett för privat bruk. Det som sitter på skruvarna man köper tror jag inte finns för hemmafixare och är förmodligen för dyr om man inte ska kränga bult professionellt.

20201020_210231.jpg

Jimel

Aktiv medlem
Loctite har en variant som är torr, ser ut ungefär som en lypsyl förpackning. Dyrt som guld dock så kör på vanlig blå.

Valhalla_

Aktiv medlem
Men i princip borde man väl kunna droppa lite gängsäkring på skruven och sen spraya med sån aktivator -då stelnar det väl. Eller så skruvar man bara fast skruven och är glad...

Bengt-re

Aktiv medlem
Loctite har en variant som är torr, ser ut ungefär som en lypsyl förpackning. Dyrt som guld dock så kör på vanlig blå.
Det går att köpa färdigpreppade skruvar. Vi gjorde det på ett ställe jag jobbade på förr. Finns väl någon MOQ på det, men nog går det att köpa allt.

1Ante

Medlem
Jag jobbade som säljare på Loctite för läääänge sen. Den ”torra” Loctite som ibland sitter på har jag för mig var ett klet vi sålde i hinkar och som användes vid serieproduktion. T ex Volvo Torslanda skickade tonvis med skruv till en liten firma som applicerade kletet och skickade tillbaka skruvarna när det torkat. Det som säljs i de små flaskorna är mest tänkt för eftermarknad/service men lika bra. De är anaeroba produkter och kräver två förutsättningar för att härda/fästa: inget syre närvarande och att båda ytorna är en aktiv metall. 222, 243, 270 är svag, medel, stark. Men det är också så att styrkan påverkas av hur aktiv metallen är. Skruvförband i stål/stål blir starkast. Är ena ytan t ex cykelramens aluminium så bli det svagare. Likaså med rostfria fästelement. Härdtiden blir också längre. Man kan hjälpa till med en aktivatorspray som innehåller metalljoner, men styrkan blir ändå lite lägre. Så om man vill låsa lite och vid stål/stål tänkt använda 222 skulle man kanske hoppa upp till 243 vid stål/alu för att få liknade styrka.

Jacke89

Aktiv medlem
Skruva dit skruven utan dyl.

En kille på jobbet loctitar skruvarna till bromsarna på bilen, Tycker det är dumt, jag smörjer dom sitter tillräckligt endå nästa gång det ska lossas.

solgule

Aktiv medlem
153 kr för 10 g. Består loctite av 25 % guld? Något är knas här. De borde inte få något sålt av det där om folk tänkte det minsta.

Vad finns det som är lika bra som loctite?

solgule

Aktiv medlem
Vore det 25% guld så skulle dom sälja mycket. Guldpriset är ju ca 500 kr/gr
Ja, bara 2,9% guld i loctite tydligen. Kollade guldpris lite för snabbt. När ändrade från oz till g så slog det om från kr till dollar.

Frågan kvarstår, vad är lika bra som loctite? Det på biltema verkar vara mycket sprödare.

weldion

Aktiv medlem
Ja, bara 2,9% guld i loctite tydligen. Kollade guldpris lite för snabbt. När ändrade från oz till g så slog det om från kr till dollar.

Frågan kvarstår, vad är lika bra som loctite? Det på biltema verkar vara mycket sprödare.
Köp bara köp.

solgule

Aktiv medlem
Köp bara köp.
1,3 kr billigare per g, trots småpack på 5g. Det tar sig ;-)

Edit: räknade om till per g.

dalmin

Aktiv medlem
Den är hemskt den gänglåsningen Shimano har på sina prylar. Bromsoken sitter monterade i gaffeln med dem. Antar att gaffeln är gjord i mjuk alu. Lär ju förstöra gängorna i gaffeln om man skruvar av och på ett par ggr. Tyckte gänglåsningen va jobbig att få bort från skruvarna.

Bengt-re

Aktiv medlem
Den är hemskt den gänglåsningen Shimano har på sina prylar. Bromsoken sitter monterade i gaffeln med dem. Antar att gaffeln är gjord i mjuk alu. Lär ju förstöra gängorna i gaffeln om man skruvar av och på ett par ggr. Tyckte gänglåsningen va jobbig att få bort från skruvarna.
Den minskar risken att rf skruvarna ärgar fast dessutom. Och nä. Gängorna håller minst för 5 montetingar/demontetingar om man inte drar sönder av övervåld.

1Ante

Medlem
[/QUOTE]
Loctites eventuella patent gick nog ut för decennier sedan, så det finns gott om alternativ. Med hjälp av sina priser har Loctite kunnat hålla bra och jämn kvalitet så industrin funderar inte på alternativen, kostnaden är ändå låg jmf totalkostnaden av en produkt. Och de har ju som nämnts rabatt.
Jag tycker inte det är värt att prova udda konsumentalternativ på mina dyra cyklar. Visst kletet från Loctite är svindyrt men det är ju mycket annat på hojarna också och en sån liten flaska lär räcka många år.

Makten

Aktiv medlem
Den "blå klutten" på vissa skruvar är en engångslåsning eftersom den innehåller små kulor som spricker och släpper ut flytande låsning vid första monteringen. Visst går skruven lite trögare även nästa gång, men låsningen är då inte alls lika stark. Det finns även skruvar med en dutt plast på som ser ungefär likadana ut och de är ungefär lika dåliga hela tiden (vilket mycket väl kan räcka). Ibland kommer produkter med blå klutt färdigmonterade även om de måste demonteras för att kunna slutmonteras på cykeln, och då är alltså låsningen förstörd redan från fabrik. Helt felaktigt förfarande där konstruktören och produktionsansvarig uppenbarligen inte pratat ordentligt med varandra.

Flytande gänglåsning är oftast betydligt starkare oavsett och att rekommendera på ställen där skruvförbandet inte har vettig sträckning, vilket det ofta inte har på en cykel.
Man kan definitivt inte dutta vanlig gänglåsning på skruven och sen spreja på aktivator i förväg. Då härdar det innan montering och sen förstörs det vid montering. Limmet måste härda när skruven sitter på plats, eftersom det ska fästa i ytorna och dessutom fylla tomrummet i gängan som alltid finns.

solgule

Aktiv medlem
Man ska också räkna med att det kan försvinna lite när man öppnar en loctite flaska. Det var övertryck i flaskan, så när jag öppnade min trycktes det ut en mängd som hade räckt till ca 5 skruvar. Kanske man måste se till att få ned det som fastnat i pipen innan man skär av toppen. Det var då jag blev arg och började leta alternativ till loctite.

Finns det inget med samma recept så får jag väl acceptera den löjligt lilla mängden man får. Under stark protest dock. Ser gärna att de ökar mängden man får, gånger fyra minst. 14 kr/g ger väl inga glada kunder, även om de flesta är nöjda så länge de förtränger ockret de blivit utsatta för. I och för sig får man mycket övning på att förtränga ocker inom MTB som sagts, men ingen ursäkt att snåla med mängden så till den grad att man inte vill spilla det minsta.

Bengt-re

Aktiv medlem
Man ska också räkna med att det kan försvinna lite när man öppnar en loctite flaska. Det var övertryck i flaskan, så när jag öppnade min trycktes det ut en mängd som hade räckt till ca 5 skruvar. Kanske man måste se till att få ned det som fastnat i pipen innan man skär av toppen. Det var då jag blev arg och började leta alternativ till loctite.

Finns det inget med samma recept så får jag väl acceptera den löjligt lilla mängden man får. Under stark protest dock. Ser gärna att de ökar mängden man får, gånger fyra minst. 14 kr/g ger väl inga glada kunder, även om de flesta är nöjda så länge de förtränger ockret de blivit utsatta för. I och för sig får man mycket övning på att förtränga ocker inom MTB som sagts, men ingen ursäkt att snåla med mängden så till den grad att man inte vill spilla det minsta.
Men orka bli upprörd över priset på gängklägg... Det är bra och gör jobbet perfekt. Försök få skruvar till stänkskärmar att sitta över tid utan gängklägg...

solgule

Aktiv medlem
Men orka bli upprörd över priset på gängklägg... Det är bra och gör jobbet perfekt. Försök få skruvar till stänkskärmar att sitta över tid utan gängklägg...
Du får så klart sköta dina stänkskärmar som du vill ;-)

Jag måste ha gänglåsning till mitt feldesignade dämparfäste, annars lossnar det trots rätt moment. Har Scott/Fox. Ligger utanför toleranser i bussningshål och axel, så inte jag som gör fel.

Octagon

Aktiv medlem
Tack för svar så här långt. Det jag tänkte använda gänglåsningen till är skidbindningar som sitter med inserts. 12 st små M5 per skida i mitt fall. Det man ska ha enligt amerikanska hemsidor är Vibratite VC-3, ett klet man har på skruven som sedan får torka och så håller det ca 10 gånger. Dvs inte alls vanlig loctite*. Loctite borde ha en liknande produkt, men jag har inte sett det. Jag skulle köpa VC3 om det fanns i Sverige.

Group-VC-3_01-300x300.jpg

1Ante

Medlem
De där va nå nytt. Kanske dra ett mail till Henkel Sweden och fråga om de har nåt liknande? Loctite ingår i Henkelkoncernen. De verkar försöka se ut som de är intresserade av kundkontakt iaf...
3DBBC35E-E2A5-4463-B07B-2E16F047DC66.jpeg

Tänk på att arbeta i ventilerat utrymme och använda handskar när man håller på med akrylater. Man ska definitivt inte smaka på det.

1Ante

Medlem
Just det! Du gjorde väl en AFSE på den där??? 😎
(visst vare väl så anmälan hette som man fick göra om man inte lyckades hålla upp BÅDE vänster å höger raggsocka för tvättmuppen?)

Den här har jag haft i många år. Dyr men räcker ju hur länge som helst. Motsvarar fabriksapplicering.

Octagon

Aktiv medlem
Henkel svarade på en dag, bra service! Dom har en produkt som heter ”DRILOC Plastic” och är en nylonpatch som smälts på gängan, men det måste man köpa på färdiga skruvar från t.ex. PAC2.
För mindre volymer kan man använda Loctite 3430, dvs vanlig Epoxy. Kan ju testa med det.
Det har jag redan gjort ju gjort oavsiktligt nån gång när det kommit kladd i gängorna och det har gått lite lagom trögt. Tänker att man kladdar på väldigt tunt och låter härda nåt dygn innan man drar i skruven.

3430.jpg

1Ante

Medlem
De va ju snabbt av dem! Epoxy är ett gammalt generalsvar för tillfällen när man som limsäljare inte har rätt produkt, bara så du vet 😎. Det är en bra produkt men ändå läge att tänka efter lite. Min ringa erfarenhet av epoxy är att det är starkt (kohesion) men över tid kan vidhäftningen (adhesion) påverkas negativt. Det ska vara riktigt rena och torra ytor och ytspänningen låg. Det är inte lätt att förstå exakt vad det där andra limmet riktigt är för något. Men om akryl är en aktiv komponent så är det nog bättre än epoxy. Loctite hade ett akrylklet förr som hette 330 tror jag, tog det mesta och trumfade epoxy men inte så hälsosamt, men sånt är mindre viktigt om man bara limmar nån gång. Förstod inte riktigt vad det var du skulle limma. Metalinserts i skidor (plast?)

Octagon

Aktiv medlem
Det jag ska skruva är metall mot metall M5. Absolut inte helt rent och torrt varje gång.

Inserts i skidor: Själva inserten är M8 eller UNC 5/16 på utsidan och M5 på insidan. Den sätter man i ett hål som man gängar med lämplig gängtapp och limmar med långsam epoxy. När väl inserten sitter där den ska skruvar man fast bindningen med M5, det är där jag vill ha låsning.

Här är mitt senaste slöjdprojekt:
IMG_20201104_191512.jpg

Varför gör man såhär undrar kanske någon. Det finns några anledningar
1. Man har dragit ur en bindning och behöver reparera hålet.
2. Man kör telemarksbindning på lite lättare skidor och har tröttnat på att slita ur bindningen ur skidan.
3. Man har köpt ett par svindyra bindningar och vill kunna använda dom på flera par skidor.
4. Man vill kunna byta mellan turbindning och pistbindning på samma skida.
5. Man vill kunna ta med två par skidor lätta skidor på flyget utan att behöva betala för 2 par.

För mig är det nr 2. Telemark.

Tillverkare av såna här inserts är binding freedom (originalet), quiverkiller, och The M equipment (bara i kit som passar deras bindningar).

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer