Det jag ska skruva är metall mot metall M5. Absolut inte helt rent och torrt varje gång.
Inserts i skidor: Själva inserten är M8 eller UNC 5/16 på utsidan och M5 på insidan. Den sätter man i ett hål som man gängar med lämplig gängtapp och limmar med långsam epoxy. När väl inserten sitter där den ska skruvar man fast bindningen med M5, det är där jag vill ha låsning.
Här är mitt senaste slöjdprojekt:
Varför gör man såhär undrar kanske någon. Det finns några anledningar
1. Man har dragit ur en bindning och behöver reparera hålet.
2. Man kör telemarksbindning på lite lättare skidor och har tröttnat på att slita ur bindningen ur skidan.
3. Man har köpt ett par svindyra bindningar och vill kunna använda dom på flera par skidor.
4. Man vill kunna byta mellan turbindning och pistbindning på samma skida.
5. Man vill kunna ta med två par skidor lätta skidor på flyget utan att behöva betala för 2 par.
För mig är det nr 2. Telemark.
Tillverkare av såna här inserts är binding freedom (originalet), quiverkiller, och The M equipment (bara i kit som passar deras bindningar).