Loctite, typ som på Shimanos skruvar?

Måste man verkligen använda gänglåsning?
Borde det inte räcka med att dra skruvarna till rekommenderat moment?
Eller är jag helt ute o cyklar? =)

GÄNGA / Klass 8.8 10.9 12.9
M 5 5,7nm 8,1nm 9,7nm

Det jag ska skruva är metall mot metall M5. Absolut inte helt rent och torrt varje gång.

Inserts i skidor: Själva inserten är M8 eller UNC 5/16 på utsidan och M5 på insidan. Den sätter man i ett hål som man gängar med lämplig gängtapp och limmar med långsam epoxy. När väl inserten sitter där den ska skruvar man fast bindningen med M5, det är där jag vill ha låsning.

Aha! Då kommer epoxy för insertena säkert funka bra. Sen Loctite 243 eller kanske 270 på M5:orna.

Måste man verkligen använda gänglåsning?
Borde det inte räcka med att dra skruvarna till rekommenderat moment?
Eller är jag helt ute o cyklar? =)

GÄNGA / Klass 8.8 10.9 12.9
M 5 5,7nm 8,1nm 9,7nm
Tillverkaren rekommenderar gänglåsning. Jag har aldrig provat utan, om fel skruv ramlar ur utan att man märker det är risken stor att man förstör både skida och bindningar.

Aha! Då kommer epoxy för insertena säkert funka bra. Sen Loctite 243 eller kanske 270 på M5:orna.
Jag har monterat 4 par skidor med Epoxy på insertsen utan problem, det är ju det man ska använda. Det är alltså själva M5 an jag vill ha något nytt till. Jag har använt vanlig gänglåsning, men det är jobbigt att behöva droppa på nytt på 26 skruvar varje gång man flyttar bindningar. Så, jag vill ha något som sitter för flera gånger.

Tillbaka
Topp