Löda igen repor – behöver experthjälp

Peth

Aktiv medlem
Har en gammal ram med ett par rejäla märken/repor i kedjestaget och tänkte prova på att medelst lödning få det att se lite snyggare ut. Har rätt begränsad erfarenhet och har några frågor.

Ramen är i CroMo – vad för lod är det som rekommenderas, mässing?

Kan man använda Biltemas minibrännare, eller behövs kraftigare doningar?

Bild från objektet:
55943DF9-84E0-43AF-9E4F-6536FA2C57A6.jpeg

Spontant tror jag du behöver lite större brännare för att få hela, eller stor del av gaffeln varm. Jag körde ungefär en sån där biltema brännare på vattenrör som är betydligt tunnare än en gaffel och det kändes lagom.

Spontant tror jag du behöver lite större brännare för att få hela, eller stor del av gaffeln varm. Jag körde ungefär en sån där biltema brännare på vattenrör som är betydligt tunnare än en gaffel och det kändes lagom.
Toppen!

Jag provar, har ju en sådan brännare hemma, och går det inte så får vi se vad jag gör.

Nu ska jag bara få tag på lod utan att behöva köpa fem kilo. Och fluss.

Vilket innebär att mässingslod tål slitage bättre. Men framförallt är färgen snyggare om man låter bli att måla över.

Om man vill gå lite längre och löda på riktigt är det lika bra att gå upp från gasol till mapgas.

Kör på, jag hade först jämnat ut alla vassa kanter med ex rundfil för att säkerställa att jacken inte blir början till sprickor.

Spännande tråd!

Som jag förstått så behövs en gassvets för att kunna löda med hårdlod men det är kanske fel?

Paul Brodie har lagt upp flera klipp om hårdlödning

Skulle själv bara slipat ner färg och kanter lite sen spacklat och slipat. Karosserispackel tål lite rörelser så kanske med det.

Edit: nåt sånt här kanske

Tillbaka
Topp