London - Barcelona, 1500km. Sista etappen. Gran final!

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för att du delar med dig!

+1

Dag 11.
Ripoll - Barcelona. 145 km

Upp i ottan för att, med marginal, komma fram i tid till Barcelona där det väntar uppvaktning.
Det är bara 8 grader vid start och jag fryser i den råa luften.

John står redo att langa in våra väskor i en av bilarna.
P5273342.JPG

07:45, dags att rulla iväg.
P5273340.JPG

Vi kör bara något hundratal meter innan vi svänger av den stora vägen som går från Ripoll och tar av på en mindre väg. Det börjar genast gå uppför. Det är visserligen skönt att få upp lite värme i den frusna kroppen, men det är en abrupt start på dagen med 300 höjdmeter.
P5273348.JPG

P5273355_besk.JPG

Utsikten är betagande.
P5273362.JPG

Morgondimma ligger kvar och gör luften kall.
P5273364.JPG

Vi stannar till och beundrar utsikten. Jag känner mig lite kluven till att vi är på toppen. Vill inte rulla och sitta still. Jag huttrar i fartvinden när det går utför. Vägen är slingrig och det är ömsom skugga, ömsom sol. Jag försöker suga i mig värmen när det bjuds.
P5273373.JPG

En bit in på förmiddagen börjar det tack och lov bli varmare. Landskapet är kuperat.
P5273396.JPG

P5273402.JPG

Jag börjar känna mig stark när vi närmar oss lunchstoppet, och i och med att det inte finns någon morgondag så behöver jag inte tänka på att hålla igen på krutet. Jag kör ikapp, och förbi, Mike som har skaffat sig ett försprång i stigningen. Guiden Pete hänger på.
P5273404.JPG

Jag hör Pete flåsa bakom medans jag andas ganska kontrollerat. Det känns rätt bra att kunna pressa honom lite. =)
P5273406.JPG

Gatukonst.
P5273408_besk.JPG

Lunch. Baguetter, frukt, nötter m.m.
P5273410.JPG

Vi kör vidare och andra halvan av dagen är lättkörd. Vi har ca 870 höjdmeter tillgodo.
P5273417.JPG

Bääää.
P5273429_besk.JPG

Ett sista fikastopp innan vi påbörjar den knöliga biten av dagen - att ta oss igenom Barcelona.
P5273434.JPG

Någonstans i utkanten.
P5273437.JPG

Vi följer en flodbädd som leder oss ut mot havet.
P5273440.JPG

Det blir en slående kontrast att komma in i en riktig storstad efter att ha varit på landsbygden så länge.
P5273444.JPG

Första skymten av havet. Medelhavet!
P5273446.JPG

https://www.justgiving.com/perhenningsson/

forts.

En otålig väntan. Vi ska komma i mål i samlad trupp, alla fyra grupperna, på ett bestämt klockslag. Vi får stanna en stund och samla ihop oss och vänta ut klockan några minuter för att inte komma för tidigt.
P5273450.JPG

Kent passar på att borsta tänderna. Flickvännen väntar vid målgången och nu ska det minsann pussas! =)
P5273466.JPG

Vi cyklar långsamt längs strandpromenaden till torget vid Hotell W som syns till vänster.
P5273461.JPG

P5273470.JPG

P5273473.JPG

P5273475.JPG

Barcaneartofinish.JPG

P5273477.JPG

Barcagrouponstage.JPG

Osså ska det förstås sprutas bubbel!
P5273490.JPG

P5273494.JPG

F.d. fotbollsproffset Eric Abidal är där och tar emot oss.
P5273499.JPG

£116.395 har vi fått in totalt när vi kommer fram. (När detta skrivs är det uppe i över £122.000)
Professor Nigel Heaton från KCH i mitten, och till höger står James Lane som är initiativtagare till hela projektet.
De andra tre jobbar på, eller har kopplingar till, KCH.
P5273507_besk.JPG

En del ska med flyget dagen efter så det är dags att packa ner cyklarna innan vi bussas till ett hotell för dusch och avslutningsmiddag. En lång och sen middag. Och väldigt rolig. Och blöt. =)
P5273512.JPG

Sammanfattningsvis då...
Ja, det har varit en helt otrolig resa. Kanske det häftigaste jag har gjort på cykel faktiskt. Trots att jag har många veckor med mtb bakom mig i olika länder och höga berg.
Jag hängde på det här med skräckblandad förtjusning. Skulle jag orka och skulle kroppen hålla?
Jag förstod att det skulle bli häftigt och ett minne för livet, men det kunde ju lika gärna bli en misärresa med regn och motvind i elva dagar.
Det blev inte så, och resan har långt överträffat mina förväntningar. Cyklingen har varit magisk. Oändligt fina, slingriga vägar. Alla vyer, all arkitektur, all natur som står i blom, landskapet som förändras och inte minst alla tramsiga figurer som jag har delat dagarna med.
Det är i Frankrike man ska cykla landsväg! Jag förstår att det är stort där.

Ni har fått lite smakprov av dagarna i bild och text. Hoppas att det har varit i lagom dos.
Nu ska jag spendera lite mer tid på mtb igen.

Och en sista gång. Gå gärna in och skänk en slant.
Tusen tack till alla som har bidragit!

https://www.justgiving.com/perhenningsson/

/Pelle

Många skopåsetrådar nu. Skönt att de balanserar ut lågvattenmärken något. Mycket bra kört och dokumenterat.

Tillbaka
Topp