Akoa sa:
h.g.j sa:
Akoa sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Akoa sa:
Och sedan moms på det? :).
Runt 35-40% är sanningen.
Så din sanning är att handlaren behåller momsen?
20% lägre inpriser exklusive moms lär ju inte gå ihop när rekommenderade utpriser till privatkund är inklusive moms eller hur?
Hur tänker du nu?
Momsen är ju totalt ointressant för företagarens avans... Den är ju statlig.
Om en handlare har ett inpris 20% exkl moms under utpris exkl moms är det ju bara den delen som som ska täcka handlarens kostnader, momspengen betalas ju in till skatteverket.
Jag har aldrig sett en affär sätta priser till privatpersoner exklusive moms eftersom det är olagligt. Rekommenderade utpriser anges ju därför inklusive moms
Men snälla du...det är ju fortfarande utpriset exkl moms som är intressant.
Säljer min firma en vara för 80 kr exkl moms så får jag lika mycket kvar vare sig det är ett företag som köper den eller en privatperson. Om vi utgår från att det är en vanlig vara med 25%, moms och ingen byggmoms eller dylikt så tillkommer 20kr (80 x 0.25) i moms, dvs jag tar totalt 100kr av kunden.
Är kunden en privatperson är denne normalt sett inte momsredovisningsskyldig och momskarusellen tar därför slut där, kunden betalar i praktiken 80kr till mitt företag och 20kr till staten.
Är kunden ett företag så betalar det fortfarande 100kr till säljaren men kan normalt sett få tillbaka momsen så bara de 80 kronorna återstår. Säljer sedan det företaget varan vidare för 100kr exkl moms, läggs det på 25kr (100 x 0.25) moms som betalas till Skatteverket, så det totala utpriset inkl moms blir 125kr oavsett vem som köper. Så i det här fallet har företaget en marginal på 20kr (20%) som ska täcka företagets kostnader.
Momsen är ju en skatt som slutkonsumenten betalar, inget annat...Anledningen till att företagspriser oftast anges exkl moms är att momsen är ett nollsummespel för företag.