Lönsamhet

Långochreslig

Aktiv medlem
Lönsamhet
Har lite funderingar kring vilka marginaler och kostnader cykelhandlare och nätshoppar har på sina grejor.

Är det bättre marginal på dyra high end cyklar än 10-20 kkr hojar?

Tjänar svenska cykelhandlare något på cyklarna eller är det service o reservdelar som står för merparten av intäkterna?

Vad är anledningen till att utländska webshopar oftast är billigare än svenska?För utländska webshopar åker väl på svensk moms om de säljer för över ett visst belopp till svenska kunder?

Lönsamhet
Lönsamhet
Något man hör ibland är att svenska butiker betalar mer för vissa saker in än vad tyskarna tar av kund.

Olika distributörer och andra volymer är förmodligen delförklaringar.

Lönsamhet
De stora nätbutikerna har skalfördelar, dvs mer försäljning per anställd och per lokalyta, samt betydligt lägre inköpspriser från leverantörer, ffa eftersom de är stora. (Nej det går inte att prisdifferentiera geografiskt längre)

Lönsamhet
geologen sa:
För många mellanled till Sverige. En affärsmodell som passade på 40-talet är inte så lämplig i dag, men det fattar ju inte företagen.

Samma sak som fiskebutiker då, där mitt riktiga intresse är.
nästan alla fiskeprodukter går från en "världsdistribitör" till en "norden-distributörr" som har närmre 100% pålägg mellan deras inköpspris och pris ut till återförsäljare

Lönsamhet
Rattnalle sa:
Något man hör ibland är att svenska butiker betalar mer för vissa saker in än vad tyskarna tar av kund.

Olika distributörer och andra volymer är förmodligen delförklaringar.

En bidragaande orsak lär vara volymer som andra varit inne på.
Jämför min lokala LBS med tex Allebike. Frågade dem båda om pris på en specifik modell till min fru.
LBS ville ha rekpris: 9999kr, tog hem den på beställning om jag ville ha.
Allebikes ordinare var 7500 kr, på kampanj den veckan var det 6500 kr. Och de hade ca 10-15 st hemma i varje storlek från XS-XL ca 60 cyklar. Dessa var nästan slut på ett par veckor. Min LBS säljer nog inte 60 cyklar i kvartalet.

Lönsamhet
Akoa sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Långochreslig sa:
Någon som sitter på verkliga siffror på vad affärer betalar för specifik cykel och vad de sedan tar för den ?

Jag har sett priserna som en mindre handlare får ge för scotts cyklar. Ca 20% lägre än rekommenderade utpriser.

Och sedan moms på det? :).

Runt 35-40% är sanningen.

Så din sanning är att handlaren behåller momsen?

Lönsamhet
Inget specifikt om att sälja cyklar i Sverige, men jag har hört talas om ett slags auktioner eller bulk-klipp på partier med delar från t.ex. Shimano och SRAM, som dyker upp plötsligt och som vissa större handlare lägger undan pengar för att fynda från under året.

Det skulle alltså vara en del av förklaringen till att vissa reapriser på de märkena är oväntat låga i vissa butiker. Stämmer det alls eller hörde jag nåt svammel?

Lönsamhet
daikai1 sa:
geologen sa:
För många mellanled till Sverige. En affärsmodell som passade på 40-talet är inte så lämplig i dag, men det fattar ju inte företagen.

nästan alla fiskeprodukter går från en "världsdistribitör" till en "norden-distributörr" som har närmre 100% pålägg mellan deras inköpspris och pris ut till återförsäljare

Tips på bra fiskebutiker med bra priser/sortiment utanför svedala?

Lönsamhet
det är inte någon naturlag att man prissätter utifrån en given produktionskostnad eller inköpspris, man tittar minst lika mycket på vad marknaden tål eller förväntar sig, och anpassar bakåt efter det.

sen för vissa produkter är det ett egenvärde att dom är dyra, betydligt mer placebo på en hoj för 100k jämfört med 10k.

för producenternas del vill dom ju skeppa volymer skit samma vart, och där dom höga lbs-priserna en del av ett decoy pricing-fenomen där nätbutikernas prissättning framstår som gynnsammare än den egentligen är.

Lönsamhet
daikai1 sa:
geologen sa:

Någon ska ju betala för montrar och dom där ganska lustiga poolerna man kan "provkasta" i osv ;)

Lönsamhet
geologen sa:

Inte säkert de. Ta Sram som exempel, lika många mellanled för en butik i Sverige som en butik i Tyskland. Men olika distributörer och enorm skillnad på kvantitet gör prisskillnaden.

Lönsamhet
Spacekitty sa:
Dom stora pengarna göra man på att effektivisera sin verksamhet och att inte ha så många anställda som drar omkring.
Men om man har lite personal (och kanske även billig yngre personal) så blir service sämre. Och om man har för små lager så att man måste ta hem kan ju folk lika gärna handla på nätet. Tror inte att LBS någonsin kan konkurrera mot webben med pris, bara med snabb leverans, kunnighet och trevligt bemötande.
Men jag håller med om att mellanhänder måste effektiviseras. Min LBS (i grannstaden) betalar samma för Schwalbedäcken som jag ger hos tysken. Då spelar service och kunnande ingen roll.

Lönsamhet
Miss Lycka sa:
Hur mycket tror ni att en LBS har i timlön? Vad tycker ni att vederbörande bör ha i timpeng?
Timlön? En butiksägare har väl inte timlön, var sig ägarna till XXL eller Svempas cykel och motor. Eller menar du nåt annat? Timarvode när jag lämnar in cykeln, eller timlön för anställda i cykelbutiker kanske?

Lönsamhet
Octagon sa:
Men om man har lite personal (och kanske även billig yngre personal) så blir service sämre. Och om man har för små lager så att man måste ta hem kan ju folk lika gärna handla på nätet. Tror inte att LBS någonsin kan konkurrera mot webben med pris, bara med snabb leverans, kunnighet och trevligt bemötande.
Men jag håller med om att mellanhänder måste effektiviseras. Min LBS (i grannstaden) betalar samma för Schwalbedäcken som jag ger hos tysken. Då spelar service och kunnande ingen roll.

Ja.

Jag har bara dyr och ett litet fåtal personal. Kommer aldrig mer att anställa någon under 30, det har jag provat. Självklart ska man ha stort lager för att det ska vara effektivt, jag skrev ju att man ska effektivisera. Beställ såpass många åt gången att du hoppar över till lägre stafflingspriserna i prislistan. Det tar nästan lika lång tid att packa upp en kartong med 10-20-50 stycken grejer som en med 2-3, finns ingen mening med att beställa hem så lite, beställer man hem små ordrar så måste man beställa oftare och då går fraktkostnaderna upp. Betala i förskott så får du ofta rabatt från distributör/leverantör.. Se till att ha riktigt lager med pallställ så det går att få in ordentligt med saker. Se till att ha lastkaj med ramp ner på marken och truck så det går att lossa en dragbil med trailer från sidan, både från kaj och gårdsplan om det är en jättetrailer som kommer, då kommer också grejerna hem 1-3 dagar snabbare eftersom fraktbolaget slipper lasta om till mindre bilar på nån terminal. Ha inte butik inne i en stadskärna.

Senast ändrad:
Lönsamhet
Anledning till att många delar är jäkligt billiga online är att många fular sig och köper OEM-produkter till cyklar de ska bygga och sedan säljer vidare till webhandel som kan sälja skiten billigt. Detta samt att Shimano haft ett väldigt konstigt rabattystem där man behöver uppnå bisarra mängder för att få maximal rabatt.

Shimano kommer den närmsta tiden att strypa åt sina rabattsatser rätt rejält vad gäller antal för att komma närmare de korrekta priserna (listpriserna) på grejorna så att LBS tjänar på att sälja typ en grupp komponenter till sina kunder.

Många märken vill att deras premiumprodukter blir just mer premium, och därför vill de säljas och displayas i butik, och för att butiken i fråga ska vilja ha t.ex en DA-grupp på hyllan så krävs det att den kan säljas med vinst, annars är det ingen poäng med det.

Om du som cyklist och kund vet exakt vad du vill ha kommer näthandeln alltid att vara ett billigare och snabbare alternativ för dig, så enkelt är det. Dock är det inte i närheten av lika häftigt att åka Canyon som att åka Trek.

Lagerhållning, kunnig personal och fräscha butiker kostar pengar, och därför måste LBS ha goda marginaler och ta bra betalt för verkstadsarbete för att det ska gå runt. Det är sjukt svårt att hitta mekaniker som både kan meka cykel och föra sig väl i tal med kunder.

Dessutom vill många leverantörer av cyklar att deras cyklar ska säljas till listpris.
Vet t.ex att cykelhuset i Upplands Väsby fick halva sitt kreditutrymme borttaget av Specialized för att andra cykelhandlare i Stockholm klagade på att de reade ut finhojar redan i april.

Procentuellt sett är marginalerna lägre och lägre ju högre prislapp cykeln har. Pratar vi S-Works och typ Scott Spark RC samt andra finhojar så ligger marginalerna runt 20%. Folk som förväntar sig en rabatt på 15% på listpriset kan alltså gå och dra något gammalt över sig. Det är orimligt. Cykel på rea köper man i September.

En vanlig hybridcykel ligger marginalerna närmare 35%. Tillbehör/kläder mellan 40 och 50%. Lösa Shimano-delar ca 15%.

Lönsamhet
Ang OEM så ser jag det snarast som en fördel när det kommer till slitdelar som kedjor & kassetter, en ziplock plastpåse går ju faktiskt att återanvända till bättre saker än en "lyxig" pappkartong.

Lönsamhet
Akoa sa:
Långochreslig sa:
Någon som sitter på verkliga siffror på vad affärer betalar för specifik cykel och vad de sedan tar för den ?

Jag har sett priserna som en mindre handlare får ge för scotts cyklar. Ca 20% lägre än rekommenderade utpriser.

20% lägre inpriser exklusive moms lär ju inte gå ihop när rekommenderade utpriser till privatkund är inklusive moms eller hur?

Lönsamhet
Akoa sa:
Akoa sa:
Långochreslig sa:

20% lägre inpriser exklusive moms lär ju inte gå ihop när rekommenderade utpriser till privatkund är inklusive moms eller hur?

Hur tänker du nu?

Momsen är ju totalt ointressant för företagarens avans... Den är ju statlig.

Om en handlare har ett inpris 20% exkl moms under utpris exkl moms är det ju bara den delen som som ska täcka handlarens kostnader, momspengen betalas ju in till skatteverket.

Lönsamhet
Spacekitty sa:
Octagon sa:

Ja.

Jag har bara dyr och ett litet fåtal personal. Kommer aldrig mer att anställa någon under 30, det har jag provat. Självklart ska man ha stort lager för att det ska vara effektivt, jag skrev ju att man ska effektivisera. Beställ såpass många åt gången att du hoppar över till lägre stafflingspriserna i prislistan. Det tar nästan lika lång tid att packa upp en kartong med 10-20-50 stycken grejer som en med 2-3, finns ingen mening med att beställa hem så lite, beställer man hem små ordrar så måste man beställa oftare och då går fraktkostnaderna upp. Betala i förskott så får du ofta rabatt från distributör/leverantör.. Se till att ha riktigt lager med pallställ så det går att få in ordentligt med saker. Se till att ha lastkaj med ramp ner på marken och truck så det går att lossa en dragbil med trailer från sidan, både från kaj och gårdsplan om det är en jättetrailer som kommer, då kommer också grejerna hem 1-3 dagar snabbare eftersom fraktbolaget slipper lasta om till mindre bilar på nån terminal. Ha inte butik inne i en stadskärna.
Så... Bort med butiker i stadskärnorna (aka centrumdöd) och anställ ingen under 30...?

:)

Lönsamhet
h.g.j sa:
Akoa sa:
Akoa sa:
Långochreslig sa:

Hur tänker du nu?

Om en handlare har ett inpris 20% exkl moms under utpris exkl moms är det ju bara den delen som som ska täcka handlarens kostnader, momspengen betalas ju in till skatteverket.

Jag har aldrig sett en affär sätta priser till privatpersoner exklusive moms eftersom det är olagligt. Rekommenderade utpriser anges ju därför inklusive moms

Lönsamhet
Dödgrävaren sa:
Anledning till att många delar är jäkligt billiga online är att många fular sig och köper OEM-produkter till cyklar de ska bygga och sedan säljer vidare till webhandel som kan sälja skiten billigt. Detta samt att Shimano haft ett väldigt konstigt rabattystem där man behöver uppnå bisarra mängder för att få maximal rabatt.

Shimano kommer den närmsta tiden att strypa åt sina rabattsatser rätt rejält vad gäller antal för att komma närmare de korrekta priserna (listpriserna) på grejorna så att LBS tjänar på att sälja typ en grupp komponenter till sina kunder.

Många märken vill att deras premiumprodukter blir just mer premium, och därför vill de säljas och displayas i butik, och för att butiken i fråga ska vilja ha t.ex en DA-grupp på hyllan så krävs det att den kan säljas med vinst, annars är det ingen poäng med det.

Om du som cyklist och kund vet exakt vad du vill ha kommer näthandeln alltid att vara ett billigare och snabbare alternativ för dig, så enkelt är det. Dock är det inte i närheten av lika häftigt att åka Canyon som att åka Trek.

Lagerhållning, kunnig personal och fräscha butiker kostar pengar, och därför måste LBS ha goda marginaler och ta bra betalt för verkstadsarbete för att det ska gå runt. Det är sjukt svårt att hitta mekaniker som både kan meka cykel och föra sig väl i tal med kunder.

Dessutom vill många leverantörer av cyklar att deras cyklar ska säljas till listpris.
Vet t.ex att cykelhuset i Upplands Väsby fick halva sitt kreditutrymme borttaget av Specialized för att andra cykelhandlare i Stockholm klagade på att de reade ut finhojar redan i april.

Procentuellt sett är marginalerna lägre och lägre ju högre prislapp cykeln har. Pratar vi S-Works och typ Scott Spark RC samt andra finhojar så ligger marginalerna runt 20%. Folk som förväntar sig en rabatt på 15% på listpriset kan alltså gå och dra något gammalt över sig. Det är orimligt. Cykel på rea köper man i September.

En vanlig hybridcykel ligger marginalerna närmare 35%. Tillbehör/kläder mellan 40 och 50%. Lösa Shimano-delar ca 15%.

Häftigt att åka Trek!? Nja, ...

Lönsamhet
Om vi börjar med att reda ut hur man räknar marginal
Exempel:
Inköpskostnad 100kr
Marginalpålägg 100kr
Moms 25% (200+25%=250kr)
Pris med moms 250kr
Pris utan moms 200kr

50% av priset utan moms är marginal(200*50%=100)
Så marginalen i exemplet är 50%

Tillbehör och delar (inte high end) i cykelaffärer är ofta kring 50% medans cyklar är allt mellan 20-35% beroende på modell och prisläge(vid ordinarie priser)
Dyrare cyklar har ofta en sämre procentuell marginal men är ju samtidigt en större affär räknat i kronor

Lönsamhet
GoranS sa:
Dödgrävaren sa:

Häftigt att åka Trek!? Nja, ...

Jooo!

TREK:
23664_2600.jpg

Canyon:
Canyon_Projekt_MRSC_electronic_full-suspension_aero_road_bike_concept_prototype_studio_shot.jpg

Lönsamhet
Akoa sa:
h.g.j sa:
Akoa sa:
Akoa sa:

Hur tänker du nu?

Jag har aldrig sett en affär sätta priser till privatpersoner exklusive moms eftersom det är olagligt. Rekommenderade utpriser anges ju därför inklusive moms

Men snälla du...det är ju fortfarande utpriset exkl moms som är intressant.

Säljer min firma en vara för 80 kr exkl moms så får jag lika mycket kvar vare sig det är ett företag som köper den eller en privatperson. Om vi utgår från att det är en vanlig vara med 25%, moms och ingen byggmoms eller dylikt så tillkommer 20kr (80 x 0.25) i moms, dvs jag tar totalt 100kr av kunden.

Är kunden en privatperson är denne normalt sett inte momsredovisningsskyldig och momskarusellen tar därför slut där, kunden betalar i praktiken 80kr till mitt företag och 20kr till staten.

Är kunden ett företag så betalar det fortfarande 100kr till säljaren men kan normalt sett få tillbaka momsen så bara de 80 kronorna återstår. Säljer sedan det företaget varan vidare för 100kr exkl moms, läggs det på 25kr (100 x 0.25) moms som betalas till Skatteverket, så det totala utpriset inkl moms blir 125kr oavsett vem som köper. Så i det här fallet har företaget en marginal på 20kr (20%) som ska täcka företagets kostnader.

Momsen är ju en skatt som slutkonsumenten betalar, inget annat...Anledningen till att företagspriser oftast anges exkl moms är att momsen är ett nollsummespel för företag.

Senast ändrad:
Lönsamhet
h.g.j sa:
Akoa sa:
h.g.j sa:
Akoa sa:
Akoa sa:

Hur tänker du nu?

Men snälla du...det är ju fortfarande utpriset exkl moms som är intressant.

Säljer min firma en vara för 80 kr exkl moms så får jag lika mycket kvar vare sig det är ett företag som köper den eller en privatperson. Om vi utgår från att det är en vanlig vara med 25%, moms och ingen byggmoms eller dylikt så tillkommer 20kr (80 x 0.25) i moms, dvs jag tar totalt 100kr av kunden.

Är kunden en privatperson är denne normalt sett inte momsredovisningsskyldig och momskarusellen tar därför slut där, kunden betalar i praktiken 80kr till mitt företag och 20kr till staten.

Är kunden ett företag så betalar det fortfarande 100kr till säljaren men kan normalt sett få tillbaka momsen så bara de 80 kronorna återstår. Säljer sedan det företaget varan vidare för 100kr exkl moms, läggs det på 25kr (100 x 0.25) moms som betalas till Skatteverket, så det totala utpriset inkl moms blir 125kr oavsett vem som köper. Så i det här fallet har företaget en marginal på 20kr (20%) som ska täcka företagets kostnader.

Momsen är ju en skatt som slutkonsumenten betalar, inget annat...Anledningen till att företagspriser oftast anges exkl moms är att momsen är ett nollsummespel för företag.
Akoa trollar. Alla som klarat grundskolan och/eller SFI med betyg godkänt har grundläggande förståelse för hur moms funkar.

Lönsamhet
Min erfarenhet av nackdelarna med att ha butik (15år i motorcykelbranschen) är att du måste ha representativ lokal på bra läge med varor vilket ger högre lokalkostnader. Du måste ha personal som i många fall bara står och glor/vaktar kunderna i butiken och ibland är butiken tom och då står personalen bara och rullar tummarna. Sen har vi svinnet från butiken när vissa "glömmer" betala för sig som kostar. Som nätbutik kan du köra med mindre personal och i princip ha en sunklokal ute i skogen som inte kostar så mycket. Du kan köra vilka öppettider som du vill utan att behöva sitta och gissa vilka tider det kan tänkas komma folk på. Sen kan leverantörer ha krav på hur butiken ser ut och vilka varor som man måste ha hemma. T ex finns det en del motorcykelimportörer som bestämmer vilka modeller som man måste ta hem till butiken och de ska betalas innan de säljs = pengar som man ligger ute med. Där jag jobbar skulle vi kunna köra med en man om vi enbart körde postorder och stängde butiken. Det en del missar är också det här med reor. Ju mer man har rea desto högre pris måste man ta ut för varan under ordinarie pris. Summan av pengar man har efter försäljningen måste ju täcka kostnaderna. Så det man förlorar i pengar under rean måste man dra in under tiden man har varan till ordinarie pris. Så att bara titta på hur mycket påslaget är för en vara är inte helt rätt då förtjänsten kan skifta väldigt under tiden varan är till salu.

Lönsamhet
Köper handlaren in cyklarna eller säljer han endast en försäljningstjänst?

För bröd i matbutiker är det oftast bageriet som äger produkten och därmed tar smällen när försäljningen uteblir

Lönsamhet
http://digital.di.se/artikel/butikshandeln-har-peakat

"Den snabba tillväxten inom e-handeln är på väg att förändra samhället i grunden. De närmaste åren väntas allt fler fysiska butiker stängas för gott, inte minst på mindre orter. Det menar Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital som är storägare i ett 30-tal nätbutiker som Babyshop, Royal Design, Boozt och Mathem.

”Flera hundra butiker kommer att stängas under 2017 bara i Sverige, och tusentals anställda i den fysiska handeln kommer att förlora sina jobb. Denna utveckling kommer fortsätta under många år framöver”, säger han."

Det här är ju inte för att folk är onda och snåla. Det är för att online är så bra. Satsar man även år 2017 allt på fysisk-butik-kortet så varsågod, men det går inte att blunda för att hela samhället runtomkring förändras. Inte bara att folk köper Shimanogrupper på nätet till lägre pris...

Lönsamhet
Långochreslig sa:

För bröd i matbutiker är det oftast bageriet som äger produkten och därmed tar smällen när försäljningen uteblir

Cyklarna köps in under hösten/vintern och säljs vanligtvis under våren/sommaren. Mycket bundet kapital!

Lönsamhet
Det låter ungefär som vitvarubranschen fast med fördelen att vi har högre omsättning och långt mycket fler "småprylar" med lågt inköpspris.

Går man och rullar tummarna i en butik har man för mycket personal eller alldeles för få kunder.

Lönsamhet
Miss Lycka sa:
Långochreslig sa:

Cyklarna köps in under hösten/vintern och säljs vanligtvis under våren/sommaren. Mycket bundet kapital!

Vad jag hört så sker dock betalningen ofta under våren. Och då i flera steg.

Tillbaka
Topp