Lönsamhet

Lönsamhet
evirob sa:
Det låter ungefär som vitvarubranschen fast med fördelen att vi har högre omsättning och långt mycket fler "småprylar" med lågt inköpspris.

Går man och rullar tummarna i en butik har man för mycket personal eller alldeles för få kunder.

Mycket tumrullning i butik handlar om att ingen av kunderna i butiken önskar hjälp men du måste naturligtvis ändå vara beredd om någon önskar assistans med något plus att lämnar man butiken obevakad så får man inventera ofta. Hos oss har vi stressigt morgon middag och kväll med väldigt lugna perioder mellan. För några år sedan var det en McDonald restaurang som tvingade personalen att stämpla ut när det var lite kunder.

Lönsamhet
poqa sa:
Miss Lycka sa:
Långochreslig sa:
Köper handlaren in cyklarna eller säljer han endast en försäljningstjänst?

För bröd i matbutiker är det oftast bageriet som äger produkten och därmed tar smällen när försäljningen uteblir

Cyklarna köps in under hösten/vintern och säljs vanligtvis under våren/sommaren. Mycket bundet kapital!

Vad jag hört så sker dock betalningen ofta under våren. Och då i flera steg.

Brukar vara några månaders uppskov på betalning. Men den måste ju fortfarande säljas. Det är ju inte så att butiken kan lämna tillbaka det de inte lyckas sälja. Så även om de i början inte ligger ute med pengarna blir ju resultatet detsamma.

Vet att för några år sen kunde man köpa conti force/attack (alltså fram och bak, säljs i par) för mindre i Tyskland än vad inpris till butik för ett av dessa däck här i Sverige. Tror marginalerna är större på tyska produkter så som däck från tysk tillverkare som säljs i tysk butik. Än på låt oss säga en amerikansk produkt som säljs i Tyskland respektive Sverige.

Lönsamhet
Min personliga åsikt är att det är dags att skrota den gamla sortens cykelbutik när det gäller prestandacyklar. Dela i stället upp i butiker riktade mot vardagscykling där standardcyklar, elcyklar, barncyklar och tillbehör/kläder säljs. Och butiker med enbart visningsex för "finare" cyklar där sen beställningen görs och dit cykeln levereras och slutmonteras.

Lönsamhet
vi skrotar dom nog själva genom vårt köpmönster.

den största tillgången för en lbs är information och kunskap. när vi så villigt delar med oss av den brukare emellan t ex här på happy, blir det tufft för en lbs.

det är bara delvis en prisfråga. om kunden redan vet vad den skall ha varför lägga ner tid på att ta sig till en fysisk affär?

Lönsamhet
kais01 sa:
vi skrotar dom nog själva genom vårt köpmönster.

den största tillgången för en lbs är information och kunskap. när vi så villigt delar med oss av den brukare emellan t ex här på happy, blir det tufft för en lbs.

det är bara delvis en prisfråga. om kunden redan vet vad den skall ha varför lägga ner tid på att ta sig till en fysisk affär?
+1

Lönsamhet
geologen sa:
Min personliga åsikt är att det är dags att skrota den gamla sortens cykelbutik när det gäller prestandacyklar. Dela i stället upp i butiker riktade mot vardagscykling där standardcyklar, elcyklar, barncyklar och tillbehör/kläder säljs. Och butiker med enbart visningsex för "finare" cyklar där sen beställningen görs och dit cykeln levereras och slutmonteras.
Typ Rose, även om dom väl inte har leverans/slutmontering?

Lönsamhet
Konkret sa:
Sixten Fors sa:
Beställde en cykel on-line från Tyskland söndag em, onsdag fm levererades cykeln till min dörr. Snabbt, smidigt och billigt.

Jag gissar på en canyon! Canyon direkt översatt till svenska är mjukost ;)
Hu kunde du gissa det :-) , en barncykel till dottern 13 år / 155 cm / 42 kg.
Alltså tysk ädelost för finsmakare jmf. med amerikansk mjukost på tub (Trek).

Lönsamhet
Långsam sa:
evirob sa:
Det låter ungefär som vitvarubranschen fast med fördelen att vi har högre omsättning och långt mycket fler "småprylar" med lågt inköpspris.

Går man och rullar tummarna i en butik har man för mycket personal eller alldeles för få kunder.

Mycket tumrullning i butik handlar om att ingen av kunderna i butiken önskar hjälp men du måste naturligtvis ändå vara beredd om någon önskar assistans med något plus att lämnar man butiken obevakad så får man inventera ofta. Hos oss har vi stressigt morgon middag och kväll med väldigt lugna perioder mellan. För några år sedan var det en McDonald restaurang som tvingade personalen att stämpla ut när det var lite kunder.
Jag menar mer att det finns väl ändå alltid något att göra? Pumpa däck, damma av förra årets modell, fronta varor och hålla allmän ordning och reda i butiken.

Att lämna butiken är ingen bra idé om det är kunder där.

Kanske är skadad av mitt eget arbete dock, känns som att jag alltid går minus i effektivitet. Lägger jag tid på det ena så får jag mer att göra med det andra.

Lönsamhet
Sen tror jag mera på nischade butiker, lite som geologen är inne på.

Man kan inte tillfredsställa alla men om man har ett attraktivt sortiment med ok priser, bra service och bra kunskap så tror jag att det går bättre än om man börjar jämföra sig med CRC eller liknande.

Jag jobbar på en liten ort och vi vinner förmodligen inte några priser för mest sålda vinkylar. Det är helt enkelt inte gångbart här. Däremot har vi länge haft ett bra sortiment mot lantbruk och fastighetsägare, majoriteten av våra kunder utöver privatpersoner. Efterfrågan styr utbudet liksom.

Det är nog inte lika enkelt i cykelbranschen kan jag tro, det är ju inte alla som har ett behov av cyklar på samma sätt som ett kylskåp.

Lönsamhet
evirob sa:
Långsam sa:
evirob sa:

Jag menar mer att det finns väl ändå alltid något att göra? Pumpa däck, damma av förra årets modell, fronta varor och hålla allmän ordning och reda i butiken.

Kanske är skadad av mitt eget arbete dock, känns som att jag alltid går minus i effektivitet. Lägger jag tid på det ena så får jag mer att göra med det andra.

Nu har jag ingen lång erfarenhet av att jobba i butik, men ändock erfarenhet, och det finns alltid nåt att göra. Däremot kanske just de sakerna inte lockar så vidare värst.

Lönsamhet
Luthman Photography sa:
evirob sa:
Långsam sa:
evirob sa:

Nu har jag ingen lång erfarenhet av att jobba i butik, men ändock erfarenhet, och det finns alltid nåt att göra. Däremot kanske just de sakerna inte lockar så vidare värst.
Word! Jag städar kök just nu hehe.

Lönsamhet
Det jag märkt själv i de få LBS jag varit hos är en ovilja att vilja beställa hem grejer. Om de nu beställt grejer så här jag ofta fått vänta väldigt länge. Det går ju inte hem hos många att betala mer och ändå få vänta längre tid.

Hur fungerar beställningar hos en typisk LBS, ligger det mesta hos en grossist eller är det direkt från tillverkaren?

Lönsamhet
Nu kommer lite vilda spekulationer.

Är det kanske tom så att små LBS överlever pga postordercyklar? I min håla så säljer LBS endast ett fåtal racer MTB >10 000 sek.

Postordercykel medför ofta bikefit, växeljustering och inköp av div småprylar som köps på LBS. Samtidigt har postorder cyklarna medfört att vanligt folk har råd att skaffa lite bättre cyklar och därmed ökat den lokala kundkretsen. Dock tycks merparten av begmarknaden inte hängt med i svängarna. Blocket är fyllt med överprisade cyklar som aldrig blir sålda.

Lönsamhet
Jämför inte priser på en vara som köps i fysiskt butik mot en web-butik. Det är och kommer aldrig bli en rättvis bedömning. De fasta kostnaderna i en fysisk butik är i normala fall alltid högre.
Gällande den otroligt intelligenta och roliga följetongen om moms hit och dit, jag orkade till slut inte fundera vem som skrev vad - En cykel har ett inköpspris exkl moms då det är två företag som gör affärer. OK! Handlaren vet att han behöver 30% bruttovinsten för att klara av kostnader och lön samt att också få en liten del till vinstkassan. Handlaren lägger då på 30% på inköpspriset, OK! SEN tillkommer den lagenliga momsen på 25% som vi konsument får betala. Här får då en cykel sitt konsumentpris - inköpskostnad + 30% + 25%. För företagaren är momsen bara intressant om man har försäljning till privat marknad. Svåra är det inte. Många leverantörer har i sin prislista till återförsäljare ett alternativt listpris som är inkluderad moms. Det är då för att reglera marknadspriset på sina produkter så att det inte skenar uppåt eller neråt.

Tillbaka
Topp