Look Kéo eller inte?

Jojjo

Ny medlem
Look Kéo eller inte?
När jag började sätta ihop min nya Canyon och monterade pedalerna så insåg jag att mina skor inte kommer funka till pedalerna (Look Race Kéo Classic).
Har hittills kört på SPD och då funkar skorna till både spinning och lånade racern. Antingen får jag köpa SPD-pedaler till den nya cykel, eller köpa nya skor (vilket jag först inte hade tänkt göra eftersom jag är nöjd med skorna, de funkar både bra att cykla och gå i samt är snygga).

Tips? Är det värt de extra pengarna som det kostar att köpa nya skor jämfört med nya pedaler? Hade inte tänkt lägga mer än typ MAX 2000 på skor, helst närmare 1200-1500. Pedaler blir nog runt 500-lappen.

Tacksam för respons!

Look Kéo eller inte?
När jag förra sommaren cyklade en del racer med spd tyckte jag det funkade bra, men när jag nu i år skaffade spd-sl insåg jag vilken skillnad det blev. Det är väldigt mycket stabilare med racerpedaler.

Ett till par skor är en extra kostnad förstås, men det kan vara värt det. Du kanske känner någon som kan låna ut ett par så du kan testa?

Och att gå i skorna, behöver du verkligen det? Jag går från lägenheten, två trappor ner och hoppar på cykeln, plus kanske in i nån kiosk på vägen ibland. Det är den enda promenaden jag gör med racerskorna, och till det funkar de helt okej.
Fast ska du ha den till jobbet eller liknande kanske det kan vara praktiskt att kunna gå lite längre.

Look Kéo eller inte?
personliga åsikten är att du ska skaffa ett par riktiga racer skor. o som geologen skriver, du behöver inte lägga ner en förmögenhet för att få ett par bra racer skor. sen äre ju en fråga hur mycket du ska gå med skorna. som jag ser det, så heter de ju cykelskor av en anledning.

Look Kéo eller inte?
rback skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga SPD-pedaler på racern. Punkt slut.

Suck, vilken okunnig och inskränkt kommentar. I klass med "inga orakade ben".

Look Kéo eller inte?
geologen skrev:
> rback skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inga SPD-pedaler på racern. Punkt slut.
>
> Suck, vilken okunnig och inskränkt kommentar. I
> klass med "inga orakade ben".

Sorry. Glömde skriva att man givetvis får ha spd-pedaler ifall man inte rakar benen.
Orakade ben totalsabbar ju ändå allt så det är lika bra att löpa linan ut och haverera kapitalt.
Varför inte en Radio Shack-tröja också?

Edit: och 750 ml-flaskor

Senast ändrad:
Look Kéo eller inte?
Det där med 750 ml-flaskor... Jag har en så liten ram (52) så att det inte RYMS en enlitersflaska på sadelröret, i vart fall inte med de förborrade hålen. Om jag flyttar ner flaskhållaren så måste jag istället flytta upp den flaskhållaren som sitter på det undre diagonala röret. Och då går det knappt att få ur flaskorna.. Har du nåt att säga om det? ;-)

Look Kéo eller inte?
Jojjo skrev:
> Det där med 750 ml-flaskor... Jag har en så
> liten ram (52) så att det inte RYMS en
> enlitersflaska på sadelröret, i vart fall inte
> med de förborrade hålen. Om jag flyttar ner
> flaskhållaren så måste jag istället flytta upp
> den flaskhållaren som sitter på det undre
> diagonala röret. Och då går det knappt att få
> ur flaskorna.. Har du nåt att säga om det? ;-)

Får inte plats eller går inte att få ut uppåt?
http://bontrager.com/model/08242

Look Kéo eller inte?
rback skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > rback skrev:
> >
>
> > -----
> > > Inga SPD-pedaler på racern. Punkt slut.
> >
> > Suck, vilken okunnig och inskränkt kommentar.
> I
> > klass med "inga orakade ben".
>
> Sorry. Glömde skriva att man givetvis får ha
> spd-pedaler ifall man inte rakar benen.
> Orakade ben totalsabbar ju ändå allt så det är
> lika bra att löpa linan ut och haverera
> kapitalt.
> Varför inte en Radio Shack-tröja också?
>
> Edit: och 750 ml-flaskor

+ svarta strumpor och uppåtvänd styrstam ? :-) T

Look Kéo eller inte?
Går inte att få ut annat än med ganska mycket meck, omöjligt att göra medan man cyklar.

Varför inte enlitersflaskor? Det går åt mycket vatten och sportdryck när man är ute länge...?

Look Kéo eller inte?
Det står i "the rules" att man inte får ha för stora flaskor. Det är bättre att bli helt uttorkad och dö än att bryta reglerna. Små flaskor, kort tur eller många stopp. Då är du en riktig cyklist. Fast jag vet inte vad reglerna säger om man har 2 st 500ml på ramen och två bakom sadeln. Men det dröjer nog inte så många inlägg förrän jag vet......

Look Kéo eller inte?
Om man är domestique får man ha så många 500ml-flaskor som man kan ta med sig. Fast bara två på ramen, resten skall vara instoppade i ryggfickorna eller under tröjan.

Look Kéo eller inte?
Vic skrev:
> Bakom sadeln? Är du triatlet?

Nä! Jag tar de flaskor jag känner för oavsett storlek. Flaskor bakom sadeln var mest för att se reaktionen. Jag tror inte jag skulle klara "the rules" även om jag försökte. Känns viktigare att cykla så mycket som möjligt och göra det praktiskt än att "se rätt ut". Men det är väl en smak- eller livsstilsfråga kanske.

Look Kéo eller inte?
Hasse#7 skrev:
Men det är väl
> en smak- eller livsstilsfråga kanske.

You bet, snyggast när man står still är det som gäller på Happy!

Look Kéo eller inte?
Little Stereo skrev:

> + svarta strumpor och uppåtvänd styrstam ? :-) T

Olika där.

Åt första suckar man, tittar ner i marken, skakar på huvudet och skäms ifall man måste vara med i samma träningsgrupp.

Åt det andra hånskrattar man och försöker rycka ifrån eländet.

Look Kéo eller inte?
Om du väljer skaffa nya skor kan jag rekommendera:
http://www.wiggle.co.uk/dhb-rc-carbon-road-cycling-shoes/
om du inte vill ruinera dig.
Känns prisvärda trots att de höjt priset med 200 spänn sedan jag köpte dom.
Sulan är riktigt styv, inget flex alls. Kanske inte riktigt lika komfortabla som ett par Sidi för 3 gånger pengarna. Men byter man bara innersulan mot en bättre så har jag inte haft några problem med dom på rundor upp till 8h. Samma passform och storlek som i mina Shimano-spd-skor.

Senast ändrad:
Look Kéo eller inte?
Jojjo skrev:
> Går inte att få ut annat än med ganska mycket
> meck, omöjligt att göra medan man cyklar.

Klickade du på min länk? Flera tillverkare har flaskhållare där man tar ut flaskan åt sidan.

> Varför inte enlitersflaskor? Det går åt mycket
> vatten och sportdryck när man är ute länge...?

Det är sällan jag behöver mer än två stycken 0,75 mellan stoppen. Jag har en maxgräns på att vätskan (med behållare) inte får väga mer än en fjärdedel av cykeln. Men varsågod. Vill ha med ännu mer finns camelbak, cykelvagnar och liknande.

Look Kéo eller inte?
Hasse#7 skrev:
> Det står i "the rules" att man inte får ha för
> stora flaskor. Det är bättre att bli helt
> uttorkad och dö än att bryta reglerna. Små
> flaskor, kort tur eller många stopp. Då är du
> en riktig cyklist. Fast jag vet inte vad reglerna
> säger om man har 2 st 500ml på ramen och två
> bakom sadeln. Men det dröjer nog inte så många
> inlägg förrän jag vet......

Framförallt en hit med 3kg vatten på sin dyra kolfibercykel, allt för att göra cyklingen tung/jobbig/slitsam/oharmonisk (stoppa på en mack i en minut och fylla flaskorna är ju skitjobbigt) ? :-D T

Look Kéo eller inte?
Look Kéo eller inte?
Nu känns det som tråden är ordentligt kapad! Kan vara mitt fel. Jag börjar i alla fall bli informerad om flaskorna. Köper det där med onödig vikt! Men är det inte så, handen på hjärtat, att det räcker med innehav av en enlitersflaska för att stilpoliserna skall rycka ut? Själva cyklingen är rätt underordnad i sammanhanget.

Look Kéo eller inte?
Look Kéo eller inte?
fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Alla är ju inte randonördar. Och sen är det
> > inte alltid lyckat att "tanka" på mackar...
> >
> http://glenndahl.blogspot.com/2009/05/gott-pass.ht
> ml
> >
> http://www.hisingensck.se/forum/viewtopic.php?t=79
> 94
>
> ok, en mack för sju år sedan vägrade dela med
> sig av sitt vatten. händer det dig ofta, eller
> är ett enstaka exempel tillräckligt för att du
> ska ta det för sanning?

Men jösses, vad är det med dig, fredrikw? Hur allvarlig tycker du att den här tråden är just nu? Uppenbarligen är din seriositetsmätare gravt felkalibrerad.

För övrigt är mackincidenten från 2009.

Look Kéo eller inte?
geologen skrev:
> Men jösses, vad är det med dig, fredrikw? Hur
> allvarlig tycker du att den här tråden är just
> nu? Uppenbarligen är din seriositetsmätare gravt
> felkalibrerad.

Äsch, missade visst att du skojade. Men helt omöjligt att du skulle totaldissa mackar som vattenkälla på grund av en sådan incident är det ju inte. Inte vara arg nu.

> För övrigt är mackincidenten från 2009.

Helt sant, läste fel i Hisingens forum.

Look Kéo eller inte?
Jojjo skrev:
> Går inte att få ut annat än med ganska mycket
> meck, omöjligt att göra medan man cyklar.
>
> Varför inte enlitersflaskor? Det går åt mycket
> vatten och sportdryck när man är ute länge...?

Det var inte jag som sabbade tråden men jag har tramsat en hel del ändå. Kör med de pedaler du känner funkar bäst och använd de flaskor du behöver. Men det gör ju inget om du kör om någon med alla de "rätta attributen" samtidigt som du har SPD och enlitersflaskor på din racer.

Look Kéo eller inte?
Sen jag gick över "to the dark side", köpte riktiga racerkolfiberdojjor istället för mtb-skor och rakade benen känns det inte alls lika tillfredställande att blåsa förbi "eliten" med sina 6 kilos plastcyklar, högprofiler, 0,5 liters och vita strumpor...
Vissa försöker köpa sig snabba och vissa tränar sig snabba så gör det du tror blir bäst! :)

Look Kéo eller inte?
WITMatrix skrev:

> Vissa försöker köpa sig snabba och vissa
> tränar sig snabba så gör det du tror blir
> bäst! :)

Måste man vara snabb också?
Låter jobbigt.

Look Kéo eller inte?
rback skrev:
> WITMatrix skrev:
> -----
>
> > Vissa försöker köpa sig snabba och vissa
> > tränar sig snabba så gör det du tror blir
> > bäst! :)
>
> Måste man vara snabb också?
> Låter jobbigt.

Nä, det funkar lika bra att bara se snabb ut. Bara att skylla på en sträckning eller nått när man någon cyklar förbi. ;)

Look Kéo eller inte?
WITMatrix skrev:
> Nä, det funkar lika bra att bara se snabb ut.
> Bara att skylla på en sträckning eller nått
> när man någon cyklar förbi. ;)

"Återhämtningspass", alternativt "Sista halvmilen på 1000-km-brevet"...

Look Kéo eller inte?
Känns som att tråden blev kapad, ja, men det var ju väldigt användbar information om enlitersflaskor och annat. ;-)

När vi ändå är inne på "the rules" - vad är grejen med svarta strumpor? Det finns ju inget slut på hur många små detaljer som kan vara "fel"!! Jösses. No limit på landsvägs-utseende-ängslighet som Fikasvettot skrev. Personligen struntar jag fullständigt i vilken strumpfärg som är rätt - kör med svarta ankelsockor eftersom det är snyggast till mina cykelskor som har svart foder.

Look Kéo eller inte?
Rule #27 / Shorts and socks should be like Golidlocks.

Not too long and not too short. (Disclaimer: despite Sean Yates’ horrible choice in shorts length, he is a quintessential hard man of cycling and is deeply admired by the Velominati. Whereas Armstrong’s short and sock lengths are just plain wrong.) No socks is a no-no, as are those ankle-length ones that should only be worn by female tennis players.

Rule #28 / Socks can be any damn colour you like.

White is old school cool. Black is cool too, but were given a bad image by a Texan whose were too long. If you fell you must go colored, make sure they damn well match your kit. Tip: DeFeet Wool-E-Ators rule.

Look Kéo eller inte?
Är inte "the rules" en handledning för hur golddiggers ska hitta en riking att gifta sig med? Fast när man tänker på det så verkar det vara liknande nivå på sann kärlek i båda fallen och lika mycket yta.

Look Kéo eller inte?
Jojjo skrev:
> Bra poänger med att man inte behöver gå så
> mkt. Kanske satsar på dessa:
>
> http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.
> fcgi?avd=2&artgrp=1132&funk=visa_artikel&artnr=SHI
> 0969-44r
>
> Provade samma sko, tror jag, på Bianchi men där
> går de på 1600..

Tror inte du kommer ångra att du skippar SPD-pedalerna. Det var sjuk skillnad när jag gick från shimanos "fusk"-roadpedal för spd till Keo.
Om du dessutom vid undantagsfall behöver gå mycket så finns det fiffiga gummiklossar till Keo som man kan sätta på cleatsen vid kortare promenader.

Look Kéo eller inte?
teddo skrev:

> Tror inte du kommer ångra att du skippar
> SPD-pedalerna. Det var sjuk skillnad när jag gick
> från shimanos "fusk"-roadpedal för spd till
> Keo.
> Om du dessutom vid undantagsfall behöver gå
> mycket så finns det fiffiga gummiklossar till Keo
> som man kan sätta på cleatsen vid kortare
> promenader.

Tack för seriöst svar i en spårad tråd. :-)

Tillbaka
Topp