Lös sadelstolpe

Lös sadelstolpe
Har sökt i forumet men hittar inte svaret på min fråga.
Har en relativt ny hoj med en bekväm sadel.
Sadelstolpen ser ut som alla sadelstolpar gör och den delen som var nerstoppad i ramen var nerkletad i nån vit smörja när jag fick den.
Men då undertecknad är en rund extraviktig herre så vill den jäv*a stolpen inte sitta kvar i höjden jag ställer in den på!
Jag har tagit bort allt kladd som satt men ta mig fan inget hjälper!
Trampar ett par kilometer och inser sen att fanskapet har hasat ner och jag känner mig som jag cyklar på en 20" cykel.
Det sitter en snabbkoppling på som jag gärna vill ha kvar, och tro mig jag har dragit åt hårt av helvete, Men det hjälper inte.

Givetvis har jag börjat fundera på en sån där automagiskt höj och sänkbar sak, Men jag läste nånstans att dom ska servas i tid och otid och det har jag varken tid ork eller lust med, Ligger det något i detta påstående?

Lös sadelstolpe
Kör riktig monteringspasta och byt eventuellt till en stöddigare klämma. Hope har snabbkopplingslämmor som ger bra kraft. Det finns även klämmor som greppar både stolpen och sadelröret som en sista utväg om det inte vill sluta sjunka.

Att sitta lättare och inte sitta tungt med rumpan på sadeln när man dundrar ner i potthål är bra för både kropp och cykel. Lyfta rumpan och stå på pedalerna när det smäller är en bra grej som också minskar ett eventuellt sjunkande stolpe problem.

Har du fått märken i kontaktyta så kan smärgla bort dessa försiktig så att ytan på stolpen blir grov, men gradfri.

Fulmeckar man så fungerar tandcream men risken är att stolpen fastnar för alltid då.

Lös sadelstolpe
blysprutan sa:
Givetvis har jag börjat fundera på en sån där automagiskt höj och sänkbar sak, Men jag läste nånstans att dom ska servas i tid och otid och det har jag varken tid ork eller lust med, Ligger det något i detta påstående?
Bortsett från eventuell service så tror jag inte en sådan stolpe är att rekommendera. De brukar inte kunna dras åt lika hårt som en fast stolpe iom att det är rörliga delar inuti.

Lös sadelstolpe
Förutsätter att det är rätt diameter på stolpen. Dubbelkolla det.
Gnugga ytan på nedsticket med sandpapper så att den blir grov i ytan och inte så slät. Tandkräm, kanske det som satt på den när du köpte den?, eller carbonpasta ökar sen friktionen.

Testa sen att använda en fast klämma för att se om sadeln sitter vid rätt moment. Det är svårt att veta hur mkt man drar åt med ett snabbspänne. Mkt kraft försvinner i själva låsexcentern.

Sänkstolpe kan inte dras lika hårt som en vanlig stolpe så du ska nog få fast den stolpe du har först inom ramens specifikation först innan du införskaffar en sänkstolpe. Vissa ramar har väldigt dåliga toleranser på sadelröret tyvärr.

Lös sadelstolpe
Har du en annan stolpe du kan testa med? Låna en? Eller köp biltema eller vad som helst. Om det är så att den dåliga passformen är stolpens fel och inte ramens.

Lös sadelstolpe
Har själv samma grej på min HT. Men beror såklart på att man sitter och studsar på sadeln i brist på energi. På FS blir det ju inte lika mycket stötar vilket gör att stolpe inte går ner på samma sätt när man kör över potthålen.

Lös sadelstolpe
Finns det inget happyutryck som passar här? Motsvarande "ryck i styret tönt". Lyft på röven yyyyyy?

Jag är själv ingen fjädervikt men har inte upplevt detta. Vi får se när jag kommer hem efter en vecka all inclusive.

Lös sadelstolpe
jonte987 sa:
Finns det inget happyutryck som passar här? Motsvarande "ryck i styret tönt". Lyft på röven yyyyyy?

Jag är själv ingen fjädervikt men har inte upplevt detta. Vi får se när jag kommer hem efter en vecka all inclusive.

"Lyft på röven fetknopp" lär väl passa?
Skämt och sido.. Antagligen beror det som folk skriver på att jag sitter ner när guppen kommer.
Får försöka bli en mer aktiv cyklist.
Cykeln är ny så röret bör passa. Jag skulle kunna vända mig till butiken som med glädje hjälper mig, Men givetvis vill man ju lösa nånting själv..
Nån som har en länk till en vettig klämma att smacka på ?

Lös sadelstolpe
"och tro mig jag har dragit åt hårt av helvete"

...hmmm, man ska nog inte dra åt snabbkopplingar "hårt åt helvete" utan hellre lagom och sen klämma fast.

...och hjälper inte det så kan du sätta en extra klämma runt själva sadelstolpen så att den ligger an mot klämman ovan
En sådan klämma ska givetvis helst ha skruv och inte spak och lite mindre dimension då så att den sitter fint runt stolpen.

GLWH

Lös sadelstolpe
Monteringspasta är till för denna typ av monteringar och problem. Löste problemet på min förra cykel och använt det sen dess på alla cyklar, aldrig något problem.

https://www.parktool.com/product/supergrip-carbon-and-alloy-assembly-compound-sac-2

FDBB0B52-B617-4FFE-8D31-A7DBEF8A49D6.jpeg

Lös sadelstolpe
Hade en stolpe som gled, ända tills jag lämnade spaken stängd och drog åt stolpklämman med momentnyckel till rekommenderat moment via justermuttern istället. Efter det satt den fast.
Konsekvensen blev dock att efter det gick spaken så förbaskat tungt att öppna o stänga att mycket av finessen med ett snabblås försvann.

Lös sadelstolpe
Om en avfettad och rengjord stolpe glider ner i röret utan "hjälp" då är stolpen för smal. Stolpen ska gå i trögt, det är friktionen och klämman som ska hålla den på plats.

Tillbaka
Topp