Lösa tights som inte är tights?

...det mest praktiska jag har sett var en genomblöt med glad italienare i en liftkö i alperna. Hans Jeans (som för övrigt var nedstoppade i ett par neonrosa pjäxor med endast ett spänne) var genomblöta ända upp tll låren. Av vad jag kunde dömma var byxorna även stelfrusta upp till knät!

Själv log jag bara tillbaka, men jag var nära att fråga honom om han visste någon bra affär som sålde gore-tex kläder i närheten >:)

Imponerade att du lät bli...hade nog inte jag klarat.

Men ibland är ju snyggt praktiskt, för att slippa blickar...eller för att få dem ;-)

E-beth Skrev:
-------------------------------------------------------
> varfür gör di på detta vise?
>
> /e-beth - som skall cykla naken hela sommaren
> (främst för att slippa tvätta alla leriga käder)
> ;)

Ojoj, det är ett bra trick att få mig att cykla lite långsammare så jag hamnar bakom! ;-) Det är faktiskt lerigt ute i skogen redan nu, så du är välkommen när som helst på en Happy Ride! :-D

/Leo

E-beth: Kallt? Det var +5C idag, det var en svettig Happy Mörkercykling ikväll kan jag meddela! :-) 10:e, då blir det mörkercykling den 11:e och 13:e, sedan blir det Happy Ride den 15:e och/eller 16:e, då har du lite hållpunkter. :-)

/Leo

Rickard, det steg. Tillräckligt mycket för att en gammal militär som fortfarande håller sig i form inte skulle få springa tio minuter på löpband:)

Vad jag älskar detdär programet..HAHA

Wasabi Skrev:
> På vintern är det mest
> funktionella (obs personlig åsikt) långa mer eller
> mindre tajta byxor, med underställsbyxor under
> (inte över som nån, mytomspunnen? skrev).
>
Jag har korta cykelbyxor med blöja innerst, sedan underställs byxor och sist ett par tights utan blöja. Skulle inte få för mig att ha något klädesplagg innanför blöjan då det förstör funktionen...

Ville Skrev:
> Rickard, det steg. Tillräckligt mycket för att en
> gammal militär som fortfarande håller sig i form
> inte skulle få springa tio minuter på löpband:)

Jag har sett det avsnittet. De blev lite oroliga där ett tag!!
Men i så värst vidare form vet jag inte om han var:)

Var inte det samma program där det visade att man kunde få utslag på drogtest (opiater) av att käka valmofrön?
>
> Vad jag älskar detdär programet..HAHA
>
Det är grymt!

Vilken skön tråd det här blev! Rubriken tycker jag är klockren.. ;)

Inledande förolämpning*
Tajjts på mtb är väl lite som vita konståkningsskridskor till hockey? =Þ

Estetik
Jag tycker inte det är snyggt alls på killar. Lika lite som jag tycker killar klär i tajjta jeans eller badbraller. Tjejer gör sig i båda tajjta och lediga braller. Cykelspecifika eller ej. Tajjta braller på mtb för killar är väl ett bra steg på väg mot jämlikhet och det är ju jättebra.

Min högst personliga åsikt är att tajjts är snyggt på killar endast om dom gnider en rätzersadel och något luftigare klädesplagg passar bättre till dom grövre däcken. Tajjta braller ser dessutom så mycket sunkigare när dom är skitiga än ett par ledigare bysser.

Tradition
Är inte tajjtstrenden på mtb egentligen en sorts tradition där man vill se ut som elitcyklisterna utan att egentligen ha behovet? Lite som benrakning till jobbpendling eller till ett par träningspass om året? *duckar* Hur många har inte köpt tajjta braller bara för att "man ska" ha sådana på en mtb? Sådana traditioner finns ju inom dom flesta hobbys. Hur många motorcyklister har inte skinnställ med oskrapade knäpuckar? Absolut inget fel med att vilja se ut som sina hjältar iofs. Skulle jag försöka mig på att tävla i xc nån gång kommer jag säkert skaffa ett par tajjts för att se ”helrätt” ut och känna mig som en riktig tävlingscyklist.

Funktion
Angående funktionen så undrar jag (som inte har en aning..) hur bra ett par tajjta braller i syntetmaterial med en skumgummisvamp i grenen transporterar bort svett? Envisas man med stenhårda hundragramssadlar gissar jag att en blöja är att föredra men annars? Ett par lycratajjts utan blöja och sömmar funkar säkert strålande under shortsen men då har dom ju blivit underkläder och borde inte gillas som cykeltajjts. Kallingar av funktionsmaterial som stramar och inte har sömmar på fel ställen har jag och gillar dom skarpt. Jag fastnar aldrig i sadeln med lösare byxor och får bara skavsår när jag lyckats använda kallingar med en välplacerad söm över dom känsligaste delarna.

Slutsats
Jag äger inga tajjts och känner inget större behov av ett par heller. Jag cyklar bara för att det är roligt och tar det som en bonus att jag inte blir fet av all god mat jag proppar i mig och jag är övertygad om att förutsättningarna är annorlunda för er som tränar mycket och tävlar. Naturligtvis ska man cykla i dom kläder man gillar, tycker är snygga och tycker fungerar bäst.

*Rätt och fel
Så när det gäller bredd på styret, längd på styrstammen, höjd på sadeln, tjocklek på däcken, storlek på ramen och just idag byxmodell så finns det ju inget rätt eller fel annat än för en själv och då kan man ju själv anpassa sig så att man trivs. Att det finns många som hävdar att just deras tolkning av "mtb" eller "cykla i skogen" är den enda riktiga och att deras normer tvunget ska gälla för alla tar jag med ro men visst är det kul att retas lite ibland? :)

Senast redigerad av en moderator:
Ja skinnstället på MC är bara för de som lägger ikull i kurvorna.

Då borde de som har orepad hjälm lämna den hemma också?

Lycra andas, väldigt bra tom.

Det är främst därför som Jamie (eller var det Adam? Jag och namn) fick förhöjt blodtryck. 140/110 (normalt 120/80) dessutom kände han sig förkyld, pga att värmen inte kom bort från kroppen.

Visst testade de vallmofrön också, funkade bra. Gick förvånansvärt fort att få ut heroinsubstanserna i urinen också och satt i till nästa dag.

Mytis, jag har ingen aning om hur vältränad han var mer än att han tränade varje vecka och att han inte såg lönnfet ut som jag hade trott att han skulle göra i de guldiga kallingarna:), +Att de nämner ganska ofta i serien att han är i god form.

Tnt, skinnställ med oskrapade knäpuckar är något helt annat än en skrapad hjälm. det hoppas jag att du förstår själv.

Och visst andas lychra bättre än latex. MYCKET tom, men bar hud andas MYCKET bättre än lychra:) Så jag skulle ivf inte bli förvånad om det påverkar något. och när man som tävlande ofta jagar gram och hundradelar så kan det vara värt att tänka på:), själv slipper jag sånt.

Vad har du hört din "Jag lär inte gå till historien, men jag kanske kan cykla dit?", vet att jag hörde om den för någon dag sedan . men jag kan inte komma på om det var på internet eller på tv.

Ville Skrev:
> Tnt, skinnställ med oskrapade knäpuckar är något
> helt annat än en skrapad hjälm. det hoppas jag att
> du förstår själv.

Skinnställ är ett bra botmedel mot asfaltseksem när man kör omkull.

> Vad har du hört din "Jag lär inte gå till
> historien, men jag kanske kan cykla dit?", vet att
> jag hörde om den för någon dag sedan . men jag kan
> inte komma på om det var på internet eller på tv.

TV i söndags kväll, Galenskaparnas Nyråsrevy. Kommunalpolitikern som cyklade till sjukhuset och mötte Mr. "Säg så här:". Såg bara 5-10 minuter och lyckades snappa upp det iaf. :)

AHHHHH, det var där:), nu minns jag, såg den mer:)

Jag tror att det var kuddarna på skinnstället som var de som david menade:), går visserligen att läsa åt det hållet som du gör om man vill.

david. jag vet inte hur högt du har sadeln när du kör men den fördelen jag ser med cykelbyxor (först när jag skaffade ett par hade jag dem under ett par andra shorts) att de skyddar kulorna högst effektivt mot sadelsnärtar :)

=David:
Det märks att du inte har några cykelbraller....ett par fördomar (angående funktionen alltså) verkar det som.
Angående svettransport är ett par cykelbrallor mycket bättre än det mesta (underställ är bättre) på att transportera bort svett förutom vid just blöjan. Den kan jag hålla med om att den blir lite snuskig efter 10 timmar på en lerig roslagled:) (Men what the f*ck, man kan ju inte få allt).

Men cykelbraller utan blöjan, NEJ TACK!
Som jag ser det är själva poängen med cykelbraller själva blöjan!
För att blöjan skall sitta bra måste cykelbrallerna vara tighta.
De är alltså inte tighta för tighthetens skull (om man inte tävlar då den aerodynamiska fördelen blir viktig) utan för att uppnå optimal komfort.

Sedan finns det ju andra funktionella fördelar än tightheten (som tidigare diskuterats) som iofs inte alls är lika vitiga som den ovanstående.

Snigabixer

Tnt: Ja som Ville säger så är det just knäpuckarna jag syftar på. Dom som man har för att känna var asfalten är när man lägger ner nåt så in i den på bana.. Det finns skinnställ med skydd på knäna som inte är tävlingsförarkänselspröt men dom ser man aldrig på killar med xc nä förlåt sporthoj ;) Köra mc utan skinnställ eller hjälm är ju inte så smart.

Mytomspunnen: Jag skrev ju att jag inte hade en endaste aning om hur väl dom andas eller hur blöjdelen fungerar. Det får gärna ni som inte tycker tajjts är för fula för att prova gärna upplysa mig om. Jag frågar ju faktiskt om det så att dom andas bättre och blöjan verkligen motverkar skav och inte drar till sig svett. Jag påstår inte att det inte är så. Jag kanske verkligen missar något eftersom jag inte vill prova bara för att jag inte tycker det är snyggt. Jag har bara satt min ribba vid utseende kontra eventuell funktion just på tajjtshöjd.

Micke S: Jag har ju strama kallingar som håller reda på juvelerna. :)

Mitt inlägg är blott ett bidrag i den här seriösa och allvarliga debatten om braller att hojja i men jag hoppas verkligen att det tas på allvar.
banana.gif

=David Skrev:
> Mytomspunnen: Jag skrev ju att jag inte hade en
> endaste aning om hur väl dom andas eller hur
> blöjdelen fungerar. Det får gärna ni som inte
> tycker tajjts är för fula för att prova gärna
> upplysa mig om. Jag frågar ju faktiskt om det så
> att dom andas bättre och blöjan verkligen
> motverkar skav och inte drar till sig svett. Jag
> påstår inte att det inte är så. Jag kanske
> verkligen missar något eftersom jag inte vill
> prova bara för att jag inte tycker det är snyggt.
> Jag har bara satt min ribba vid utseende kontra
> eventuell funktion just på tajjtshöjd.

Jag kände mig lite muppig de första gångerna jag körde i tights. Det känndes inte riktigt avslappnat så att säga dock märkte jag att det verkligen är (ville tycker annorlunda) mycket skönare. Efter ett tag blir man ganska hemmastadd och idag har jag inga som helst problem att knalla runt i tighta cykelkläder i tex en matbutik på väg hem från en cykeltur. Man vänjer sig helt enkelt.
Om du verkligen tycker att det är skitfult och inte kan tänka dig att synas i tights föreslår jag att du testar med ett par tighta cykelbrallor med något loose-fit över. Det funkar fin-fint det också. Men få då inte för dig att ha någonting under cykelbrallorna för då förstör du funktionen...

Team sportia har ett par bra pröva på cykelbrallor för runt trehundringen av märket NEWLINE. Om man då inte gillar att använda dem behöver man inte gråta blod över de förspillda penningarna. Dock skall en brasklapp läggas in att dess brallor INTE är de allra skönaste och de har inte den ALLRA bästa kvalituttan men det duger för att märka vad konceptet cykelbyxor gör för komforten...

För övrigt vill jag bara tillägga att om folk visste hur lite andra människor märker av hur man ser ut skulle de bry sig mindre!!
Det är inte många som reagerar om man har cykelkläder på en cykel...

E-beth Skrev:
> Som tjej tycker jag att denna diskusion om tights
> är väldigt roande. Det känns som om ämnet är
> mycket återkommande bland er killar.
> Själv tycker jag att det hela är rätt upphausat.
> Ni (killar) verkar oroa er ganska mycket för om
> det är "acceptabelt" att ha tights och verkligen
> prata igenom detta med era vänner innan ni köper
> ett par.
> Dessutom verkar ingen här ens tycka att tights är
> snyggt (på riktigt).
>
> Vill med detta inlägg poängtera min alldeles
> privata åsikt (som tjej) vad det gäller er killar
> i tights... Har ni bara en någotsånär vältränad
> kropp är det riktigt snyggt! Dessutom så
> signalerar ju de kläder man har på sig vem man är.
> En kille i tekniska sportplagg tilltalar mig
> eftersom jag vet att de:
>
> 1. utövar en viss sport (som jag också gillar)
> 2. ligger på en viss nivå - eftersom tekniska
> sportplagg behövs.
> 3. utstrålar en viss tävlingsanda (speciellt
> tights)

Håller med fullt o fast!!! Skrattretande hur känsligt det här med tights är för vissa killar. Det och rakade ben - oj, oj, oj...
Snyggt med tights - Yepp, utan tvekan! Läckert helt enkelt. Utstrålar medvetenhet på flera olika sätt. Din beskrivning är rätt klockren Elisabeth.

=David Skrev:
> Mytomspunnen: Jag skrev ju att jag inte hade en
> endaste aning om hur väl dom andas eller hur
> blöjdelen fungerar. Det får gärna ni som inte
> tycker tajjts är för fula för att prova gärna
> upplysa mig om. Jag frågar ju faktiskt om det så
> att dom andas bättre och blöjan verkligen
> motverkar skav och inte drar till sig svett. Jag
> påstår inte att det inte är så. Jag kanske
> verkligen missar något eftersom jag inte vill
> prova bara för att jag inte tycker det är snyggt.
> Jag har bara satt min ribba vid utseende kontra
> eventuell funktion just på tajjtshöjd.

Vi som vet hur bra en riktig cykelbyxa med blöja fungerar kan inte tänka oss annat att "sitta på", vare sig det är i skogen(XC) eller downhill(DH). När man kör med ett par lösa freeride/DH shorts utan någon vaddering så använder man ett par, håll i dig nu, vanliga tajta cykelbyxor under(utan kallingar). Då får man den funktion man önskar, nämligen ett par skyddande/tåliga ytterbyxor och ett par bekväma innebyxor, minimalt med skav och bra sittkomfort. Det är dock mycket mer "prassel" och häng i grenen ihop med ett par "ytterbaggies", så jag kör nära nog alltid med tights då det är mest funktionellt - inte av tradition.

De första cykelbyxorna jag köpte 1998 var faktiskt baggies, ett par Gore Bike&More, från Cykloteket i sthlm. Med lös kardborrefäst blöja. Väldigt prassliga och man var ju tvungen att köra med kallingar under så de ersattes till slut av ett par Endura MT500, vilka är så bra att jag är inne på tredje paret redan! Tjocka tighta shorts som sitter bra och tål lättare vurpor.

Numera blir dock baggy shortsen bättre och bättre, de som är gjorda för XC är mkt bättre för just XC än DH/FR ditå. XC baggies har en innerbyxa med blöja, oftast fastsydd redan, ibland löstagbar. Ett par jag skulle vilja testa är NEMA Crown Jewel eller NEMA Searcher, men de går inte att köpa i Sverige vad jag vet.

En stor och övervägande anledning till att så många vill köra med baggies är väl utseendefaktorn, tradition(!) bland freeride cyklisterna, homofobi(!?), samt att tajt lycra faktiskt inte är snyggt på alla.

/Leo

Jag hade rakade ben i somras... och tights. Så läckert så ! :o)
Jag tycker det är absolut skänast med tights med blöja. Att cykla i shorts funkar ibland med dom känns varma och stela. Jag har haft mina tights sedan 1995. Dom funkar än... :o) Fast det blir nog ett par till i år.

//Skogling

Jag har aldrig haft på mig tights.Men jag föredrar vanliga kortbyxor,någon form av cykelbyxor.
Men nackdelen där kan väl vara kanske att dom klibbar fast lite på benen,när det blir svettigt.

/M

Har ett par craft cykelbyxor som inte är tights, man spänner åt dom runt smalbenen så att dom sitter tight. Såhär står det: Layer 3, Rain/wind protection, Diverts body Moisture and excess heat. Dom funkar bra dvs, sköna, sitter bra och ger fin rörlighet. Tror modellen är designad för höstcykling men kör med dom på sommrarna också.

stokstad Skrev:
> Har ett par craft cykelbyxor som inte är tights,
> man spänner åt dom runt smalbenen så att dom
> sitter tight. Såhär står det: Layer 3, Rain/wind
> protection, Diverts body Moisture and excess heat.
> Dom funkar bra dvs, sköna, sitter bra och ger fin
> rörlighet. Tror modellen är designad för
> höstcykling men kör med dom på sommrarna också.

Hur ser dom ut ? Vart har du köpt dom ?

Mvh Max

Max: Dom är svarta, ser ut som träningbrallor, rätt snygga i min smak, du kan ju antingen välja att ha dom tight runt smalbenen eller låta dom vara som vanliga träningsbrallor (vilken du sliter sönder i kedjen :p). Dom är köpta på cykelcity i sthlm förra sommaren, du bor ju i sthlm så du känner till det va?

Ja jag bor i Sthlm.Vad bra,då måste jag gå dit och ta en titt.

Känns skönt att ha tajt runt smalbenen,annars som sagt åker dom in i dreven(som du sa).

Tackar för hjälp!

/M

Max.K Skrev:
> stokstad Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har ett par craft cykelbyxor som inte är
> tights,
> > man spänner åt dom runt smalbenen så att dom
> > sitter tight. Såhär står det: Layer 3,
> Rain/wind
> > protection, Diverts body Moisture and excess
> heat.
> > Dom funkar bra dvs, sköna, sitter bra och ger
> fin
> > rörlighet. Tror modellen är designad för
> > höstcykling men kör med dom på sommrarna
> också.
>
>
> Hur ser dom ut ? Vart har du köpt dom ?
>
> Mvh Max

Låter som det kan vara de här http://www.evaldsmtb.se/cgi-bin/ckByxor.pl?7046

Sportia i sickla stormarknad (det ligger väl nära för dig Max) har dem.
De har dessutom en del rea på bl.a. craft långärmade cykeltröjor och jackor.

Åhh,tack ! Dom ser kalasfina ut ! Ja sickla stormarknad är inte alls långt ifrån mig,måste cykla dit och ta mig en titt.

Tack !

Mvh Max

Det ser bra ut och för min plånbok.Om jag kommer köpa det där så kommer jag vara vädligt svart/grå när jag cyklar.Svart cykel och svarta kläder.

Kommer inte synas i mörkercykling.haha ajdå :)

Mvh Max

Max.K Skrev:
> > Det ser bra ut och för min plånbok.Om jag kommer
> köpa det där så kommer jag vara vädligt svart/grå
> när jag cyklar.Svart cykel och svarta kläder.
>
> Kommer inte synas i mörkercykling.haha ajdå :)
>
> Mvh Max

Ghost Rider......!!=)

/Fredde

Skogsväktare 1 till skogsväktare 2: "Såg du något svicsha förbi?"
Skogsväktare 2 till skogsväktare 1: "Nej men varför har jag ett fett märke av nokian - gazzaloodi 3.0 på min stora fot?"

;) den ni

Allvarligt, är inte främsta anledningen till att vi alla cyklar drömmen om att en gång bli så sportiga att vi får ikläda oss helkroppslycra, som de kontinentala trialcyklisterna? Gas gas!
T5_18.jpg

mytomspunnen Skrev:
> lundatok Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det var ju nån (fransman?) som vann sista
> > WC-tävlingen i DH i lycra. Härligt!
> >
> Många i världeliten kör i lykra:
>
>
> ------------------------------------
> Annars är det bra eller??
> Proud sponsor of Jomper 2005
> ------------------------------------

Där tycker jag att det är mer befogat med tanke på hastigheterna. Själva har jag faktiskt haft på mig ensåndär fin svart latexdräkt som tomac körde dh med, korta ben långa armar. detni!!;)

Jahapp, då har man ändrat sig som vanligt igen.
Jag ska köpa långa tights,som duger för årstiden vinter.

Och jag vet att det är mycket billigare på nätet
Frågan : Vilken stl. ska jag ha? Jag är 1.88 cm lång.

Mvh Max

Tillbaka
Topp