=David Skrev:
-------------------------------------------------------
> Mytomspunnen: Jag skrev ju att jag inte hade en
> endaste aning om hur väl dom andas eller hur
> blöjdelen fungerar. Det får gärna ni som inte
> tycker tajjts är för fula för att prova gärna
> upplysa mig om. Jag frågar ju faktiskt om det så
> att dom andas bättre och blöjan verkligen
> motverkar skav och inte drar till sig svett. Jag
> påstår inte att det inte är så. Jag kanske
> verkligen missar något eftersom jag inte vill
> prova bara för att jag inte tycker det är snyggt.
> Jag har bara satt min ribba vid utseende kontra
> eventuell funktion just på tajjtshöjd.
Vi som vet hur bra en riktig cykelbyxa med blöja fungerar kan inte tänka oss annat att "sitta på", vare sig det är i skogen(XC) eller downhill(DH). När man kör med ett par lösa freeride/DH shorts utan någon vaddering så använder man ett par, håll i dig nu, vanliga tajta cykelbyxor under(utan kallingar). Då får man den funktion man önskar, nämligen ett par skyddande/tåliga ytterbyxor och ett par bekväma innebyxor, minimalt med skav och bra sittkomfort. Det är dock mycket mer "prassel" och häng i grenen ihop med ett par "ytterbaggies", så jag kör nära nog alltid med tights då det är mest funktionellt - inte av tradition.
De första cykelbyxorna jag köpte 1998 var faktiskt baggies, ett par Gore Bike&More, från Cykloteket i sthlm. Med lös kardborrefäst blöja. Väldigt prassliga och man var ju tvungen att köra med kallingar under så de ersattes till slut av ett par Endura MT500, vilka är så bra att jag är inne på tredje paret redan! Tjocka tighta shorts som sitter bra och tål lättare vurpor.
Numera blir dock baggy shortsen bättre och bättre, de som är gjorda för XC är mkt bättre för just XC än DH/FR ditå. XC baggies har en innerbyxa med blöja, oftast fastsydd redan, ibland löstagbar. Ett par jag skulle vilja testa är NEMA Crown Jewel eller NEMA Searcher, men de går inte att köpa i Sverige vad jag vet.
En stor och övervägande anledning till att så många vill köra med baggies är väl utseendefaktorn, tradition(!) bland freeride cyklisterna, homofobi(!?), samt att tajt lycra faktiskt inte är snyggt på alla.
/Leo