Loss pedaljävel,nu!

ignatius

Medlem
Loss pedaljävel,nu!
Hur får man loss en pedal som korroderat fast i vevpartiet? Alla högerpedaler lossas väl åt höger?
Om man tar bort vevpartiet från cykeln borde man väl kunna sänka ner hela härligheten i nåt lämpligt medel som löser upp korrosionen, eller? Har redan dragit av en fast nyckel av sämre kvalitet.
Nya trick skulle behövas.

Högersidan ''normalgängad'' alltså, mindes fel och drog av en fast nyckel i onödan.

Senast redigerad av en moderator:
Loss pedaljävel,nu!
Det eolika gängor på pedalerna. Vänster pedelen ska du skruva loss så som du skruvar fast en skruv, och höger är vanlig tror ja, rätta mig någon som vet??

//hansen

Loss pedaljävel,nu!
Från Parktool: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=83

Höger pedal:
PW_rightside.jpg

Vänster pedal:
PW_leftside.jpg

/Leo

Loss pedaljävel,nu!
Dra på rejält med 5-56 och låt dra. Sedan ser du till att ha ett bra verktyg och en rejäl hävarm. Lägg kedjan på stora klingan så slipper du att få större skador när du råkar slå till handen mot klingan...

Loss pedaljävel,nu!
drar man frammåt drar man fast, drar man bakåt går det loss..

Jag har dragit ut en pedal som hade typ kemiskt fixerat sig vid vevarmen, aluminium båda två
det skrek som en kris när jag drog lös dne, med 50 cm hävarm, utan att den började gå lättare med tiden, utan fick ta i för varje kvarts varv ;)

Loss pedaljävel,nu!
Jag fick syrrans gamla Skeppshult just för att en pedal satt fast så att cykelverkstaden dom hade lämnat in på hade gått bet. Jag tog den största rörtång jag har (80 cm), satte fast veven stadigt, hängde mig på rörtången och klippte till med slänghammaren (på tången). Då lossnade det nätt och jämt, med det small så förbannat när det lossnade att det ringde i öronen i timmar efter...

:)

Loss pedaljävel,nu!
En nyckel med extra långt skaft är guld värd. Går det inte i alla fall brukar jag ta loss vevarmen och fästa den i skruvstädet, har inte gått bet på någon pedal med en metoden än.

Loss pedaljävel,nu!
Knacka försiktigt med dorn o hammare på bultspetsen på vevarmens insida. Detta så ev oxid ska krackelera och släppa sitt tag lite. Sedan är det hävarm som gäller. Gärna i kombination med knackningar såsom jag tror Calle menade. Går inte det får du försiktigt värma vevarmen med varmluftpistol innan du går på den igen.

Var glad att du kan få dit en fast nyckel. Jag drog av sex (6) insexor/bits innan jag gav upp på min CB Mallet. Med mycket känsla för varmluftspistolen och ett skruvstäd kunde Phil (dr Spoke) få loss den. Borde vara skottpengar på tillverkare som inte förser sina pedaler med fräsningar för fast nyckel.
/Oscar

Loss pedaljävel,nu!
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> Var glad att du kan få dit en fast nyckel. Jag
> drog av sex (6) insexor/bits innan jag gav upp på
> min CB Mallet. Med mycket känsla för
> varmluftspistolen och ett skruvstäd kunde Phil
> (dr Spoke) få loss den. Borde vara skottpengar
> på tillverkare som inte förser sina pedaler med
> fräsningar för fast nyckel.
> /Oscar

Det stämmer, Mallets har inga fräsningar för pedalavdragare medans eggbeaters har det...Borde prova dra av mina Mallets medans det (förhoppningsvis) går, tack.

Loss pedaljävel,nu!
Som sista åtgärd så kan man knacka (banka) på vevarmen med en hammare på var sida om axeln i syfte att slå bort oxid. Räkna med märken på aluminiumen. Just det, prova att värma lite då alu expanderar mer än stål.

Loss pedaljävel,nu!
Har haft samma problem. Har haft en lös vevarm med en pedal på som jag svettats med sen i somras, har sprutat på allt man kan tänka sig, slitit och dragit och haft sönder en pedalnyckel.
Men så testade jag att värma upp gängorna med blåslampa och sedan på med 5-56 ett par gånger. Så igår(!) faktiskt tänkte jag göra ett nytt försök, så gick den upp skitlätt helt plötsligt. Tror att blåslampan gjorde susen.

Loss pedaljävel,nu!
Se upp så inte gängorna pajar. Jag har också slitit mig halvt fördärvad över en pedal som fastnat, men när jag väl fick av den följde vevarmens gängor med ut. Mindre bra...

Loss pedaljävel,nu!
Ren aluminium tål ca 660 grader innan den smälter. Härdad aluminium kan dock smälta redan vid en bit över 500 grader (530 nånstans). Aluminiumoxid reagerar dock (blir spröd) redan vid ca 300 grader så det finns egentligen ingen bra anledning att värma mer än så. Att det skulle sitta otroligt hårt enbart p g a hård dragning är inte lika troligt som att korrosionen att orsakat fastsittningen. Den lilla utvidgning extra man får vid högre än ca 300 grader värmning är inte värt risken för övervärmning. Tro mig, jag har testat...

edit: inte 30 grader, utan 300...

Senast redigerad av en moderator:
Loss pedaljävel,nu!
Fjärdebrunn skrev:
> Borde vara skottpengar
> på tillverkare som inte förser sina pedaler med
> fräsningar för fast nyckel.
> /Oscar

Har stått med runddragna fräsningar på pedalaxeln. Då återstår bara att ta fram vinkelslipen och slipa fram "egna" fräsningar.

Loss pedaljävel,nu!
En teori jag har som bygger på elementär metallurgi är att pedaler som fettats med kopparpasta sitter etter värre. Detta då alugängorna i veven (givet att det inte är stål-inserts-gängor) är det som får ge sig när oxidationstalen börjar ge resultat enl pricipen om lägst oxidationstal oxiderar (koppar(pastan)->stål(axeln)->alu(veven). Vet inte om det har praktisk betydelse men jag fick för mig det vart efter jag drog av insexor på min pedal som då hade suttit i 6 månader.

Loss pedaljävel,nu!
Använder aluminiumpasta istället för kopparpasta för att få så metaller som möjligt som kan reagera med varandra.

Loss pedaljävel,nu!
Fjärdebrunn skrev:
-------------------------------------------------------
> En teori jag har som bygger på elementär
> metallurgi är att pedaler som fettats med
> kopparpasta sitter etter värre. Detta då
> alugängorna i veven (givet att det inte är
> stål-inserts-gängor) är det som får ge sig
> när oxidationstalen börjar ge resultat enl
> pricipen om lägst oxidationstal oxiderar
> (koppar(pastan)->stål(axeln)->alu(veven). Vet
> inte om det har praktisk betydelse men jag fick
> för mig det vart efter jag drog av insexor på
> min pedal som då hade suttit i 6 månader.

Låter helt rimligt.

Jag har aldrig haft problem med fastnade pedaler på mina egna grejer med bara smörjfett på gängan. Jag brukar inte snåla med det och då blir risken för vatteninträngning rätt liten. Utan fukt är de ju sällan något problem med korrosion.

Loss pedaljävel,nu!
Pedalen kan ha oxoderat fast, då måste man värma pedalen, eller så kan man lämna in den, om man har lust, så "drar" dom ut pedalen, då förstörs gängorna men då stoppar de in en "metallplatta" med gängor på. Detta kostar cirka 300 spänn.
ha det

Tillbaka
Topp