Lossa end caps på okänt nav

Elfsberg

Aktiv medlem
När Aliexpress erbjöd mig ett par kolfiberhjul för 3000 kr så var jag tvungen att slå till. Av en händelse vill jag byta end caps på dem för att även kunna använda dem på min enklare XC med QR 135, men jag går bet på hur man får loss bakre navets end caps. Framhjulets caps var enkla att dra av..

Är det nån här som känner igen typen av end caps och vet hur man får av dem? Är det 12 mm insex som gäller för att sen skruva av iallafall ena sidan? Dra av dem bara, med skruvstäd om så behövs?

Såhär ser det ut i närbild, på båda sidor:

Hub.jpg

Här är hjulen för den nyfikne:

Vilka end caps som ska installeras är en senare fråga. :cool:

På riktigt?

:ROFLMAO:

Faktiskt så fattas det en detalj på bilden. Längst ut ska det sitta en liten ring, några millimeter lång. Jag antar att det är den delen som skiljer 142 mm från 148 mm.

Jag har inte testat att rucka på bodyn.

Vi kanske blandar ihop termer nu. Men på en del moderna nav så kan man ta bort en bit av kanten på navet för att byta axelinfästning. De brukar kallas för "end caps" eller "conversion caps" eller något åt det hållet. Vissa nav har dem, andra har dem inte. Det där navet ser inte ut att ha dem.

Det är ju inte bara så att du behöver ha en smalare axel, men hela infästningen ser ju annorlunda ut. Ett skivbromsat nav med QR utan boost har ju en bredd på 135mm, eller 7mm kortare axel än vad ett nav med genomgående 12mm-axel har.

Så du får nog bygga om hela navet med egensvarvade delar.

Hej.. Har du testat att utnyttja sexkantsfästet i den befintliga endcapen till att gänga av ( den påskruvade?? ) endcapen? Funkar det så måste du väl i alla fall fixa en ny som är lite bredare... mvh borano20

Hej.. Har du testat att utnyttja sexkantsfästet i den befintliga endcapen till att gänga av ( den påskruvade?? ) endcapen? Funkar det så måste du väl i alla fall fixa en ny som är lite bredare... mvh borano20
Inte än! Anledningen till att jag frågar är just att det är en tråkig utgift att köpa två 12 mm insex/sexkantsverktyg. Huvudsakligen verkar de finnas i t ex större satser hylsor. Jag fick dock tips om att köpa två skruvar/bultar med 12 mm skalle och det blir ju något billigare så det löser jag så fort jag får ett andrum här i VABandet.

Det sitter en hylsa som låser bodyn bakom end capen för övrigt.

Du kommer aldrig kunna sätta ett hjul för 148 mm TA i en ram med 135 mm QR, om det inte är ett nav som egentligen är för 142 mm TA som fulkonverterats till boost (med 6 mm spacer för både skivan och axeln på icke-drivsidan). Och även då kommer ju fälgen inte vara centrerad på minst en av cyklarna.

Du kommer aldrig kunna sätta ett hjul för 148 mm TA i en ram med 135 mm QR, om det inte är ett nav som egentligen är för 142 mm TA som fulkonverterats till boost (med 6 mm spacer för både skivan och axeln på icke-drivsidan). Och även då kommer ju fälgen inte vara centrerad på minst en av cyklarna.
Det är 142 mm.

Okej. Hjulen du länkade till på Ali säger boost i titeln och fanns ingenstans där det gick att välja bort.

Men om det inte är boost är väl ett lämpligt första steg att fråga säljaren om hjulen/naven överhuvudtaget går att konvertera och om han i sådana fall har delarna till det till salu…

Okej. Hjulen du länkade till på Ali säger boost i titeln och fanns ingenstans där det gick att välja bort.

Men om det inte är boost är väl ett lämpligt första steg att fråga säljaren om hjulen/naven överhuvudtaget går att konvertera och om han i sådana fall har delarna till det till salu…
Ahaaa, nu förstår jag hur det blir missförstånd.. jag trodde att jag klargjort axelmåttet men tydligen inte.
Mitt nav har 142 mm bredd, säkerligen är 148 mm varianten bara försedd med andra end caps.
Jag får inga vettiga svar från försäljaren, tyvärr. "Friend, you can buy in shop".

Det finns garanterat end caps att köpa någonstans och jag kommer lyckas hitta dem.

Jag tog i lite mer med en 10 mm insex och då släppte capsen snabbt. Hjulet monterades sedan med QR135 med hjälp av ett par caps som jag haft till mina Spank-hjul. De passade inte perfekt men skitsamma.

Tillbaka
Topp