Lossa fastsvettad skruv med loctite…?

Geometri är inte min sport, men går det om du vänder på ramen och knackar underifrån? I så fall behövs ett metallrör om några dm, och att ramen är säker. Skulle föreslå jobbarhanskar också, hihi!

Återstår då nästa fråga. Det undre lagret gick fint att lyfta ut med en tång. Per bild ser man tydligt skålningen i ramen för lagret. Där det övre lagret satt sitter fortfarande det defekta lagrets ytterring fast i skålningen och den sitter som sjutton. Några idéer om hur jag får loss den?

härligt du fick ur gaffeln

ang lagerskålen ja brukar använda https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/brytjarn/brytjarn-justerbart-2000024270 för komma in under lagerkanten o knackar ur dom underifrån

Skruvarna var både fastsvettade och fastsatta med Loctite, det var inte så att Loctite skulle vara en del av lösningen…

Tack. Kan du länka till något?

Tack, då förstår jag. Jag undrar dock om den kommer fungera? Är inte idén med en sådan att man stoppar in den från ”andra hållet” och bankar ut koppen? I mitt fall skulle den alltså stoppas in från botten. Om man tittar på bilden i post #45 syns det att man liksom inte kommer komma åt att positionera verktyget under koppens kant. Jag undrar om inte darkforce brytjärn är en bättre variant?

Tack, då förstår jag. Jag undrar dock om den kommer fungera? Är inte idén med en sådan att man stoppar in den från ”andra hållet” och bankar ut koppen? I mitt fall skulle den alltså stoppas in från botten. Om man tittar på bilden i post #45 syns det att man liksom inte kommer komma åt att positionera verktyget under koppens kant. Jag undrar om inte darkforce brytjärn är en bättre variant?

Nu jag tittar igen på bilden verkar det att delen som är kvar inte sticker i i hålet. Då funkar verktyget som jag föreslog inte. Bara för att förklara hur man använder den: man drar den genom delen man vill slår ut. Men då förstår jag inte riktigt vad som är kvar. Är det underdelen av ett kullager och överdelen och alla kullorna är borta?

Nu jag tittar igen på bilden verkar det att delen som är kvar inte sticker i i hålet. Då funkar verktyget som jag föreslog inte. Bara för att förklara hur man använder den: man drar den genom delen man vill slår ut. Men då förstår jag inte riktigt vad som är kvar. Är det underdelen av ett kullager och överdelen och alla kullorna är borta?
helt rätt det som hänt för TS är att lagret har delat på sig så inre lagerringen var den som satt som f*n runt gaffeln kulorna e puts väck o de som nu sitter kvar är yttre lagerbanan i ramen o ramen e dumt byggd så att kanten i ramen och kanten på lagerbanan e samma innerdiameter.
så de normala verktyget du refererade till kommer man inte åt med därav använder ja mej av brytjärnet jag länka till för snirkla in spetsen mellan skarven lagerbana o ram underifrån. kan ibland va så illa man får ta mejsel o hammare o knacka försiktigt som pilen visar runt lagret för o få de o röra sig lite så man kommer in med brytjärnet under kanten underifrån o slå ut de resten av vägen
IMG_0046.webp

att slipa sig igenom fatsittande lagerbanor med en dremel är ett säkert tips. kan ta uppemot en kvart. sedan närmast ramlar lagerbanan ut med hjälp av en mejsel och ett strategiskt jack i lagerbanan.

Tvätta bort allt smuts först och spruta på lite wd40 eller liknande och ta något tunt och försök sära på lager banan från lager koppen.

Dremmel vet jag knappt vad det är. Går det att våga ett bågfilsblad, och såga ur ett spår?
lagerbanor är hårt härdade, och ett bågfilsblad duger inte. det måste vara något hårdare än så, som aluminiumoxid eller wolframkarbid. sen måste det komma åt lagerbanan utan att skada något övrigt.

ett slipstift av lämplig smalhet är bra, och som med hjälp av dremeln slipar ett spår på tvären i lagerbanan, tills man kommit igenom den.

häromåret skulle jag ha ut en drivring av titan, som förenat sig metalliskt med navet i aluminium. då kunde jag komma åt med en liten kapskiva, och valde det eftersom det är snabbare. post 2184....
.
.
IMG_2553.webp

Äntligen är f-nstyget borta. kais01:s Dremel-trick gjorde susen:
IMG_0079.webp

Jag fick tyvärr ett litet jack i kanten (inringat) för jag var lite oförsiktig med Dremeln. Min bedömning är att det förmodligen är OK eftersom det är en slipskada snarare än en slagskada. Vad är er åsikt?

Hörde jag en tung utandning? Nog inte så farligt med jacket. Vätska kanske tränger ner litet lättare. Bra jobbat!
Det som du fått loss ser mer ut som en så att säga topp-locks-packning än något till kullager, men jag vet inte.

Visa bilaga 761363

Jag fick tyvärr ett litet jack i kanten (inringat) för jag var lite oförsiktig med Dremeln. Min bedömning är att det förmodligen är OK eftersom det är en slipskada snarare än en slagskada. Vad är er åsikt?
runda av det där lite i botten av springan som bildats, och det är ingen fara.

min standardmetod mot fastsittande lager. visst gick det lätt;)?

Visa bilaga 761363

Jag tror inte att det där kommer få ramen att spricka, men det ser ut som en fin väg in för vatten o.d. Kanske försöka bygga upp med nån sorts massa/plastic padding/flytande metall/vad man nu har nuförtiden. Mjuka upp kanterna som @kais01 föreslagit och när lagret är i igen trycka ner tjockast möjliga fett är kanske tillräckligt.

Tack kais01 och Der Kaiser, då förstår jag. Jag tar fram Dremeln igen och slipar till en lite mjukare form, samt ser om jag finner någon bra fyllnadsmassa.

dutta dit lite nagelack så e skadan borta ;)
På darkforce tema: Finns det någon bra typ av blanksvart färg (förutom nagellack, givetvis) som lämpar sig för att dutta på cyklar?

Tillbaka
Topp