Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Återstår då nästa fråga. Det undre lagret gick fint att lyfta ut med en tång. Per bild ser man tydligt skålningen i ramen för lagret. Där det övre lagret satt sitter fortfarande det defekta lagrets ytterring fast i skålningen och den sitter som sjutton. Några idéer om hur jag får loss den?
Skruvarna var både fastsvettade och fastsatta med Loctite, det var inte så att Loctite skulle vara en del av lösningen…Hur lossar man en vrång skruv med loctite??
Tack. Kan du länka till något?Ett vanligt lagerkopverktyg borde funka, skulle jag tänka.
Skruvarna var både fastsvettade och fastsatta med Loctite, det var inte så att Loctite skulle vara en del av lösningen…
Tack. Kan du länka till något?
Tack, då förstår jag. Jag undrar dock om den kommer fungera? Är inte idén med en sådan att man stoppar in den från ”andra hållet” och bankar ut koppen? I mitt fall skulle den alltså stoppas in från botten. Om man tittar på bilden i post #45 syns det att man liksom inte kommer komma åt att positionera verktyget under koppens kant. Jag undrar om inte darkforce brytjärn är en bättre variant?
helt rätt det som hänt för TS är att lagret har delat på sig så inre lagerringen var den som satt som f*n runt gaffeln kulorna e puts väck o de som nu sitter kvar är yttre lagerbanan i ramen o ramen e dumt byggd så att kanten i ramen och kanten på lagerbanan e samma innerdiameter.Nu jag tittar igen på bilden verkar det att delen som är kvar inte sticker i i hålet. Då funkar verktyget som jag föreslog inte. Bara för att förklara hur man använder den: man drar den genom delen man vill slår ut. Men då förstår jag inte riktigt vad som är kvar. Är det underdelen av ett kullager och överdelen och alla kullorna är borta?
lagerbanor är hårt härdade, och ett bågfilsblad duger inte. det måste vara något hårdare än så, som aluminiumoxid eller wolframkarbid. sen måste det komma åt lagerbanan utan att skada något övrigt.Dremmel vet jag knappt vad det är. Går det att våga ett bågfilsblad, och såga ur ett spår?
precis. sen ett jack strax intill, så man kan slå i riktning mot det bortslipade området. då minskar lagrets diameter och det lossnar lätt som en plätt.kais01, du menar alltså att jag tar ett smalt slipstift till Dremeln och slipar som gula märket:
Visa bilaga 761267
runda av det där lite i botten av springan som bildats, och det är ingen fara.Äntligen är f-nstyget borta. kais01:s Dremel-trick gjorde susen:
Visa bilaga 761363
Jag fick tyvärr ett litet jack i kanten (inringat) för jag var lite oförsiktig med Dremeln. Min bedömning är att det förmodligen är OK eftersom det är en slipskada snarare än en slagskada. Vad är er åsikt?
dutta dit lite nagelack så e skadan borta ;)
Du hörde en stor och tung utandning. Fasen vad skönt, jag hade nästan börjat misströsta. Nu skall jag tvätta rent ordentligt, få bort allt elände och sedan skall raketen byggas om från scratch.
Visa bilaga 761367
Vad är det jag skall runda av?runda av det där lite i botten av springan som bildats, och det är ingen fara.
min standardmetod mot fastsittande lager. visst gick det lätt;)?
så de inte är en skarp avslutning i botten. kan eventuellt annars bli en anvisning till sprickbildning. typ. man kan också strunta i det, det ser tryggt ut.Vad är det jag skall runda av?
Japp - din standardmetod är fenomenal. Utan dig och darkforce hade jag fortfarande hållit på med eländet,
Jag tror inte att det där kommer få ramen att spricka, men det ser ut som en fin väg in för vatten o.d. Kanske försöka bygga upp med nån sorts massa/plastic padding/flytande metall/vad man nu har nuförtiden. Mjuka upp kanterna som @kais01 föreslagit och när lagret är i igen trycka ner tjockast möjliga fett är kanske tillräckligt.Äntligen är f-nstyget borta. kais01:s Dremel-trick gjorde susen:
Visa bilaga 761363
Jag fick tyvärr ett litet jack i kanten (inringat) för jag var lite oförsiktig med Dremeln. Min bedömning är att det förmodligen är OK eftersom det är en slipskada snarare än en slagskada. Vad är er åsikt?
På darkforce tema: Finns det någon bra typ av blanksvart färg (förutom nagellack, givetvis) som lämpar sig för att dutta på cyklar?dutta dit lite nagelack så e skadan borta ;)
lackstift https://www.biltema.se/soksida/?query=lackstiftTack kais01 och Der Kaiser, då förstår jag. Jag tar fram Dremeln igen och slipar till en lite mjukare form, samt ser om jag finner någon bra fyllnadsmassa.
På darkforce tema: Finns det någon bra typ av blanksvart färg (förutom nagellack, givetvis) som lämpar sig för att dutta på cyklar?