Lovön Fornstigen

Velocio

Ny medlem
Lovön Fornstigen
Är det nån som brukar cykla Fornstigen på Lovön, Ekerö? Snart blir det naturreservat och då gäller det att tycka till, annars kan det bli slutcyklat. Maila på stockholmscf@scf.se så kan vi snackas vid.

Lovön Fornstigen
brukar och brukar... har cyklat den ett par gånger och gillar både stigen som sådan och att den ligger på bra avstånd från sundbyberg där jag bor. vad är läget, vad skall tyckas och hur gör man?

Lovön Fornstigen
Reservatet bildas under året. Att det kommer just nu har med Förbifart Stockholm att göra. Lovön finns med på Världsarvslistan och därför vill man ge området ett skydd inför byggena.

Lovön Fornstigen
För några år sedan träffade jag på en dam på Fornstigen som var med i Lovöns hembygdsförening, som är de som skapat stigen om jag fattat saken rätt. Hon, och enligt henne resten av föreningen, tyckte det var jättebra att det cyklades på stigen så att den hölls öppen. Vad detta innebär för cyklisternas vidare framfart på stigen kanske är lite oklart, men det kan ju i alla fall inte vara en dålig sak.

Lovön Fornstigen
Om man läser det material som Länsstyrelsen publicerat så är det nog ingen risk att det förbjuds.

Man kommer att vidta åtgärder under byggandet av förbifarten för att hålla leden cyklingsbar tex.

Lovön Fornstigen
Hört lite rykten som säger att reservatsbildningen kan vara riktigt positiv för cyklingen. Har också hört att cyklisterna är uppskattade just för att Fornstigen hålls öppen.

Lovön Fornstigen
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Hört lite rykten som säger att
> reservatsbildningen kan vara riktigt positiv för
> cyklingen. Har också hört att cyklisterna är
> uppskattade just för att Fornstigen hålls
> öppen.

Precis, så därför har jag lovat mig själv ett pass i eftermiddag - för att hålla stigen öppen och vandrarna glada! Altruism när den är som bäst...

Lovön Fornstigen
Lovön har nu blivit naturreservat, beslutet klubbades den 17/3.
Jag har kollat igenom beslutet en del och kan inte hitta något om att man inte ska få cyklar runt på stigar. Tvärtom så ska vägvisningen för cyklister bli bättre.

Några citat:
"Vissa stigar används av såväl cyklister som gående. Det är viktigt att se till att konflikter mellan de olika användarna minimeras,till exempel genom fysiska åtgärder som minskar slitage och cyklisternas hastighet. Ridning är inte tillåten på markerade vandringsleder."

"Samtliga vägbommar bör ses över för att möjliggöra passage av cykel, barnvagnar och där så är möjligt, rullstol."

"Flertalet vägar är tillgängliga för besökstrafik med motorfordon. Vissa mindre vägar är dock avstängda för motorfordons trafik genom vägmärke eller vägbom. Dessa vägar är dock tillgängliga med cykel eller till fots."

Länk till beslutet.
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/Sv/nyheter/2014/Pages/lovo-blir-naturreservat.aspx

Lovön Fornstigen
Härligt! Jag har också träffat folk från hembygdsföreningen som varit positivt till cyklingen, skön kontrast till de konflikter som finns på andra ställen. Läge att fortsätta att cykla ansvarsfullt. :)

Lovön Fornstigen
Beslutet gäller även Kärsön. Jag träffade Länsstyrelsen förra året gällande cyklingen på Lovön/Kärsön och de kommer att ge Fastighetsverket i uppdrag att hålla lederna i gott skick (i praktiken lär det kanske trots allt bli hembygdsföreningen + ideella initiativ som gör jobbet) samt att förbättra skyltningen för att minska risker för konflikter mellan gående och cyklister. Bra initiativ!

Lovön Fornstigen
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> ...och nu har förbifarten vunnit laga kraft.
> Regeringen avslog de sista överklaganden.

Äntligen, bara 40 år för sent. Hoppas de tagit till ordentligt kapacitetsmässigt, för ytterligare utbyggnad lär också kräva 40-års beslutsvånda.

Lovön Fornstigen
Daddy D.Lux skrev:
Hoppas de tagit
> till ordentligt kapacitetsmässigt, för
> ytterligare utbyggnad lär också kräva 40-års
> beslutsvånda.

Det där behöver du inte vara orolig för, kolla bara hur gles trafiken är på Essingeleden nu när södra länken kom till.

Trafikplanerare/meterolog, samma typ av jobb?

Tillbaka
Topp