Lufta Avid Juicy

Carl

Aktiv medlem
Lufta Avid Juicy
Vad som behövs:
2 sprutor med stoppklämmor och gängor som passar på bromsen
Torxnyckel
Olja (DOT 5.1 eller DOT 4)

Ett enkelt sätt att få tag grejerna listade ovan kan vara att inhandla Juicy luftningskit från Avid för cirkus 300Pix.

grejer.jpg ht=672

Ytterligare saker
Handskar (Gärna svarta och totalt jävla overkill)
Ögonskydd (Fick inte med mina glasögon på bilden)
2½ mm & 4 mmm insex (För att lossa skruvar på bromsen)

1. Nu ska vi skaffa oss olja med lågt gasinnehåll att arbeta med.

Dra upp olja i den ena sprutan, fyll den till hälften ungefär.

PICT2943.JPG ht=725

Håll sprutan som på bilden (fast med öppen klämma naturligtvis) och tryck ut all luft.

Stäng klämman.

Dra nu ut handtaget (nedåt) och se hur det sänkta trycket får gasbubblor att uppstå enligt samma princip som när man öppnar en burk kolsyrad läsk. Dra inte så hårt så luft läcker in genom packningen i sprutan.

Låt bubblorna stiga upp till ytan. Bubblorna släpper lättare från väggarna om man knackar på spruta med nåt hårt.

PICT2951.JPG ht=725

Släpp tillbaks handtaget försiktigt. Bubblorna har bildat en gasvolym längst upp. Öppna klämman och tryck ut den.

Gör om det här ett gäng gånger tills det är svårt att få fram stora bubblor. Man får inte med alla bubblor varje gång och man kan omöjligt dra ur all gas ur oljan.

2. Förbered calipern och handtaget.

Calipern

Använd torxnyckeln till att skruva ur luftningsskruven ur calipern. Observera att man inte ska lufta en broms med bromsskivan på plats, det kan stänka/rinna olja på den. ;)

calluftningsnippel.jpg ht=544

Försäkra dig om att inga gasbubblor syns i sprutan med olja i och skruva sen dit den där luftningsskruven satt.

PICT2954.JPG ht=544

Handtaget

Skruva ut handtaget så långt det går med "Pad Contact Point"-skruven. (Finns endast på Juicy 7)
Motsols för bakbromsen som jag luftar här, och medsols för fram.

PICT2991.JPG ht=544

Se också till att "Reach"-skruven är tillräckligt inskruvad så att handtaget inte når styret.

reach.jpg ht=544

Lossa nu skruvarna på bromshandtaget (och växelreglaget om nödvändigt) och vrid det så det står rakt nedåt och skruva åt lite lagom.

Använd torxnyckeln och skruva loss luftningsskruven vid handtaget. Skruva dit den tomma sprutan och lämna klämman öppen.

PICT2956.JPG ht=544

Tryck in bromshandtaget och fäst det mot styret med en gummisnodd. Detta gör man för att isolera oljan i calipern från oljan i handtagets reservoar.

PICT2957.JPG ht=725

3. Lufta Calipern.

Öppna nu klämman på sprutan vid calipern.

Tryck försiktigt upp handtaget på sprutan med tummen som bilden visar. Om det finns bubblor i calipern kommer den nu att dras in i sprutan och där stiga till ytan. Dra inte så hårt så luft läcker förbi sprutans packning. Man kan underlätta för bubblorna att röra på sig genom att knacka på calipern med något hårt.

PICT2960.JPG ht=544

Släpp sen försiktigt ner handtaget och låt den bubbelfria oljan från botten av sprutan flöda tillbaks in i calipern.

Gör det här ett gäng gånger tills det inte kommer fler bubblor ur calipern.

Stäng klämman.

4. Lufta Slangen.

Ta loss gummisnodden från handtaget.

Håll upp sprutan vid calipern för att förhindra bubblor att följer med in och tryck sen in olja. Oljan kommer att ringa genom hela systemet och in i den tomma sprutan i handtaget. Fyll sprutan vid handtaget till ungefär 1/4.

Resultat:

PICT2962.JPG ht=725

Stäng först klämman på sprutan vid handtaget.

Stäng sedan klämman på sprutan vid calipern.

Skruva bort sprutan vid calipern och skruva dit luftningsskruven.

5. Lufta handtaget.

Dra nu försiktigt ut handtaget på sprutan uppe vid bromshandtaget. Använd samma teknik som innan för att dra ut ev. bubblor ur reservoaren och släpp sedan för att låta bubbelfri olja flöda tillbaks in. Bubblorna kan röra på sig lättare om man knackar på reservoaren.

PICT2964.JPG ht=725

Man bör även trycka på bromshandtaget (som när man bromsar) några gånger medan man luftar handtaget.

Fortsätt tills inga bubblor kommer ut ur systemet.

Medan sprutan sitter fast, vrid upp bromshandtaget 90° så det blir parallellt med golvet och luftningshålet hamnar uppåt.

PICT2966.JPG ht=544

Skruva bort sprutan från bromshandtaget.

Droppa ner lite olja i luftningshålet...

PICT2969.JPG ht=544

...och skruva sen dit luftningsskruven.

PICT2970.JPG ht=544

Kolla så det inte läcker nånstans och att bromsen funkar fint.

Klart!

Ut och cykla! :D

Senast redigerad av en moderator:
Lufta Avid Juicy
Vafan Carl, såhär seriös får du ju inte gå och bli utan att förvarna mig... Blääh!

Bra guide, om jag hade haft Juicy 7:or hade jag blivit lycklig. :D

Lufta Avid Juicy
Väldigt kul att den uppskattas. :)

Mårten: Haha, såhär "seriös" är jag, bara det att jag tramsar så mycket uppepå det. :P

Edit: Omformulering, jag skriver för mycket även när jag inte har något att skriva.

Senast redigerad av en moderator:
Lufta Avid Juicy
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Eller så läser man i instruktionsboken. (:
> Varför sådana handskar och glasögon? Det gick
> bra för mig utan de.

för att DOT olja är rätt agresiv jämfört med mineralolja och sen äre nog en hel del humor med i beskrivningen när han säger att han har sådanna handskar :D

Lufta Avid Juicy
Med v-bromsar hade du sluppit allt det där.

Guide för byte av v-bromsklossar:
1. Av med de gamla klossarna,
2. dit med de nya.
3. Justera eventuellt lite.
Klart! ;-)

Ps. Fin guide för övrigt!

Lufta Avid Juicy
Jag gjorde lite fel. Men kom på en lösning som skulle göra guiden idiotsäker. Jag tog bort hjul och bromsbelägg. När jag sen luftade handtaget så tryckte jag in bromshandtaget några gånger. Plötsligt kom det massor av luft och det började rinna ut olja på golvet. Jag hade tryckt ut bromskolvarna... Fick göra om allt, denna gång med en 10 mm insexnyckel mellan kolvarna så att dom inte åker ut av misstag. Så tipset är att om man tar bort hjul eller/och belägg så ska man ha nått emellan kolvarna.

Lufta Avid Juicy
Vilken dimameter är det på luftningsnipplarna. Om man köper lösa nipplar lär man ju kuna köra med en spruta från apoteket och nån annan sorts klämma bara, billigare än att beställa den där kittet

Lufta Avid Juicy
Har du lossat oket, vridit på det samtidigt som du knackar på det? På mina femmor hade jag liknande symptom, och när jag vred på oket "lossnade" en stor luftbubbla.

Lufta Avid Juicy
Letade efter hur fan man får bort bromklossarna och slank in i denna tråden. Passar på att tipsa om filmen som Avid har lagt ut på youtube.

Lufta Avid Juicy
dande: Är ju nästan samma, skillnaden på Avids och Formula luftningskit är att de sitter klämmor på slangarna till Avids så jag hade köpt Avid oavsett om jag kör Formula eller Avid.

Lufta Avid Juicy
d96tohj: Hmm, beror på hur känsliga bromsarna är och om man nu har luft i de. Har man ett tätt system så är det inga problem oavsett håll man har cykeln på. Oftast enklast att ha en cykel på rätt håll med. :)

Tillbaka
Topp