lufta hydralisk broms (heyes)

Windman

Ny medlem
Hej.

Fick hem min Marin Quake idag och skulle byta bromsar och justera lite.
Så hände det en liten olycka, så jag måste fylla på mer olja/lufta frambromsen.
Det är ju vanlig DOT4, men finns det någon fulvariant på att fylla på, eller måste man ha speciella grejor ?

Och vad tar en cykelhandlare för att göra jobbet ?

/Hogis

Nej, jag har inte fyllt på något alls... ÄN :)

DOT4 bromsolja står det att det skall vara.
Och jag ber om hjälp hur jag skall göra...

De där bleeding kitsen man ser är det ju små sprutor.
Har cykelhandlarna dessa, eller finns det något annat sätt att fylla på ???

Ingen aning vad cykeverkstaden tar, har luftat mina bromsar själv, det går ju utan sprutor och 'bleed-kit' om man är lite kreativ och det är brottom.

Ett tips är en snutt vakumslag som man kan hitta i passande storlek för billig peng på macken. Med passande storlek menar jag att den passar på luftningsnippeln nere på bromsoket, sedan gäller det att konstruera en tät 'flaska' som man kan pressa in bromsvätskan med.

Man skall väl även kunna lufta åt andra hållet, men det har jag inte testat.

Fast med rätt grejjer är det ju klart enklare. =)

Hayes funkar bäst att lufta nerifrån och upp har jag märkt. Det enda du egentligen behöver tänka på är att kolvarna i bromsoken helst (men inte nödvändigt, blir dock enklare att få det bra) skall vara så långt in som möjligt samt att reservoarens lilla nippedutt som du pillar bort skall vara högsta punkt på systemet när du luftar bromsarna.

Tackar.

Jag har läst lite på nätet och på Heyes egna sida.
Tror jag hajar hur man skall göra nu.

Jag återkommer om jag behöver mer hjälp eller med resultat :)

Natti.

Fasiken, får inte till det.

Har fixat grejor nu, så att fylla på med ny bromsvätska funkra finemang !

Såhär har jag gjort:

Tagit bort bromsklossarna och tryckt tillbaka oken så gott det gick.
Tagit bort gumminippeln på bromshandtaget.
Fäst min flaska med gummislang till skruvnippeln på bromsoket.

Har sedan tryckt på flaskan och fyllt på med ny bromsvätska samtidigt som jag tryckt på bromshandtaget några gånger.

Sedan med tryck på flaskan har jag skruvat åt nippeln vid oket och sedan satt tillbaka gumminippeln vid handtaget.

Efter detta så är det inte tryck nog. Oken rör sig, men inte tillräckligt mycket.

Vad har jag missat ???

Förutom att du pillade på handtaget verkar du gjort precis som man skall. Låt bli handtaget vara nästa gång och gå iväg till Biltema eller Mekonomen och köp en halvlitersflaska DOT4 och låt MYCKET bromsvätska flöda SAKTA genom systemet. Låt det gå åt en deciliter eller mer och låt det också ta tid.

Jag har gjort precis som du sa. Köpte bromsvätska på Mekonomen. Dot4.
Det är garanterat inge luft i systemet.

Har lätt pressat igenom minst 1 dl, inga bubblor alls.
Drar igen skruven nere vid oket under tryck.
Sätter tillbaka gummipluppen.
Men cylindrarna i oket rör sig bara jättelite.

Justerade dessutom ut skruven i handtaget och drog åt den efteråt.
Men gjorde föga nytta :(

FUUUUCK vad gör jag för fel...
Vill ut å cykla NU ! :(

Det låter gôr-mysko! Testa att knacka på bromsoket med handtaget på en skruvmejsel eller liknande när du testar för tredje gången(?) Har du tur är det en bubbla som fastnat och behöver en liten knuff.

gör en liten bubbla sådan stor skillnad ?
beläggen tar ju inte ens i skivan... sen måste man ju få lite tryck på skivan oxå.
känns som det är något annat :(

får väl försöka en 5e gång då. knacka och skaka lite på både slankar och ok.

Ärligt talat vet jag inte Frisk, men det sätt jag beskrev för Windman var det sätt som funkade bäst för mig ett par veckor sedan.

I instruktionerna står det att man skall trycka in kolvarna flera ggr, jag antar att det är för att få bort luft i oket...

Jag var nere hos den lokala cykelhandlaren som tävlat i mtb för många många år sedan.
Han hade bytt på sin hoj förut, men han lyckades inte komma på hur man skulle göra heller :(
Dock så säljer han ju bara "vanliga" cyklar, så han hade ingen större erfarenhet.

Jag har ju verklingen följt alla instruktioner från heyes hemsida.
Kolvarna rör sig ju typ 1-2mm när man bromsar.

Får nog åka ner till mtb-handlaren på stan som har mycket cyklar med hydraliska bromsar.

Jävla drygt när man fått hem sin nya cykel, men jag får skylla mig lite själv som lyckades lossa på en slang så detta hände...

Mer hjälp från någon här kanske ?! :)
Alla förslag mottages med tacksamhet :)

Hej!

Håller med en tidigare talare om att beläggen _ska_ vara kvar och ligga så nära skivan som möjligt.

Ett annat trick jag har använt är att koppla på slangen på nippeln och sen bromsa (dvs trycka in handtaget) för att sen pressa tillbaka handtaget med bromsvätskan som du sprutar in via nippeln.

Kommer inte ihåg om jag skruvade upp nippeln före eller efter.

OBS1: Luftningsnippeln uppe vid handtaget ska sitta kvar.
OBS2: Håll inte emot handtaget så mk utan håll bara emot så mk att du känner att den nya oljan trycker tillbaks handtaget.

Funkade finfint för mig på stroker trail.

Utöver det så var ine oket centrerat över skivan så det vara bara ena belägget som räckte ut när jag bromsade men det var en annan femma.

Jag får väl fixa en sån där spruta. Nu har jag en sån flaska man trycker på bara.
Blir ju mycket högre tryck med en spruta.

Kanske om man sätter i pluggen först vid bromshandtaget, och trycker på med olja.
Bromsar med handtaget så att klossarna närmar sig skivan, och sen drar ut ventilen vid oket.

Något för morgondagen :)

För övrigt är jag überglad över den nya cykeln.
Fetare än fetast, och coolt att den är så stum i ramen trots alla länkar och fjädrar.
Inget glapp å sånt...

Rullade ner till Apoteket idag, de hade bara en 5ml-spruta.
Testade med den, och tryckte på så att beläggen låg mot skivan.
Då fick jag bromsverkan, men efter ett tag så blev det tvärt sämre.
Tror dock jag lyckades få in luft, eftersom en 5ml spruta inte fyller hela systemet... så kanske därför det blev så.

Rackarns va omständigt det skall vara, men ack den som ger sig !
Blir väl en doseringsspruta från Elfa på måndag.
Varken biltema, kjell eller classe verkar ha...

Tillbaka
Topp