Luftdämpare i kallt väder?

Magnus-A

Ny medlem
Hej!

Har nyss köpt en 2010 års Commencal med Fox 32 Talas gaffel och Fox Rp23 bakdämpare.
För tillfället är det lite för kallt att cykla(ca -15) Men vill ut så fort det kommer över -10 strecket.
Nu undrar jag om det är någon som vet/har erfarenhet av hur lufdämpare tål sådan kyla? Har en äldre mtb med Marzochi och fox stålfjäderdämpare som har gått år efter år i kyla utan problem men jag misstänker att lufdämpare är känsligare?
Vore väldigt tacksam för ev info/feedback som ni kanske har!

Mvh
/Magnus

Har bara kört med gafflar och bakdämpare med stålfjäder när det varit minusgrader ute, funkat bra i alla år. Rent teoretiskt ska luftdämpare fungera i kyla, men rent praktiskt så är inträffar det problem med läckage/packningar.

Man skulle ju verkligen önska att man kan lita på luftdämpare på vintern, det vore bra. Vissa har dock tur och kör på utan problem på vintern medans andras rasar. Så det är bara att prova, antingen går det bra eller så säckar det ihop. :-)

/Leo

Luften går ju inte sönder, packningar kan vara ett problem men är ja samma för alla typer av dämpare. Med stålfjäder pajjar ju som mest dämpningen men man kommer ju hem ändå så så sett är de bättre.

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Fungerar Fox luftdämpare ens i plusgrader?

Du är inte bitter va? =)

Min rp23 -09:a klarade -5 i alla fall. Kallare har jag inte testat ännu.

Det som kan bli problem är om luften smiter förbi packningen. Den kommer då att pressa ihop dämparen istället för isär. S.k. stuck down. Inte svårt att fixa men lite obehagligt om man är skotträdd och inte har ordnat med ett ordentligt målfång när man lossat luftburken och den skjuter iväg. Finns en instruktionsfilm på Fox hemsida.

Ang. haters av Fox luftdämpare så är det lämpligt att de är välservade med FLOAT fluid i reservoaren, annars blir det lätt stuck down. :D

En tur i minus åtta avslöjade att både gaffel och bakdämpare (Foxgrejer på en Commencal-07 passande nog) nog läcker lite luft men det spelade i det här fallet ingen roll efterssom bodyn frös...

Sen ska man tänka på att luften får högre densitet vid kallare väder, så det kan kännas som det läcker luft då dämparna blir mjukare efter en liten stund bara för att luften i dämparna blivit kall. Bara att ta fram pumpen och höj upp till normalt tryck så ska den funka fint resten av turen. Och givetvis, väl hemma i varma garaget/huset/källaren så kommer ju trycket att öka och dämparna bli hårdare iom att luftens volym ökar i värmen...

Jag gissar iaf själv att detta fenomen lurar många att dämparna läcker...

Preacher skrev:
> Ang. haters av Fox luftdämpare så är det
> lämpligt att de är välservade med FLOAT fluid i
> reservoaren, annars blir det lätt stuck down. :D

Nåja, även när dom tekniskt sett fungerar som dom ska är jag skeptisk... Shit don't work yo. Trots maxtryck rasar man helt okontrollerat genom slaget vid minsta ojämnhet. Eller ja, vid för små ojämnheter reagerar inte dämparen alls istället.

Small bump compliance = 0
Midstroke = Hinner man inte uppfatta
End stroke = Klonk!

Gaffeln jag hade spikade som ett missfoster och var allmänt värdelös. Styv som överkokt spaghetti. Men det kan ju ha blivit bättre eftersom dom har bytt chassi sen dess.

Bytte till en Fox DHX Coil och en Marzocchi-gaffel och såg ljuset. Plötsligt blev allt enormt mycket bättre. Skrattfest hela vägen.

jonzén: Jag tror inte en vecka i Åre som långsam talanglös n00b räknas som DH, egentligen. Den (Float 130RL) upplevdes som flexig till stigcykling jämfört med MZ:an som också den var en AM-gaffel (AM2) med QR.

Kvalitet på dämpningen var som natt och dag. Enda svagheten hos Marzocchi var det typiska marzocchigunget... Men med rätt position på cykeln gick det att kompensera för det vid stigcykling.

Jag kör med Kvävgas i alla dämpare jag har. Även crosshojarna.

Då behöver man inte ändra på lufttrycket beroende på temperaturen.

SebastianP skrev:
> Jag kör med Kvävgas i alla dämpare jag har.
> Även crosshojarna.
>
> Då behöver man inte ändra på lufttrycket
> beroende på temperaturen.

Nä, men kvävgastrycket.

jonzén skrev:
> kvävgas ändrar inte storlek i samma
> utsträckning som syre. därfäör är ren
> kvävgas bätre o ha i dämpare som ändrar temp
> mycket (typ mx-dämpare etc)

Det beror inte på kvävgasen i sig, luft innehåller ju som sagt till största delen kväve. Det som däremot skiljer är att använder man luft så innehåller den en relativt stor mängd vatten/fukt. Vattnet ändrar volym väldigt mycket då det går över i gasform. Det är alltså fukten i luften som är problemet. Därför avänder man kvävgas som är ren/torr gas. Det hade funkat lika bra med torr luft.

Luft innehåller 78% kväve så det gör nog inte så stor skillnad pga syret. Fuktigheten spelar nog väldigt mycket större roll för expansionen vid värme

Kunde inte JT och Plumse snackat ihop sig innan så jag slapp läsa två inlägg med samma innehåll.
Såhär kan vi faktiskt inte ha det. Nån borde göra nåt!

Min fjäderdämpare blev stenhård idag när jag cyklade Nackaskogen när det var -5. Är det normalt, eller borde jag smörja?

Inte många som cyklade i skogen idag.

Tillbaka
Topp