Luftläcka i Rock Shox gaffel

Fischer

Ny medlem
Jag har fått en irriterande luftläcka i min Rock Shox Duke gaffel. Under en runda i skogen tappar den inte mycket luft, men om den får stå över natten är trycket nere på hälften morgonen efter. Jag har skrivit till SRAM för att få tips om hur felet ska åtgärdas, men tyvärr vill de att jag ska reklamera gaffeln istället. Detta skulle innebära att jag står utan cykel en längre tid, under den bästa delen av cykelåret eftersom reklamtionsförfarandet är en segdragen historia.

Jag har hela tiden trott att jag kan åtgärda felet på egen hand. Är det överambitiöst? Min tanke var att först prova med att byta alla packningar och o-ringar i luftbenet på gaffeln. Vad tror ni om det? Har ni några andra idéer?

Fischer

packningar som läcker/något som inte är åtskruvat tillräckligt.. alternativt en läckande ventil.

testa att dra åt allt.. inget som är löst? ("locken" och skruvarna i botten), byt ventilen (som man pumpar luften i), hjälper inte det? .. ja då är det packningarna som troligen spökar.

Vad tror ni om att ta av hela gaffeln och lägga den i ett vattenbad för att se varifrån det läcker? Eller är tvålvatten att föredra? Risken är kanske att det läcker så lite (=långsamt) att man inte kan se det...

tvålvatten används enbart för att det blir bubblor.. att doppa den i ett badkar med vatten skulle vara att föredra.. syns bättre.

som tur är det inga lager på en gaffel ;)

På min Duke-gaffel så var stora muttern på luftbenet inte åtdraget när den kom från fabrik så du kan ju börja att kolla den först.

Mvh
Fredrik

Gjorde exakt det sent i går kväll. Ska kolla lufttrycket när jag kommer hem från jobbet. Var dock lite rädd för att jag skulle dra för hårt...

Hur löst satt din mutter (jag antar att du menar det "topplocket" vilket ventilen sitter i)? Uppenbart löst eller var det först efter det att du dragit åt den ordentligt som du insåg att det var där det läckte?

Den satt tillräckligt hårt för att jag inte skulle kunna upptäcka det med bara fingrarna. Med en skiftnyckel drog jag åt ett drygt halvvarv till tror jag. Då vart det uppenbart att den inte var åtdragen. Trögheten berodde nog mest på den fina gängan eller nått. Den ska ju inte dras åt särskilt hårt eftersom o-ringarna lär pajja då. På dykutrustning brukar man dra åt med max fingerkraft men då har man ju inte smal mutter att dra åt med.

Det hjälpte iaf och nu har jag inga problem längre.

Mvh
Fredrik

Senast redigerad av en moderator:
Hade exakt samma problem som nu är löst. Det kan vara så enkelt som att du bara behöver tutta på en liten, liten mängd olja i vänster gaffelben.
Läste lite i manualen och några FAQ på RS hemsida (tror jag att det var) och fick detta tips. Återkommer om jag kan hitta länken.
Öppna vänster gaffelben. Använd en stor hylsa inte skiftnyckel, det blir fula märken då. Fyll på några kubikcentimeter gaffelolja och problemet är löst. Det ska ligga en liten oljemängd ovanpå i gaffelbenet, om det inte finns olja där så läcker luften ut lätt tydligen. Antagligen hade min olja torkat bort av någon anledning.

Hade exakt samma problem som nu är löst. Det kan vara så enkelt som att du bara behöver tutta på en liten, liten mängd olja i vänster gaffelben.
Läste lite i manualen och några FAQ på RS hemsida (tror jag att det var) och fick detta tips. Återkommer om jag kan hitta länken.
Öppna vänster gaffelben. Använd en stor hylsa inte skiftnyckel, det blir fula märken då. Fyll på några kubikcentimeter gaffelolja och problemet är löst. Det ska ligga en liten oljemängd ovanpå i gaffelbenet, om det inte finns olja där så läcker luften ut lätt tydligen. Antagligen hade min olja torkat bort av någon anledning.

Edit: Rockshox hemsida, under manualerna för Duke-gafflarna. http://www.sram.com/_media/pdf/rockshox/forks/duke/05DukeXCSLRaceService.pdf.
Kolla på sista sidan, under "Troubleshooting", under "Air Loss", andra punkten. Denna enkla åtgärd kurerade iaf min gaffel och jag har inte haft något problem sen dess.

Trippelpost. Jag blir så trött, hela nätverket och datorn och fan å hans moster hänger sig i tid och otid...

Stisse, jag tror du har hittat lösningen! När jag servade gaffeln i vintras tillsatte jag en skvätt olja överst i luftbenet (precis som du skriver att man ska göra). Igår när jag öppnade topplocket i luftbenet fanns ingen olja där. Jag hade för avsikt att tillsätta ny olja snarast möjligt, men hade ingen tanke på att oljan kunde ha med min läcka att göra.

Måsta hem och prova!

Epilog:

Det var mycket riktigt avsaknaden av olja överst i luftbenet som orsakade min luftläcka. Enkelt åtgärdat när man väl fattat vad som är felet. Mitt luftben verkade vara välsmörjt men det räcker alltså inte, utan det ska ligga några cm3 med olja i luftkammaren.

Tillbaka
Topp