Luftning av broms.

AddeN

Aktiv medlem
Luftning av broms.
Jag tänkte försöka använda mitt bleed-kit för mina Avid bromsar till att lufta en Hayes broms, funkar det riskfritt? Det är ju olika bromsvätskor till de olika bromsarna (DOT 5,1 till Avid och DOT 4 till Hayes) Men sköljer man sprutorna och slangarna ordentligt så bör väll det inte vara någon fara?

Hur är det med nippeln till Avidkittet? Går den att använda till Hayes eller ska jag leta rätt på en ny nippel någonstans?

Är novis på luftning så om någon har svar så är jag tacksam! :)

Luftning av broms.
Det beror på! om du är säker på att det är (DOT 5.1) och inte (Dot5) den senare är en silikonbaserad olja som är mera tunnflytande och är inte blandbar med DOT4 då kommer oljan att lägga sig i skikt, så skölj ur och gör rent ordentligt innan luftning. Vad gäller nipplen så är jag tveksam att det passar, köp på ett Hays bleedkit på cyclecommponents för 200 spänn eller nåt.

Luftning av broms.
DOT5.1 och DOT4 skall vara kompatibla. 5.1 har bara högra kokpunkt. Du kan förmodligen köra samma olja i bägge dina bromsar.
När det gäller luftningsnipplar så går det nog inte bara säga Avid och Hayes. Deras nipplar är lite olika mellan modellerna. Jag köpte nyligen ett luftningskit hos Bikeplace, till mina Hayes Stroker. Då fick jag med ett antal olika nipplar till alla Hayes bromsar.
Mitt tips är att kolla vilken nippel som du behöver. CRC brukar sälja de flesta och har bra bilder.

Luftning av broms.
Hayesbromsarna på cykeln jag ska lufta är HFX-9. Jag har inte tänkt att blanda vätskorna men tänkte bara så att om jag använder delar av Juicy bleed kittet nu, att det inte förstör sen när det är dax att lufta mina Juicy bromsar.

Men vad bra då ska det funka. Då återstår bara nippeln. :/

Luftning av broms.
Nu var det ett par år sen jag hade hfx-9or men nere på oket behöver du väl bara en slang att trä över nippel som redan sitter där. på handtagena minns jag dock inte om man behövde nån nippel. Det handlar ju om att kolven i handtaget alltid ska ha bromsvätska att trycka ner i slangen och det går kanske att hälla ner i handtagen utan nån nippel?

På tex hope-bromsarna behöver man inget då det är ett lock över vätskebehållaren så där är det bara att hälla i olja då det blir lite och en slang till nippeln på oket.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=8384

Luftning av broms.
Precis som övik skriver. Man trär bara en slang på okets existerande nippel och en spruta till den. Jag tror jag använde en nippel från ett MC luftningskit som jag fäste på handtaget men det behövs nog inte om man accepterar lite oljerinn.

Jag borde ha utrustningen som behövs (om det inte försvann i flytten), du vet ju vart mitt garage bor. =)

Luftning av broms.
Det är dock lite klurigt med att hålla kvar flaskan vid oket, under hela tiden. Släpper man den så lossnar den från nippeln och man kan få olja på ramen.
Jag fixerade min med en rem, så att men kunde släppa handen ibland. Om man använder en spruta istället för flaska, kan man släppa taget under luftningen, men det är lite svårare att utföra den lilla tillbakasugningen som nämns.

Tillbaka
Topp