Luftningsproblem SRAM Guide R

Domestique

Aktiv medlem
Hej,
inför en längre tur med fetcykeln som jag ska ut på i morgon märkte jag att bakbromsen var svampig och knappt ville gå tillbaka. Enkelt tänkte jag, bara lufta. Det gick bra ända tills jag luftat bromsoket och sen genom att pressa sprutan med bromsvätska sakta trycka ut bromshandtaget - då är det tvärstopp. Det är första gången jag luftar guide-bromsar, men har luftat både Avid och Shimano ett antal gånger utan några som helst problem. Det slutade med svordomar och att jag bytte ut till ett par Avid Elixir 5 från en mtb, men frågan är om det här är ett känt problem eller om någon har en hypotes om vad som hänt.

Elixir 5 är kända för att vara nära nog omöjliga att lufta medan Guide är väldigt enkla att lufta. Jag vet inte vad du har gjort.

Svårt att förstå vad som egentligen är problemet. Vad menar du med att det är stopp? Och vad exakt gjorde du när du upplevde stoppet?

Låter som att kolven i handtaget har svällt. Jag löste problemet genom att slipa ner diametern på kolven en uns. Sram har släppt en ny version av kolven, för att råda bot på problemet, men problemet uppstår ändå (min bakbroms har den nya versionen och gav samma fel) . Trist när bromsarna i övrigt är så sköna.

Det är momentet som inleds vid 3:25 i videon här:

Där är det alltså helt stopp; det går inte att trycka ut handtaget med sprutan som sitter i oket och då menar jag tvärstopp - pressar jag mer så lossnar slangen från sprutan.. Kanske är kolven i handtaget som Toerman skriver.

Har aldrig haft problem att lufta mina Elixir 5 och proceduren är ju identisk, så något känns väldigt fel.

Tillbaka
Topp