Lufttryck mtb

Roni010

Medlem
Lufttryck mtb
Hur mycket luft skall man ha i sina mtb däck för cykling över rötter och stenar ? Har alltid haft max lufttryck i däcken för att minska risken för punkteringar.
Märker nu när jag cyklar i skogen att jag tappar fästet ibland på hala rötter och stenar. Hur mycket luft kan jag släppa ut i förhållande till max lufttryck ?
utan att öka risken för punkteringar. Kör med vanlig slang i däcken 29 tum.

Lufttryck mtb
Det beror på lite för många faktorer för att kunna ge ett rakt svar. Du behöver helt enkelt testa att sänka successivt tills börjar få negativa egenskaper som krängning i kurvor eller genomslag och sedan höja marginellt därifrån. Om slutresultatet landar på mer än 2 bar eller 30 psi skulle jag överväga kraftigare däckstomme eller någon form av däck-inlägg.

Lufttryck mtb
Har du däck och hjul för det kan jag tipsa om att köra utan slang ”tubeless”. Du kan googla det. Då får du inga punkor pga lågt däcktryck. Med slang får man se upp lite med däcktrycket. Blir det för lågt får msn genomslagspunktering ”snakebite” som kännetecknas sv två hål i innerslangen.

Edit: maxtryck är max innan däcket riskerar att skadas. Det trycket är inte bra att köra med. Släpp ut så mycket luft att du kan trycka in däcket lite med tummen. Experimentera dig fram till bra tryck därifrån.

Senast ändrad:
Lufttryck mtb
Lite lägre fram än bak (bak mest känslig för genomslag, det kan definitivt vara ett problem även med tubeless..). Jag kör 1.5-1.7 fram och 1.7-2.0 bak, beroende på däck, var jag ska cykla, vädret/föret där jag ska cykla, samt dagsform (dvs om jag orkar mäta och/eller pumpa eller inte).

Kör fö ofta insert i bakdäcket för att skydda hjulet/fälgen ännu mer, då kan man köra lite lägre tryck också.

Lufttryck mtb
Omöjligt att svara på utan att veta din vikt, var/hur du kör och hur breda däck du har, men börja med hälften av vad du har nu skulle jag tro…
Till mina 70kg kör jag med 1 och 1.3 bar fram och bak i mina 2.4” däck.
I fatbiken sommartid 0.3 och 0.45…

Lufttryck mtb
Skönt att höra att det är flera än jag som har uppemot 2,0bar. Körde häromdagen och trodde jag fått punktering då det började kränga i kurvorna och gunga när man trampar på. Kollade när jag kom hem då var det 1,6bar

Lufttryck mtb
Så lågt som möjligt för att maximera grepp och följsamhet över rötter och stenar. Jag har 1,0 - 1,4 bar beroende på däck, årstid och cykel.

Men hur breda fälgar har du och vilka däck har du på? Och är det långsam teknisk stig eller bombar du ner för berg?

Lufttryck mtb
Saker att sätta in i kalkyleringen är väl fälgbredd respektive däckbredd, vikt, kö3rstil, HT respektive FS, årstid.
När jag körde min xc ht smal fälg och schwalbes NN 2.3or med slang så körde jag strax under 2.0 bar, nu när jag har bredare fälgar på nya HTn så kör jag slanglöst och ca 1.4 bak och 1.6 fram vilket är the way I like it med mina 71kg.
Har planer på korvar och då sänka trycket ytterligare.

Lufttryck mtb
Oj, ja då skulle jag rekommendera att du testar ca 1,5 bar med slang. Byter du till slanglöst och stoppar i en korv kan du gå ner betydligt mer, till ca 1,0, beroende på exakt vilket däck du har. Grepp och följsamhet ökar ju lägre tryck du har, men det ska inte vara så lågt att det känns instabilt och krängigt. Risken för genomslag ökar förstås också om du kör på något hårt, så slanglöst rekommenderas starkt.

Lufttryck mtb
Jag har kört med 1,5 bar nåt år (med slang), sen jag gick ned till 79 kg, körde på 1,7 bar tidigare
30 mm fälgar, 29x2,25 däck, viktigt att ha en bra pump som visar korrekt i de lägre skalorna oxå.
Köpte en dedikerad mtb pump härom året. Jag kan nog gå ned lite i tryck oxå, sen när det är blött är det ju en fördel med lägre tryck då.

Lufttryck mtb
Skall överväga att gå över till slanglöst i framtiden. Finns det några nackdelar med slanglöst kontra
slang i däcken ? Hur fixar man en punktering med slanglöst ?

Lufttryck mtb
Hur fixar man en punktering med slanglöst ?
Det beror lite på hur stort hålet är.
Litet hål: Tanken är att slanglösvätskan ska täta, så man behöver bara fylla på med luft.
Lite större hål: Det finns typ lagningspluggar/-korvar som man trycker i hålet, och sen pumpar upp igen.
Större hål: Släng i en slang.

Jag kör med slanglöst och har alltid en slang i ryggan ifall det skulle gå åt skogen.

Lufttryck mtb
Tack för bra tips ! Fälgbredd 35 mm. Däckbredd 29 x 2,60.Vikt 75 kg.
Ganska ny inom mtb. Kör bara gröna och blå leder.
Jag kör samma fälgbredd, däckbredd och väger något enstaka kilo mer. Cyklar steniga stigar främst. Kör 0,8 bar fram och 0,95 bar bak. Slanglöst och aldrig punkat på denna kombo. Skulle jag köra mer snabba byggda stigar skulle jag behöva öka för att inte burpa.

Köp en billig pump och en bra däcktrycksmätare. Hitta en bra slinga, börja med ganska högt tryck och sen sänker du för varje varv tills det blir för lite och då vet du var du bör ligga.

Lufttryck mtb
Skall överväga att gå över till slanglöst i framtiden. Finns det några nackdelar med slanglöst kontra
slang i däcken ?
Lite meck första gången man gör det och man behöver fylla på med tätningsvätska ett par gånger per år. Kostar några hundra att köpa tejp och ventiler.

Hur fixar man en punktering med slanglöst ?
Den största fördelen är att man nästan aldrig får punktering längre. Klämpunka försvinner då det inte finns någon slang. Småhål av typen glasbit/häftklammer/stenflisa tätas av vätskan och man märker inte ens att man fått det. Det tog mig två års aktiv cykling innan jag lyckades få ett hål i däcket som var så stort att vätskan inte tog det, och då tjongade jag in i en sten så att det sjöng i fälgen — självförvållat med andra ord. Lagades genom att trycka in en liten gummiremsa i hålet, googla på tubeless repair kit. Bara att pumpa upp däcket och fortsätta köra.

Tillbaka
Topp