[Luleå] StiL Cykel

• Trådstartare Trådstartare Jay
  • Start datum Start datum

Jay

Medlem
[Luleå] StiL Cykel
Hej!

Jag har nyligen tagit över som sektionsledare för StiL Cykel, www.stilsportcenter.se. Några av er andra Lulecyklister träffade jag i våras. Jag hoppas vi ses mer under hösten.

Vi kommer att ha ett upptaktstillfälle ikväll kl 18:30 utanför den nya receptionen i StiL Sportcenter på Porsön, där vi presenterar oss och våra planer tillsammans med sektionerna Multisport, Orientering, Löpning och Skidor. Vi håller det ganska kort och bjuder på fika, sen ger vi oss ut på en cykeltur och de andra sektionerna på en löptur.

Cykelsektionens verksamhet utformas av oss aktiva och du är välkommen med dina idéer och förslag. Mitt mål som sektionsledare är att vi ska kunna erbjuda flera pass i veckan för både de som är intresserade av mountainbike och landsväg.

Fokus kommer i början av höstterminen att ligga på att få de som är nybörjare att lära känna sina cyklar, att få lite grundläggande teknik och att bli inspirerade till att fortsätta utöva sporten. Vardagspassen, som blir förlagda till kvällar, troligtvis tisdagar och torsdagar, kommer vi försöka hålla lite kortare eller göra det möjligt att vara med på en kortare del om man vill vika av hemåt tidigare.
Utöver dessa kommer vi att köra längre pass på lördagar, då vi ger oss ut på turer som inte bara är i det direkta närområdet.

Det kan bli en tripp till Kanis i Älvsbyn, www.kanisactioncenter.se, för lite Down Hill. De stänger dock för säsongen nästa vecka, så det blir i så fall väldigt snart. Hör av er till mig om ni är intresserade av att åka med.

Vår huvudsakliga informationskanal är en mailinglista, kontakta mig om du vill veta hur man går med. En del info kommer jag posta här också.

Jag hoppas vi ses!

/Janne

[Luleå] StiL Cykel
När kör ni nästa gång?
Hör gärna av er om ni ska ut i helgen, jag är grymt sugen, har haft cykeln i delar
i tre veckor efter en elak kvist-incident.

Vilken tid har ni tänkt köra kvällspassen?

/Magnys

[Luleå] StiL Cykel
Nästa gång ser ut att bli på tisdag kl 18:30, därefter är det på torsdag samma tid. Vi tror att tiderna kommer att få justeras efter dagsljustillgången, när mörkret tar mer av kvällarna. Genom mailinglistan håller man sig säkrast uppdaterad. Jag ska försöka hålla hemsidan levande med aktuell information också. Imorgon lördag åker vi till Kanis några stycken för lite DH. Man får ju passa på innan de stänger för säsongen.

/ Janne

[Luleå] StiL Cykel
Ikväll är det dags igen, kl 18:30. Vi träffas framför StiL Sportcenters entré. Du är välkommen, medlem eller inte.
Redan till nästa vecka kommer vi att justera tiden, start en timme eller så tidigare, det mörknade innan vi kommit tillbaka från tisdagsturen senast.

/Janne

[Luleå] StiL Cykel
För vecka 38 kommer tiderna att vara enligt följande för både landsvägs- och mountainbikepassen: Tisdag och torsdag kl 17:30 samt lördag kl 10. Vardagspassen blir 1,5-2h och lördagspassen längre. Samling utanför StiL Sportcenter. Glöm inte att vi anpassar tempot efter deltagarna. Nästa vecka kommer preliminärt planeras efter samma tider. Välkomna!

/ J

[Luleå] StiL Cykel
coolt att detta finns i Lule är själv därifrån 1978-1998 nu mera sundsvallsbo och tagit upp cyckling på allavar då knät inte pala kamsporter längre men med cyckling har jag hittat nåt jag trivs med så är det ju bra för astmatiker och diabetiker bättre än o sitta hemma framför datorn hela tiden.

men kul att det FInns speciell cykle klubb med aktiviteter i Lule hade nog blitt medlem hade jag bott där detta är bra :D keep it up keep it moving

[Luleå] StiL Cykel
Vi blev få till dagens pass, jag var ensam med mountainbike, två var med på landsvägshojar. Jag hade sett fram emot några timmar i skogen, men det är ju roligare att cykla i grupp än ensam, följde därför med de andra ut på en asfaltstur.
Porsön-Gammelstad-Boden-Avan-Gäddvik-Storheden-Tuna-Porsön blev dagens sträckning. Solen tittade fram ganska snart, så det blev oväntat fint. Lite över 3 timmar tog det oss, med ett kort stopp för att få i oss lite medhavd fast föda i Boden. Det kändes att jag inte är van vid att nöta asfalt längre, ryggen och sätet fick smaka på ganska statiskt arbete. Vi försökte oss på lite klungkörning, ganska täta växlingar. Sånt gör landsvägscyklingen lite roligare tycker jag.
Nu är jag fortfarande väldigt sugen på att komma ut i skogen igen. Vi får hoppas på större uppslutning framöver!

/ J

[Luleå] StiL Cykel
Porsön-Gammelstad-Boden-Avan-Gäddvik-Storheden-Tuna-Porsön på mtb fyfan inte dåligt skulle aldrig funka med min mtb har ingen storklinga ja går går det väl men vilken tid det skulle ta.starkt jobbat

[Luleå] StiL Cykel
faan det är en fin sträcka det där hur många mil blev det?

längsta jag cyklade på min förra mtb var 82.5km kanske igår en 30 idag kanske en 30-45km

här i sundsvall med den nya hojjen det är en merida matts tfs 500

men som sagt hade ja bott kvar i Lule hade jag nog slutit mig till er bra jobbat kul att sånt finns

mvh
petri

[Luleå] StiL Cykel
Vad är väl en cykeltur i höstsolen, när man kan torka snor och var på sjuka barn...
Det blev en bra tur, har du lvg-hoj eller körde du Canyon?
Hur körde ni till Boden på 97:an (storvägen)?

/Magnus

[Luleå] StiL Cykel
Ja det måste ha blivit 80-85 km skulle jag gissa, ingen av oss med cykeldator nollade innan avfärd, lite orutinerat kanske. Jag körde på min xc-hoj ja. Som tur var hade jag ganska mycket luft i slangarna och ännu inte köpt grövre däck. Vi körde via Rutvik till Gammelstad och Gamla Bodenvägen därifrån till Sunderbyn, men sen blev det 97:an till Boden. Det var ganska få bilar på vägen, kan bero på tiden, lördag förmiddag, jag kan tänka mig att det är lite mindre trevligt att cykla där en vardagseftermiddag eller -kväll.

Jag ser att du håller till i Boden Smuffe. Vi har pratat lite om att cykla lite där någon gång. Hade du cyklat där också Lumber eller var du bara sugen? Vi har ju minst en bodensare som brukar cykla med oss här också. Var hittar vi de bästa stigarna? Ni är givetvis välkomna att cykla med oss här i Lule också.

/ J

[Luleå] StiL Cykel
jag skulle säga Paglaområdet där finns mycket trevlig stigar runt omkring i det området å ner mot Vittjärv å upp på Örgårdberget

[Luleå] StiL Cykel
Jay skrev:
-------------------------------------------------------
> Hade du cyklat där också Lumber eller var du
> bara sugen?

Har inte cyklat i Boden, men det verkar bra!
Har som sagt bil och släpvagn om det behövs, eller cyklar ni dit :-)

/Magnus

[Luleå] StiL Cykel
Här kommer tiderna för veckans pass.

Mtb: Tisdag och torsdag kl 17:30, lördag inställt pga Kick-off med ledarna för övriga sektioner.

Lvg: Tisdag kl 17:30, lördag och söndag kl 10.

/ J

[Luleå] StiL Cykel
Vi fortsatte med att utforska nya stigar på Björkskatan, Sinksundsberget och Ormberget ikväll. Det blev flera nya och roliga uppförs- och utförslöpor, både tekniskt och flow:iga singletracks. Vi var fem idag, varav en för mig ny tjej, kul! Tiden hamnade på strax över 1,5 timme. Det var redan ganska mörkt när vi spolade av cyklarna, eventuellt startar vi lite tidigare nästa vecka.

Det pratas om en lite längre tur på söndag, troligtvis till Måttsund och tillbaka. Jag vågar inte lova att jag hakar på, men jag tror att det bli några stycken som sticker ut. Det kommer säkert meddelanden om det på mailinglistan.

Om inte annat så ses vi väl nästa vecka?

/ J

[Luleå] StiL Cykel
Det ser ut som att turen till Måttsund blir av idag. Det senaste är att vi ska träffas kl 11 och trampa iväg mot Måttsund. Jag tror att vi är fyra så långt. Tempot kommer troligtvis bli lite högre än det varit de senaste passen, lite mer xc-svetto-inriktat med andra ord. Vi får hoppas att regnet väntar tills ikväll med att falla. Samling som vanligt utanför StiL Sportcenter. Mitt nummer hittar ni på vår hemsida. Följ med och svettas!

/ J

[Luleå] StiL Cykel
Vi blev fyra som for härifrån Porsön idag, som jag trodde. Turen började med en kort sväng vid Mjölkuddsberget, fortsatte sedan bort till Bergnäset där vi tog höger direkt efter bron, körde sen bort utmed stranden, genom bostadsområdet och in på några stigar, vidare över vägen, förbi travbanan, bort på grusvägarna och upp på bakvägen till Måttsundsbacken. Där uppe fyllde vi på lite i magen. På vägen ner mötte vi Micke S, som sedan hakade på oss och visade lite nya stigar, från travbanan och in till Bergnässkolan, tack för det! Vi rullade vidare tillbaka till Porsön. En trevlig hyfsat snabb tur utan regn.

Den kommande veckan kör vi tisdag och torsdag kl 17.

Jag planerar inget pass på lördag då det känns som att det kan vara bra att ladda inför multisporttävlingen på söndag. Finns intresse så kan jag tänka mig en kort tur inriktad på teknik och lek under lördagen. Vad jag vet så finns det platser kvar till den kortare varianten av tävlingen, anmäl dig direkt till Multisportsektionens ledare, se hemsidan för mer information.

/ J

[Luleå] StiL Cykel
Tack för passet igår kväll - blev totalt 2,5 timmar cykel för mig...
Roligt att köra på Ormberget - senast det begav sig var ifjol.
Uppförsbackarna på sm-skidspåren är goa;-)
Hoppas ni andra inte fick vänta för mycket då jag försökte ta mig fram på helstelingen över rötter och stenar:-)

/MickeS: ingen dämpning, ingen teknik = låångsam

[Luleå] StiL Cykel
Tack för sällskapet! Vi kör kl 17 imorgon igen och vi får se vad vi hittar på då, det beror ju till stor del på vilka som dyker upp. Men som jag sa igår så brukar det bli lite mer tekniskt på vardagarna än på helgerna. Lite upp och ner och så många roliga stigar som möjligt på ganska kort tid. Bulliten kanske är roligare att rulla på vid såna tillfällen?

/ J

[Luleå] StiL Cykel
Hej

Vi försöker köra på med ungefär samma upplägg som tidigare så länge det går
och justerar efter hand. Tisdag och torsdag kl 17 samt, den här veckan, söndag
kl 10.

/ J

[Luleå] StiL Cykel
Hej

Det visade sig rätt snart att vi behöver justera redan den här veckan. Vi var två som var ute i ca en timme igår. Det var relativt mörkt redan när vi for ut och det blev snabbt mörkare. Vi hann med lite stigar på Mjölkuddsberget/Kallkällan innan det blev alldeles för mörkt och fortsatte med belysta spår en stund och avslutade med cykelbana runt Björkskatafjärden.

Då jag själv och troligtvis flera av de som brukar vara med saknar lämplig belysning på hjälm och cykel för att kunna genomföra träningspass i mörker, så ställer jag in det planerade passet på torsdag. Tyvärr har jag ingen möjlighet att cykla under de ljusa delarna av dagarna innan helgen.

Jag hoppas att vi ses på söndag!

/ J

[Luleå] StiL Cykel
Vad bra! Vi får väl se hur vädret blir och vilka som dyker upp och bestämmer sen tillsammans. Det ser ju ut att bli ok enligt prognoserna. Har du några förslag eller önskemål?

/ J

[Luleå] StiL Cykel
Jag skall försöka komma oxå även fast kl 10 är okristligt tidigt att träna:-)
Och så får det inte vara för blött - just över nollan och blött då går cykling fetbort...

[Luleå] StiL Cykel
Lumber skrev:
> Surfa lite tallhed vore kul

Ja det finns ju på många ställen. Vore skoj att kombinera med lite upp- och nerför.

MickeS skrev:
just över nollan och blött då går cykling fetbort...

Det lär ju inte torka upp i skogarna över natten och smhi spår 4-5 grader varmt, så då återstår tolkning av vad vad som är "just över nollan".

Jag har investerat i ett par skoöverdrag från Biltema, får se om de åker på redan imorgon.

/J

[Luleå] StiL Cykel
Jay skrev:
> Det lär ju inte torka upp i skogarna över natten
> och smhi spår 4-5 grader varmt, så då
> återstår tolkning av vad vad som är "just över
> nollan".
Med blött menar jag från ovan:-) att det är blött på marken är en självklarhet så här års...

[Luleå] StiL Cykel
Jay skrev:
> Lätt dimma och -1,5 grader C, vi kan nog inte
> klaga på vädret iaf. Bäst att leta lite i
> garderoben efter bra kläder.
>
> / J

Jag tar nog plyschoverallen.

/Magnus

[Luleå] StiL Cykel
Då var man hemma efter nästan 5 timmar mtb (fattas 10 minuter), pust.
Blött, kallt, dimmigt, lerigt och alldeles underbart:-)
Tack för dagens pass - blev kanske liite länge, det var precis att orken räckte sista kilometrarna hem...återhämtningsdrinken (5dl mjölk, 1 banan, ett par msk kakao, 1 ägg och lite flytande honung) satt fint väl hemma.
Men det var fina stigar vi hittade utåt Hertsön eller hur?
Nu återstår bara att spola av cykel/kläder och få lite ordentlig mat i magen.
På återseende.

[Luleå] StiL Cykel
Ja, även om det bara blev 3-3,5 timmar för mig, så var det lite längre än tänkt. Men det var kul med alla nya stigar. Tack för sällskapet!
Åter till arbetet...

/ J

[Luleå] StiL Cykel
Tack för en kanontur!
Min återhämtning bestod av tårta på barnkalas, alla andra föräldrar tog "jagbantarmenmåstesmakabitar" medans jag åt "harcyklathelaförmiddagenochinteätitlunchbitar" :-)

/Magnus

[Luleå] StiL Cykel
Hej!

På lördag kör vi en tur kl 10, det kan bli en runda liknande den vi körde i
söndags. Då cyklade vi över Björkskatan förbi Sinksundet bort längs milspåret
och vidare till Hertsöträsk, som vi rundade på stigar, spänger och grusvägar i
motsols riktning och för att sedan ta ungefär samma väg tillbaka från sjön.
Självklart är jag öppen för andra idéer.

Jag kör eventurellt en sväng imorgon också, kl 16 eller senare, hör av dig om du
vill med. Det kan bli en pannlampstur om vi kommer iväg sent.

/ Janne

[Luleå] StiL Cykel
Jag skall försöka komma på lördag - sista turen gav mersmak:-)
smhi gissar 5-6grader, sydlig vind 9m/s och ev regn på em.

Kan inte ikväll pga familjen, kör nog själv senare vid 20-tiden min vanliga mtbgrusasfaltkvällsrunda;
Gäddvik-Bergnäset-Stan-Mjölkudden-Porsön-Björkskatan-Lulsundet-Kronan-Skurholmen-Stan-Bergnäset-Gäddvik ca 27km. Ev utåt Lerbäcken-Hertsön för ca 38km.

[Luleå] StiL Cykel
MickeS skrev:
> smhi gissar 5-6grader, sydlig vind 9m/s och ev
> regn på em.

SMHI verkar vara bra på att gissa!
Nu laddar jag med gröt.

/Magnus

[Luleå] StiL Cykel
Tack för ännu en kanonrunda, här är dagens runda enligt gps:en.
gps2.jpg ht=512

/Magnus

Senast redigerad av en moderator:
[Luleå] StiL Cykel
Hur långt blev det enligt gps:en? Jag var ute totalt 4h15min och körde kanske 22km längre än gps-spåret till och från start/stopp.
Ser inte ut som om vi snurrade så mycket ändå fast det kändes som det:-)
Inte många meter asfalt/grus trots allt - fint att vi fick ihop så pass mycket stig, synd bara att det var så pass blött bitvis utåt Knöppelåsen.
Kanontur helt enkelt - vi får be till vädergudarna att de håller inne med snön nån vecka till...

[Luleå] StiL Cykel
Ja, tack för en trevlig tur igår. Trodde också att vi slingrade lite mer än gps:en säger. Efter Kallkällan fortsatte vi bara över Mjölkuddsberget tillbaka till Porsöhallen och spolade av cyklarna.

Vi var ute en sväng i eftermiddag, ca 2h, jag och Rikard. Till en början var det ljust, men ganska snart kom den hjälm-monterade lampan väl till pass. Vi körde den numera klassiska kombinationen Porsön-Mjölkuddsberget-Kronan-Ormberget-Björkskatan-Porsön. Blandat uppför, utför, teknisk stig och lite grusväg/spår. Det var inte helt oväntat speciellt att cykla med lampljus. Hittade inga batterier till lampan jag tänkt ha på styret, så jag hade bara den på hjälmen. Det funkade så, men med kompletterande ljus från styret vågar jag nog stå på lite mer i skogen.

/ J

Tillbaka
Topp