Visst, hyfsad VR-debut, jag är nöjd. Hade nog kört en halvtimme snabbare om allt hade gått utan strul. Det var omväxlande väder. Duggregn i starten, sen ett par omgångar kraftigt regn och för övrigt rätt bra väder. Jag tappade en vattenflaska efter ett par mil och tvingades sen till ett oplanerat depåstopp ungefär halvvägs för att fylla på den andra flaskan. Fick köra solo ett par mil efter det innan jag fick kontakt med en lämplig klunga igen. Sen fick jag punktering på bakhjulet ca 4 mil från mål och det tog lite tid att fixa och det blev då solokörning resten av vägen till Motala.
Den omtalade backen vid Jönköping märkte jag aldrig av, märkte inte ens av att jag passerat Jönköping förrän jag insåg att vi var på väg norrut mot Hjo på västra sidan av Vättern. "Jönköpingsbacken" måste ha varit en lång stigning som påminner om Sinkenbacken, värre än så blir det aldrig. Jag gick aldrig ner på lilla klingan fram och det var kanske lite dumt.
Det var VR-premiär för mig och jag måste nog säga att jag inte kommer att köra fler gånger med målet att åka så fort som möjligt. Det är inte lyckat att blanda motionärer av olika slag med de som kan cykla fort i samma lopp. Det blir en hel del incidenter och jag såg några, dock inga vurpor. Bästa och säkraste sättet att uppleva VR borde vara att köra som glad motionär och ha som mål att bara ta sig runt; åka i sin egen takt, aldrig haka på klungor, stanna i alla depåer och äta och dricka av det som erbjuds, hinna prata med folk och njuta av landskapet etc, låta det ta 12-14 timmar. Jag träffade några oldboys på VR-campingen som körde på det sättet och de verkade väldigt nöjda, många hade kört 20-30 lopp.