Lurad av sportson!

Patrik2

Ny medlem
Lurad av sportson!
Min brosa har en Kona blast som han köpte på Sportson och nu lämnade han in den på första servicen som han fick rabbat på: 199:- istället för 449:- tror jag det var, men det var inte grejen.
Det var så här att hans kedja hade gått av, men bara i en gänga, men istället för att bara sätta på ett nytt kedjelås så bytte dom hela kedjan och tog 190:- för den och 150:- för arbetet då de bytte. Det kändes som en väldigt dyr kedja eftersom det var en likadan som den standard kedjan som satt på innan. Så av någon anledning slutade servicen på över 500:- :(
Det var väl inte tvunga att byta kedja för det kunde man ju gjort själv isådana fall?

Har jag blivit lurad? eller kan inte sportson sina saker? jag känner mig osäker även om de säljer fina hojar :)=

// Patrik

Lurad av sportson!
Dom borde väl åtminstone ha kontaktat din bror först och berätta att det skulle kosta mer pengar, så han själv kunde göra det valet.
Jag skulle lacka totalt om det hände mig.

Lurad av sportson!
Troligen är "praxis" i butikerna att byta kedja om den går av.

190kr för en kedja är ett helt vanligt butikspris. 150kr för bytet är också rätt ok tror jag nog.

Gissa hur ofta jag anlitar butiker för att göra något? Har bara råkat på en enda vettig LBS, men inte ens dom får röra mina cyklar. :P

Råkade ut för en liknande "incident" i Åre. Mitt styrlager fallerade rätt rejält så jag behöve sätta i ett nytt. Kikade på ett Syncros och bestämde mig för det även fast det var dyrt, lite bling skadar ju aldrig tänkte jag. När jag kommer tillbaka visar det sig att det lagret inte gick att montera i min ram och att dom hade slängt på ett sniket Neco istället. Hade inte riktigt lust att tjaffsa eftersom skutan väntade och jag fick ett något sånär vettigt pris. Men ändå, jag fick inte vad jag beställde...

Dom pratar om politikerförakt, jag lider förutom av det även av cykelmekanikerförakt.

Edit: Många butiker har inte ens vett nog att lagerföra pedaler. Blä.

Edit2: Tänk vad kul om Martin O kunde svara här. :P

Edit3: Kanske skulle påpeka att det där om cykelmekanikerföraktet inte var seriöst. :)

Senast redigerad av en moderator:
Lurad av sportson!
150 för arbetet om man ändå pröjsar för en service är väl lite i överkant???

Det hade nog blivit dyrare om de inte bytt iofs. En drivlina kostar rätt mycket mer.

Lurad av sportson!
Var billigt det är att webbshoppa för 190 + 150 får man ju nästan ett par dura ace kedjor( saknas ca 50 kr). Om man nu orkar setta på dem själv.

Lurad av sportson!
I princip har de säkert rätt med listpriser men en handlare som lägger på det utöver servicen räknar nog inte med att folk kommer tillbaka. En cykel är så lättskruvad så det är bara att lära sig. Ev. misstag tjänas snabbt igen i form av sparade servicekostnader.

Lurad av sportson!
Precis som i alla ärenden där man inte kan meka själv så kostar det dyrt i butikerna. cykelmekaniker/handlare är som ni säkert vet inga rika troll, så hur det går ihop med er teori om att cykelhandlare håvar in stora vintser vet jag inte. en helservice inkl kedja för strax över 500 kr är absolut inte dyrt om du jämför med många andra affärer.

150 kr för en kedja är i sig absolut inte dyrt. om nu en "gänga" var trasig, är ni säkra på att kedjan inte tagit mer skada? orgial sitter shimanokedja, de har inga lösa kedjelås som man sätter dit, utan man får byta en del av kedjan, eller som alla handlare gör, byter den, eftersom det inte ligger lösa kedjedelar och skräpar i mekanikernas fickor.

den stora merparten av alla kunder uppskattar ochså en ny kedja med garanterad funktion istället för en kedja som eventuellt är försvagad vilket kan leda till en ny inlämning med tillhörande avgift etc...

rent branschmässigt så har butiker rätt att byta enklare saker för en viss % av nån kostnad utan att meddela kunden. som kund kan det ju vara bra att kolla hur det är med priser och så när de lämnar in cykeln.

Lurad av sportson!
Micke S skrev:
-------------------------------------------------------
> rent branschmässigt så har butiker rätt att
> byta enklare saker för en viss % av nån kostnad
> utan att meddela kunden. som kund kan det ju vara
> bra att kolla hur det är med priser och så när
> de lämnar in cykeln.

en paragraf på den tack!

Lurad av sportson!
Frostyfog.. skrev:

>
> en paragraf på den tack!

Vet inte om det finns i lagtext men man om man lämnar kostnadsförslag så kan man gå upp 20% över det. För övrigt tar vi på min arbetsplats (inte cyklar dock) 300 nånting bara för att överhuvudtaget lämna in grejer. Man lägger ju minst 20 minuter på en hoj bara genom att ta emot kunden, skriva ner kontaktuppgifter, provrulla m.m. Om man tar 400:- (låg timtaxa) så är det ju 130:- bara det.

//Kalle

Lurad av sportson!
Det är väl rätt uppenbart att man som kund också måste försöka ha lite koll? Man kan ju inte bara lämna in cykeln och sedan inte räkna med att det kostar lite pengar, service och arbete är ganska dyrt.

Samtidigt känns det lite sådär när LBS drar en snabb ramsa om vad som bör göras och kör igång utan att kunden är med på noterna och då får en pris-chock.

Som sagt så lär han ha rätt till att få det ogjort om det inte var överenskommet, dom kan ju inte gärna beslagta hans cykel för att dom tyckte det passade att byta kedja.

Hitta en bra LBS som du känner du har god kontakt med, en som Cykelstället i Göteborg (var inne och akutoppererade justerings-skruven på mitt framväxelreglage och detta + ny vajer gjorde de på några minuter med minimala material-avgifter). :)

Jag tycker det är viktigt att känna sig trygg och väl bemött hos någon som kommer hjälpa en med många dyra beslut, då skall det inte vara så att man inte vågar lämna cykeln för att kostnaderna springer iväg utan man skall ha god kontakt och båda parterna skall vara medvetna vad som gäller, cykelhandlare är också människor och de tänker inte lika mycket på erat fall som ni själva. De kanske fixar 20 cyklar den dagen och har de då fått uppfattningen av att de skall göra vad de gör så tvekar dom ju inte.

Nu har jag skrivit för mkt för att det skall vara sammanhängande, sorry.

Lurad av sportson!
nenja skrev:
> service och arbete är ganska dyrt.

Inte hos min LBS, där är det gratis om man har köpt sakerna där!

Lurad av sportson!
Micke S skrev:
> eftersom du ber så ödmjukt med ett utropstecken
> så får du givetvis hitta den själv.
>
> själv har jag ingen aning och saknar engagemang.

då ber jag ödmjukt om att du tar tillbaka ditt ogrundade påstående

den kom in för en service - alla arbeten utöver det gavs det (antagligen) ingen offer på mao så får man inte göra något utöver vanlig service utan kundens medgivande... nej, du får inte laga pyspunkan som cykeln kom in med

Lurad av sportson!
Johan A, ah jo jag menade generellt, inte bara inom cykelvärlden. Men då har du hittat en bra LBS att hänga på iaf. :D Jag tycker om bra LBS som man kan småhänga på och prata skit och prylar med. ;)

Lurad av sportson!
kalle har ju redan svarat på din fråga och lyckades beskriva bra vad jag ville ha sagt. ogrundad är jag förhoppningsvis inte i någonting jag skriver här. aha.. kalle fann grund i påståendet.

eftersom jag, och förmodligen inte du, är insatta i fallet så är det ingen ide att diskutera vidare då vi inte vet vad vi diskuterar om.

Lurad av sportson!
Hade det varit min cykel hade jag kapat en länk på kedjan eller fixat ett kedjelås. Hade jag fått betalt för att fixa någon annans cykel hade jag inte vågat chansa utan monterat en ny kedja.

Lurad av sportson!
Kallefs skrev:
> Vet inte om det finns i lagtext men man om man lämnar kostnadsförslag så kan man gå upp 20% över det.

Jo, det tas upp i Konsumenttjänstlagen, men gränsen är 15%.

Näringsidkaren har rätt att uföra arbetet och tilläggsdebitera om konsumenten inte kan anträffas, eller om denne inte lämnar anvisningar inom rimlig tid.
1. Om priset är obetydligt, eller lågt i förhållande till priset för den avtalade tjänsten (+15%), eller
2. Om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i samband med uppdraget.

Lurad av sportson!
Grejen är väl den att ber man en butik fixa kedjan gör dom på det smidigaste och bästa sättet. I det här fallet en ny kedja. Speciellt som Shimano-kedjor kan vara lite kinkiga att sätta ihop igen. Eg. ser jag inget realistiskt alternativ för en butik?

Själv hade jag singlespeedkonverterat och kört utan växlar tills jag orkade fixa skiten själv, men det är bara jag. :P

Lurad av sportson!
Buddha skrev:
> Näringsidkaren har rätt att uföra arbetet och
> tilläggsdebitera om konsumenten inte kan
> anträffas, eller om denne inte lämnar
> anvisningar inom rimlig tid.
> 1. Om priset är obetydligt, eller lågt i
> förhållande till priset för den avtalade
> tjänsten (+15%), eller
> 2. Om det finns särskilda skäl att anta att
> konsumenten önskar få tilläggsarbetet utfört i
> samband med uppdraget.

det är just punkt 2 som är så otydlig att man inte kan hävda någonting
enligt mig är det INTE rimligt att anta att kunden inte kan byta kedja själv om detta inte utryckligen sagts (jag håller mig till att en krona är en krona, och om den inte är min kan jag inte bestämma över den)
"särskilda skäl" är endast när åtgärden direkt krävs för att utföra det beställda arbetet

punkt 1 faller bort då detta kedjebytet inte var del av servicen och arbetet debiterades separat

Lurad av sportson!
Det är bara att läsa.

http://www.sportson.se/Nyabilder/Prislista verkstad 1 0701.pdf

Den såkallade 1:a servicen som detta handlade innehåller ingenting om byte av kedja. 1:a servicen (dvs 195:-) är endast arbetskostnader för 8 punkter som står i pdf-dokumentet ovan. Inget av dessa moment innehåller "byte av kedja". Alla reservdelskostnader tillkommer, vilket oxå står klart och tydligt.
Eftersom ni lämnade in hojen med trasig kedja, så vore det ju konstigt om inte Sportson uppfattade det som om ni även ville få kedjan lagad. Eftersom något kedjebyte inte ingår i "1:a servicen" är det ju ganska uppenbart att både arbetskostnaden och materialkostnaden för detta skulle tillkomma utöver de 195 kronorna.

Och nej, jag jobbar inte på Sportson. Jag tycker inte ens om Sportson. Men i detta fallet så är det bara att läsa innantill. Frågade ni öht vad det skulle kosta när ni lämnade in hojen, eller gissade ni bara att kedjebyte skulle ingå i 1:a servicen?

Lurad av sportson!
Om han blivit lurad? Förmodligen inte. Varför?
Till att börja med: han beställde ett arbete som inkluderar justering av växlar, men lämnade in en cykel med trasig kedja vilket omöjliggör utförandet av den servicen om det inte åtgärdas. Han har därmed indirekt bett dem att åtgärda kedjan.
Nästa gnäll: de monterade en ny kedja istället för att sätta ihop den han hade. Det ser jag som självklart, har kedjan gått av är den förmodligen så pass sliten att den riskerar att snart gå av igen. Enligt konsumenttjänstlagen är de tvingade att utföra servicen på ett sätt som undviker risk för allvarlig skada till följd av densamma, vilket ett brott av en undermålig kedja definitivt kan anses vara.
Avslutningsvis, hur mycket ska det här kosta? Svaret är enkelt: de har utfört en förstagångs helservice samt monterat en ny kedja. Då de har serviceprislistan framme kan han anses informerad om gällande priser, och då han enligt ovan godkänt åtgärden har de gjort exakt vad han bad dem och tagit betalt enligt överenskommet.

Om han har något emot detta kanske han borde lära sig att läsa igenom avtalen han ingår?

Lurad av sportson!
Ted_B skrev:
> Sniket att ta 150 spänn för att byta kedja
> tycker jag, det lilla arbetet kunde väl ingått i
> kedjeköpet.

Som någon sa, det gäller att välja rätt LBS!!

Lurad av sportson!
Apropå "gratis" service vid köp av cykel:
Har köpt min touringhojj på Cykelspec i Gbg, och då ingick gratis justering av växlar m.m. inom en viss tid. När jag var där och spanade fullgung:are så frågade jag säljaren om servicen på min långmilare: -"En lätt riktning på framhjulet plus lite pyssel ingår väl? Om jag köper nya klossar så pytsar ni väl i dom också när cykeln ändå är innne på service?"
-"Nä, motering av klossarna får du betala extra för"

Arbete på sammanlagt max 42 sekunder. Nej. Förlorad affär i 20000 kronorsklassen....

Det var SISTA gången jag satte min for i den affären. Fullgungaren är inköpt....någon annanstans.

KRAM!

Lurad av sportson!
alltid lika fascinerande att läsa trådar där folk förväntar sig att andra ska lägga betald arbetstid på att jobba gratis, och att gratistjänster är något man ska kunna kräva. ni som gnäller kan kanske berätta vad ni jobbar med och tala om vilka arbetsuppgifter jag kan kräva att ni gör för mig gratis.

Lurad av sportson!
Varför tror alla att det som är gratis ska innehålla så mycket? I de flesta sammanhang så får man vad man betalar för. Jag har ännu inte stött på någon cykelhandlare där man inte klart och tydligt kan läsa (innan man handlar) vad deras "gratis service" innehåller och inte innehåller. Det är ju bara att fråga istället för att förutsätta.

Vill man ha saker gratis så brukar man oftast få göra det själv. Om en butiks försäljning är beroende av att kunderna får gratis service inklusive slitdelar och allt som kunden hittar på "borde" ingå, så hade det varit så. Men så hade priserna på cyklarna varit därefter oxå. Man kan ju diskutera vem som är snålast, kunden som vill ha allt gratis eller butiken som vill ta betalt för servicen.

Att som kund tro att servicen är "gratis" är ju ganska naivt då det ju ligger inbakat i priset på cykeln. De allra flesta företag ägnar sig åt att maximera sin vinst. Om detta genomförs med nöjda kunder som köper många cyklar, eller missnöjda kunder som köper få dyra cyklar, kan företaget välja fritt. Och även om den första metoden är att föredra som kund, så är det långtifrån alla som lyckas få den metoden mer lönsam än den brutalare.

Lurad av sportson!
fredrikw skrev:
> alltid lika fascinerande att läsa trådar där
> folk förväntar sig att andra ska lägga betald
> arbetstid på att jobba gratis, och att
> gratistjänster är något man ska kunna kräva.
> ni som gnäller kan kanske berätta vad ni jobbar
> med och tala om vilka arbetsuppgifter jag kan
> kräva att ni gör för mig gratis.

Nej och icke. Men när man som näringsidkare inte förstår att ett 42-sekunders "gratis"-jobb kan betyda en 25000 på kontot, så är det väl lite anmärkningsvärt? Kundvård?
I min bransch är det inte ovanligt att man jobbar en vecka gratis (helt gratis, free of charge) för att skapa en bra kundrelation och på så sätt ha möjlighet att ta hem ett mångmiljonprojekt. En nöjd kund kommer tillbaka. Ett gratis ventilgummi idag, ny cykel imorgon.

Lurad av sportson!
Cakeman skrev bla:
>
> När man som näringsidkare inte
> förstår att ett 42-sekunders "gratis"-jobb kan
> betyda en 25000 på kontot, så är det väl lite
> anmärkningsvärt? Kundvård?

> En nöjd kund kommer tillbaka. Ett gratis ventilgummi
> idag, ny cykel imorgon.

Jag hade inte kunnat sagt det bättre själv.
/GurraG

Lurad av sportson!
Cakeman skrev:
> Nej och icke. Men när man som näringsidkare inte
> förstår att ett 42-sekunders "gratis"-jobb kan
> betyda en 25000 på kontot, så är det väl lite
> anmärkningsvärt? Kundvård?
> I min bransch är det inte ovanligt att man jobbar
> en vecka gratis (helt gratis, free of charge) för
> att skapa en bra kundrelation och på så sätt ha
> möjlighet att ta hem ett mångmiljonprojekt. En
> nöjd kund kommer tillbaka. Ett gratis ventilgummi
> idag, ny cykel imorgon.

Vadå "jobba en vecka gratis"? Du tar ju betalt för den veckan när du tar hem "mångmiljonprojektet". Om du inte får mångmiljonprojektet så täcker du förhoppningsvis din gratisvecka med nåt annat "mångmiljonprojekt". Jag tycker det är anmärkningsvärt att inte ens du själv som är säljaren i detta begriper att ditt "jobba gratis" inte alls är gratis. Får ni anställda ingen lön den veckan ni jobbar gratis?

En cykelhandlare kanske säljer en cykel per kund var 5:e år (om han har tur). Och då pratar vi inga 20000-kronorscyklar. Antalet cykelentusiaster a la happymtb är nog rätt lätträknade. Han behöver sällan nöjda kunder för att få sin verksamhet att gå ihop. Han lever inte på cykelentusiaster. Han lever på svenssons som köper bonncyklar och inte vet bättre. Hur trevlig han än är som cykelhandlare så köper inte svensson en ny cykel varje år bara för att cykelhandlaren är så trevlig.

Lurad av sportson!
Jag tycker att Sportson gjorde rätt i att byta kedja och inte använda den gamla ev. skadade kedjan men de borde ha talatom att kedjan skulle bytas och att kedjebytet inte ingick i servicen.

Jag vet inte hur andra butiker gör men vi lämnar alltid ett inlämningskvitto till kunden där arbetet är specificerat med priser. Ibland kan det tillkomma något fälgband eller någonting minder utan att kunden meddelas. Jag tror inte att någon inte accepterar det.

Lurad av sportson!
Vad innebär "cykelservice"? Servar cykeln gör man ju hela tiden själv, det måste man för att den ska kunna fungera. Har inte begripit mig på fenomenet och gissar att det är en konstruerad situation för att LBS ska kunna mjölka ur mer pengar ur kunderna än vad de får genom själva cykelköpet.

Lurad av sportson!
Johan S skrev:
> Vad innebär "cykelservice"? Servar cykeln gör
> man ju hela tiden själv, det måste man för att
> den ska kunna fungera. Har inte begripit mig på
> fenomenet och gissar att det är en konstruerad
> situation för att LBS ska kunna mjölka ur mer
> pengar ur kunderna än vad de får genom själva
> cykelköpet.

Det här gör Sportson:

Helservice och 1:a service omfattar:
Kontroll och justering av växlar
Kontroll och justering av bromsar
Kontroll av vevlager, styrlager och nav.
Hjulen riktas
Kontroll av belysning, reflexer och ringklocka
Efterdragning av alla skruvar
Kontroll av lufttryck
Smörjning av rörliga delar

Lurad av sportson!
Johan S skrev:
> Vad innebär "cykelservice"? Servar cykeln gör
> man ju hela tiden själv, det måste man för att
> den ska kunna fungera. Har inte begripit mig på
> fenomenet och gissar att det är en konstruerad
> situation för att LBS ska kunna mjölka ur mer
> pengar ur kunderna än vad de får genom själva
> cykelköpet.

Jag upplever det som så att de flesta inte kan justera in en växel. Vi här på happy är inte att se som "medel kunden", vi behöver sällan be någon annan utföra den valigaste servicen på våra cyklar. Du vet vi har fortfarande ett gäng kunder varje vecka som aldrig sett en sexkantsnyckel tidigare.

Lurad av sportson!
Tycker att 150 kr för arbetet var mkt. Hämtade precis min mtb hos Sportringen i Höör, efter ett gaffelbyte. Byte av gaffel med överflytt av bromsar etc (ni vet vad man måste göra när man byter gaffel) kostade mig 200kr. Då har jag varken köpt cykel eller min nya gaffel där...

Lurad av sportson!
150 kr inkl moms = 120 kr exkl moms
Antag att jobbet tar 30 minuter, dvs arbetskostnaden är 240 kr timmen.
Antag att hela vinsten går till lön till den som gör jobbet. Minus sociala avgifter (30%) blir detta en bruttotimlön på 168 kr/timmen. Detta är absolut inte mycket pengar att röra sig med, särskilt med tanke på att butiken troligen vill ha vinst på jobbet oxå. Jag skulle gissa att timlönen snarare är ungefär hälften av fakturerad arbetskostnad (isåfall 240/2-30%=84 kr/timmen, vilket är låg timlön).

Lurad av sportson!
Jag vet ju inte varför kedjan gick av eller hur gammal cykeln är när den ska in på förstaservice, men om cykeln är så ny som jag tror hade jag reklamerat den trasiga kedjan i butiken.

Lurad av sportson!
Ted_B skrev:
> Det tar inte en halvtimme att byta en kedja,
> kanske fem minuter.

Word. och vid det laget man öppnar en cykelaffär bör man ha bytt ett par. en halvtimme är bottenbetyg

Lurad av sportson!
Ni har uppenbarligen inte en jävla susning om vad det innebär att varken driva företag eller att ha med svensson-kunder att göra...

Tillbaka
Topp