emilh skrev:
-------------------------------------------------------
> eiskall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > * 2 vurpor på grussträckorna
> > * 1 ekerbrott
> > * 0 punkteringar konstigt nog
> > * femtioelva felkörningar
> > * lerig finracer
> > * trevligt sällskap
> >
>
> +Massor.
> Undrar hur sjutton Mattias Reck och co. tänkt
> när de la banan. Jag är tyvärr oerhört mycket
> mer negativt inställd till loppet nu än innan
> rundan.
>
> Men förutom vägarna så var det ändå riktigt
> trevligt.
> Tack för sällskapet alla!
> Här är Garmin-länk:
>
http://connect.garmin.com/activity/291761842
> Och Strava:
>
http://app.strava.com/activities/46789771
>
> Vi försöker dra ihop något även nästa helg
> tycker jag.
Jag är mycket positiv till GAIS initiativ och det var även därför jag anmälde mig så fort anmälan öppnade. Verkligen en rolig idé och jag tror att Göteborg behöver ett cykellopp för en lite bredare massa.
Positiv som sagt var, och jag vill inte sitta på ett internetforum och gnälla på några som faktiskt får ändan ur vagnen och arrangerar något.
Efter dagens runda får jag nog ändå säga att jag är rädd att just detta lopp blir ganska kortlivat.
Problemet är att landsvägscyklister inte kommer att trivas. Den bedömningen grundar jag på följande:
* Banans sträckning innefattar tre olika grusvägssträckor. Om det är blött och mjukt i marken kommer det att bli problem. Den första sträckan grus på Hisingen hade nog de djupaste potthålorna jag sett. Jag förutsätter att dessa åtgärdas annars får vi nog rubricera det som försök till misshandel (nåja, där var jag lite raljant men två i vårt gäng stod på näsan just här). En annan grussektion hade grovt grus blandat med singel som jag av erfarenhet vet leder till punkteringar. Den tredje sträckan genom Skatås skulle jag säga är minst problematisk.
* En bra bit av banan går på smal cykelbana. Här kommer man helt få lägga ner klungkörning eftersom de innehåller många knixiga ställen. Snittfarten här är minst sagt beskedlig.
* Smalt var det som sagt var. På flera ställen utmed banan finns olika typer av betonggrisar, "stubbar" och liknande som används för att förhindra att bilar kör in på cykelbana. Jag flämtade till flera gånger av bara tanken på att köra i en tät klunga när plötsligt en sådan dyker upp framför dig i 35. Några kan man nog flytta, andra inte då de är fasta.
Så om min tes stämmer så är det bara "vanliga" cyklister som kör Göteborgsgirot 2014. Jag vet inte hur många sådana som är anmälda, men jag har svårt att se att det är fler än 200-300 av de anmälda. Räcker det för ett arrangemang av den här typen?
2015 ändrar man förhoppnings sträckningen, för det är som sagt ett i grunden bra initiativ.
Om ni som vill köpa konceptet runt Göteborgsgirot läser detta, (var det Malmö FF?)
Buda lågt!